۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱
مانع زدایی از زبان تولید کننده‌های دل‌خون شده؛ خلاقیت‌ها در محاصره محدودیت‌ها
در گفت‌وگو با بازار عنوان شد؛

مانع زدایی از زبان تولید کننده‌های دل‌خون شده؛ خلاقیت‌ها در محاصره محدودیت‌ها

مشهد- اگرچه این روزها وعده بسیاری از مسئولان حمایت از کارآفرینی و پشتیبانی از تولیدکننده‌ها برای برون‌رفت از دایره تحریم است اما در عمل وقتی پای صحبت کارآفرینان می‌نشینیم حمایت چندانی را حس نمی‌کنیم.

بازار؛ گروه استان‌ها: قهرمان گزارش ما یکی از جوانان همین مرزوبوم است که با اتکا به دانش و همت خود توانسته در بازار تولید لامپ‌های جدید ورود پیدا کند.

امیر معراجی پور که توانسته برای افزون بر ۳۵ جوان دیگر اشتغال‌زایی ایجاد کند و خط تولید لامپ را راه‌اندازی کند به قول خودش از صفر شروع کرده و حالا به تولید تعداد ۳۰ هزار عدد لامپ روشنایی رسیده اما از مسئولان گلایه‌های بسیاری دارد و می‌گوید بدون سرمایه‌گذاری نمی‌توان بیش از این در این بازار دوام آورد.

او باوجوداینکه می‌تواند تولیدات خود را به دو برابر برساند اما گرفتار سرمایه در گردش است و با سود اندکی برای بقای کارگاهش مجبور به کار ادامه دهد.

کمبود نقدینگی، رکود در بازار و افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه، ازجمله مشکلات بخش صنعت کشور است که حالا دامن مصاحبه‌شونده ما را نیز گرفته است و لذا برای رفع این چالش، عملیاتی سازی مصوبه‌های حمایت و تسهیل روند تولید به‌دور از کاغذبازی‌های مرسوم اداری در این جا خودش را نشان م یدهد.

متاسفانه در حال حاضر بسیاری از واحدهای صنعتی برای دریافت تسهیلات رونق تولید برای افزایش حجم نقدینگی به‌منظور خرید مواد اولیه کار، با مشکلات متعددی ازجمله نداشتن ضامن معتبر و وثیقه مواجه هستند که این امر دلیل اصلی انباشت نقدینگی در بانک‌های عامل استان است که به این کارآفرین خراسانی اجازه افزایش تولید بیشتر را نمی‌دهد.

مانع زدایی از زبان تولید کننده‌های دل‌خون شده؛ خلاقیت‌ها در محاصره محدودیت‌ها

برای واکاوی مشکلات تولید و موانعی که بر سر راه این کارآفرین وجود دارد ساعتی را با امیر معراجی پور تولیدکننده لامپ‌های روشنایی هم‌صحبت شدیم.

* در چه رشته‌ای تحصیل کردید؟
به نام خدا من امیر معراجی پور متولد سال ۶۵ در شهر نیشابور بوده و  فارغ‌التحصیل رشته مهندسی مکانیک خودرو هستم.

* از چه سالی و چگونه پا به عرصه تولید گذاشتید؟
سال ۸۵ با گرفتن وام سه میلیون تومانی از واحد خوداشتغالی کمیته امداد کارم را آغاز کردم که با وجود مشکلات فراوان در این مسیر اما به موفقیت های خوبی دست پیدا کردم.

*آیا این رقم تسهیلات برای شروع یک اشتغال‌زایی کفایت می‌کند؟
طبیعی است که با این رقم نمی توان اشتغال پایدار و ثابتی را ایجاد کرد زیرا با توجه به تورم و گرانی ها قیمت مواد اولیه و مصرفی افزایش بسیاری پیدا کرده است و هنگامی که کار توسعه پیدا می کند نیاز به افزایش سرمایه داریم اما  واقعیت این است با وجود اینکه وام دریافتی تنها صرف ساختن یک قالب شد اما دلسرد نشدم و ادامه دادم و در حال حاضر در این نقطه ایستادم.

*الآن در چه نقطه ای ایستادید؟

در حال حاضر با تلاش و پشتکار توانستم شرایط اشتغال‌زایی برای ۳۵ نفر از جوانان را رقم بزنم و سفارش های بسیاری را دریافت کنیم.

*چه کالایی تولید می‌کنید؟
ما تولیدکننده صنایع روشنایی لامپ LED  در چهار شاخه اداری، مسکونی( چراغ‌های منازل) ،صنعتی ( چراغ‌های روشنایی معابر،سالن‌های صنعتی ) و تجاری( چراغ‌های مغازه‌ها ) هستیم.

* از صفرتا ۱۰۰ تولید توسط خودتان انجام می‌شود؟
بله طراحی، تغذیه و مونتاژ  و در واقع تمامی مراحل تولید در داخل شرکت انجام می‌شود.لازم به ذکر است که  ما یک شرکت فناوری هستیم و زیر نظر مرکز رشد نیشابور عضو پارک علم و فناوری فعالیت داریم و لذا محصولاتی که تولید می کنیم همگی بر مبنای تحقیقات علمی و فناورانه است.

* آیا محصول شما ویژگی خاصی دارد؟
ما از سال ۹۰به‌صورت تخصصی وارد این کار شدیم. فنّاوری لامپ LED وSMDیک فنّاوری بروز و جدیدی است که جایگزین لامپ‌های فلورسنتی قدیمی است درواقع در این فنّاوری از یک نو ر کاملاً بهداشتی که شدت روشنایی آن نسبت به لامپ‌های قدیمی بهتر است ،بهره‌مندمی شویم که طیف‌های مختلفی از نور را برای ما امکان‌پذیر می‌کند .

* در طول این مسیر سرمایه‌گذاری خاص و یا حمایتی از شما شده است؟
شروع کار به‌اتفاق همکارم انجام‌ شد اما امروز یک گروه هستیم و در این مسیر متاسفانه نه پد رو مادرم دارای تمکن مالی بودند و نه سرمایه‌گذار بخش خصوصی به ما کمک کرد.به طور حتم اگر می توانستیم سرمایه گذاری بخش خصوصی را کنار خودمان داشته باشیم و یا از طرف نهاد های دیگر حمایت می دیم بدون شک تاکنون توفیقات بیشتری را به دست آورده بودیم.

واقعیت این است که هیچ بانک یا سازمانی ما را حمایت نکرده است و در حال حاضر درمجموعِ ما در حدود۳۵ نفر به‌صورت مستقیم دریک محیط حدود ۷۰۰ متری مشغول به کار تولید هستند.

*یعنی تا اینجا که رسیدید با همان وام ۳ میلیونی اولیه بوده است؟
ما در این مسیر مبلغ ۳۰ میلیون تومان از پارک علم و فناوری دریافت کردیم که متأسفانه این وام با سرمایه‌گذاری صنایع روشنایی همخوانی ندارد.

مانع زدایی از زبان تولید کننده‌های دل‌خون شده؛ خلاقیت‌ها در محاصره محدودیت‌ها

در سال۹۵ مجدد۵۰ میلیون کمیته امداد به واحد ما تسهیلات داد اما آن‌قدر محدود بودیم که طی مسیر دستگاه‌های موردنیازمان را در شرکت طراحی و سپس می‌ساختیم.چون توان مالی ما آنقدر نبود که این دستگاه‌ها را از خارج بخریم  لذا در واقع خودمان در حد  نیازمان دستگاه‌ها را راه‌اندازی کردیم.

*چقدر سرمایه نیاز دارید؟
یک واحد تولیدی برای آن‌که به بهره‌برداری برسد،نیاز به سرمایه‌گذاری کلانی دارد و حداقل در این مرحله حدود۳ میلیارد تومان سرمایه در گردش نیاز داریم  لذا برای تهیه بخشی از این تسهیلات کفش آهنی به پا کردیم و باید اعتراف کرد که دریافت تسهیلات به همین راحتی نیست.

* با چه مشکلات دیگری دست‌وپنجه نرم می‌کنید؟
در حال حاضر در مرحله‌ای قرار داریم که هنوز با مشکلات زیادی مواجه ایم. برای مثال زیربنای سالن تولید کم است، در منابع انسانی کمبود داریم، هزینه‌های منابع انسانی‌مان بالا رفته است و هیچ‌گونه حمایتی از سمت بازار نداریم‌ز یرا این روزها تولید داخلی در کشورمان سراسر سختی و مشقت است و متأسفانه سود اصلی را واسطه‌ها می‌برند .

*آیا سود کمی از فروش محصول دارید؟

بله.در حال حاضر یک تولیدی زیر ۵۰ درصد سود ضرراست  و این در حالی است که ما با ۵ الی ۱۰ درصد سود کار را پیش می‌بریم‌  اما گاهی واسطه‌های ما تا صد درصد سود هم‌روی کالاهای ما می‌گیرند و می‌فروشند.اما با تمام این سختی‌ها ناامید نشدیم زیرا به خودشناسی رسیدیم و برای رسیدن به اهدافمان، برنامه‌ریزی و تلاش کرده‌ایم .

* چقدر تولید دارید؟
ماهیانه ۲۰ الی ۳۰ هزار عدد از یک محصولمان تولید می‌کنیم و از دیگر محصولاتمان از ۲ الی ۱۰ هزار عدد میزان تولیدمان است.

* آیا امکان افزایش تولید دارید؟
بله. اگر زیرساخت‌ها آماده شود،ظرفیت میزان تولید را تا صد درصد امکان افزایش آن را داریم اما همان طور که عرض کردم این وعده در گرو حمایت، اعطای تسهیلات و توسعه کارگاه و خط تولید است.

* خواسته صریح شما از مسئولان چیست؟
در تولید اگر از موانع داخلی بتوانیم بگذریم در بیرون نیازمند حمایت هستیم  در واقع ما بیشتر از نیاز به وام نیاز به حمایت بازار راداریم تا امنیتمان در بازار تأمین باشد زیرا بسیاری از تولید کننده ها آستین همت را بالا زده و برای رفع تحریم ها به میدان آمده و بخش اعظمی از نیاز کشور را تامین می کنند اما ر کمال ناباوری مشاهده می شود که جنس تولیدی آن ها به فروش نمی رود و یا موجب بی مهری قرار می گیرد.

مانع زدایی از زبان تولید کننده‌های دل‌خون شده؛ خلاقیت‌ها در محاصره محدودیت‌ها

متأسفانه این‌که تولیدکننده تلاش می‌کند تا محصولی را طراحی کند و سرمایه‌گذاری بر روی آن انجام می‌دهد و وارد مرحله تولید شود اما ناگهان با باز گذاشتن دروازه‌ها از چین ،محصولات روشنایی وارد می شود  و لذا دیگر امنیتی برای فعالیت ما باقی نمی ماند و طبیعی است که وقتی جنس تولیدی در انبار بر روی دست تولید کننده بماند لذا موجب دلسردی و کناره گیری از تولید می شود.

وقتی من به‌عنوان تولیدکننده به بیش از ۳ میلیارد تومان سرمایه در گردش نیاز دارم  لذا این رقم قابل‌بررسی است و کارشناسان می‌توانند،بررسی کنند که من تولیدکننده این سرمایه را نیاز دارم یا خیر ؟ اما بعضی تولیدکننده نماها اعداد نجومی را به نام تولید تسهیلات می‌گیرند و فساد اقتصادی ایجاد می‌کنند و آن را صرف املاک و یا در سبدهای دیگری سرمایه گزاری می‌کنند .

متاسفانه در حال حاضر ما ظرفیت صادرات راداریم اما زیرساخت‌های آن را نداریم‌.

* به‌غیراز تسهیلات آیا مشکل دیگری ندارید؟
آن‌قدر موانع وجود دارد که با این‌همه کار هنوز کار ما را زیر پله‌ای محسوب می‌کنند، زیرا وقتی می‌خواهیم مجوزهایمان را بگیریم به اداره صنایع مراجعه می‌کنیم‌ به ما می‌گویند، حداقل متراژ این مقدار داشته باشد که پروانه به شما بدهیم و مشکلات ما به لحاظ قانونی و بازار آن‌قدر زیاد است که بجای اندیشیدن ایده‌های نو به رفع موانع برای تولید باید بی اندیشیم.

متأسفانه شرکت‌هایی که دارای رانت هستند به‌راحتی موفق می‌شوند اما ما تولیدکننده‌های واقعی که اشتغال‌زایی روستایی را از هیچ شروع کردیم برای اخذ صد میلیون تومان وام باید ماه‌ها در نوبت بمانیم که آن‌هم درنهایت با جواب‌های منفی مواجه می‌شوم .

کد خبر: ۹۳٬۷۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha