۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
درخواست فعالان اقتصادی از رئیس جمهور آینده؛ از رفع موانع تا ثبات قیمت ها
بازار از خراسان جنوبی گزارش می دهد؛

درخواست فعالان اقتصادی از رئیس جمهور آینده؛ از رفع موانع تا ثبات قیمت ها

بیرجند- فعالان اقتصادی خراسان جنوبی حذف موانع تولید و صادرات، رفع قوانین دست و پاگیر، ثبات قیمت ها و برنامه ریزی مجزا برای استان های محروم را از مهم‌ ترین درخواست ها از رئیس جمهور آینده برشمردند.

بازار؛ گروه استان ها: کمتر از چند روز دیگر به برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به عنوان مهم ترین رخداد کشور در سال جاری باقی مانده و تب و تاب انتخابات در حال افزایش است.

در جریان کارزار انتخابات ریاست جمهوری تجربه ثابت کرده آنچه در کنار شعارها و وعده ها توجهات مردم و کارشناسان و تحلیل گران را بیش از هرچیز به خود جلب می کند برنامه های اقتصادی نامزدها است که می تواند به برگ برنده آنها در این رخداد تبدیل شود، به ویژه  آنکه در این دوره از انتخابات با توجه به شرایط دشوار اقتصادی کشور این برنامه ها بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت.

در همین راستا، حل مشکلات اقتصادی و تقویت بخش تولید بدون شک از مهم ترین اقدامات و اولویت های رئیس دولت آینده باید باشد، موضوعی که مسئولان ارشد نظام و هم مردم و هم کارشناسان بر آن اتفاق نظر دارند.

جمعی از فعالان اقتصادی خراسان جنوبی در عرصه تولید و صنعت، معدن، کشاورزی و صادرات در گفت و گو با بازار به تشریح خواسته ها، انتظارات و توقعات خود از رئیس جمهور آینده پرداخته اند  که در ادامه آورده شده است.

رشدزایی اقتصادی
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری، گفت: اساسی ترین مسئله کنونی کشور انتخابات است و تمام فعالان اقتصادی فعال تر از همیشه در کنار دیگر اقشار مردم شرکت خواهند کرد.

محسن احتشام در گفتگو با خبرنگار بازار از جمله مهمترین توقعات بخش خصوصی از دولت را افزایش توان رشدزایی اقتصاد کشور به صورت پایدار و فراگیر، استفاده از تجربیات کشورهای توسعه یافته اقتصادی،  رقابت نداشتن بخش خصوصی با دولت و رفع دیدگاه جایگزینی بخش غیر دولتی با بخش خصوصی دانست.

وی با اشاره به رشد صفر درصدی اقتصاد کشور در ده سال گذشته گفت: برخی از نخبگان اقتصادی در نگاه خوش بینانه این رشد را بین ۱.۷ و ۲.۲ درصد می دانند.

احتشام ادامه داد: این رشد اقتصادی با این منابع عظیم ایران تناسب ندارد و همه قبول دارند ولی باید به دنبال مطالبه گری برای شناسایی و رفع مشکلات بود تا دیدگاه رنج آفرین را به گنج آفرین تبدیل کرد.

درخواست فعالان اقتصادی از رئیس جمهور آینده؛ از رفع موانع تا ثبات قیمت ها

وی بیان کرد: باید چارچوب سیاست گذاری ها شفاف باشد و برنامه ریزی ها از شیوه آزمون و خطا به توجه به تجربه های گذشته و برنامه ریزی برای آینده تغییر پیدا کند.

به گفتۀ وی باید در سیاست گذاری ها و برنامه های دولت جدید از تصمیمات و تجربیات بخش خصوصی استفاده شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند عنوان کرد: کارهایی که ریاست جمهوری و دولت جدید باید انجام دهند، شامل افزایش توان رشدزایی به صورت پایدار، بازگشت اعتماد به جامعه و سرمایه ها، ایجاد دیپلماسی درست برای ایجاد بازار، تقسیم کار درست بین بخش خصوصی، دولتی و غیردولتی است.

انگیزه بکارید، اشتغال درو کنید
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با بیان اینکه توقعات خراسان جنوبی مضاعف از توقعات بخش خصوصی کل کشور است، گفت: خراسان جنوبی جزو استان های محروم است و نباید همه استان ها را با یک برنامه واحد سنجید.

احتشام تصریح کرد: شرایط فعالیت در شهرک های صنعتی استان های محروم مانند خراسان جنوبی تفاوت های بسیاری با استان های برخوردار دارد.

وی درخواست کرد: از این رو در برنامه ریزی ها برای استان های محروم باید نسخه متفاوتی نسبت به شرایط آنها داده شود و یک نسخه واحد کشوری برای تمام استان ها وجود نداشته باشد.

شرایط فعالیت در شهرک های صنعتی استان های محروم مانند خراسان جنوبی تفاوت های بسیاری با استان های برخوردار دارد

به گفتۀ وی مقام معظم رهبری چندین سال است که در راستای رفع مشکلات تولید سال هایی را به این نام انتخاب می کنند ولی فقط تبدیل به پوستر و بیلبورد شده است و کارایی دیگری نداشته است.

احتشام تأکید کرد: اکنون باید صنعت مهر ایجاد شود تا با حمایت از فعالان اقتصادی از مردم نیز حمایت شود.

وی درخواست رفع مشکل تولید و صادرات و دستورالعمل های مانعی، بهبود وضع نظام بانکی و اصلاح قانون مالیات را کرد و افزود: اگر این مشکلات بر طرف شود اشتغال زایی خواهیم داشت چرا که با سیل بیکاری رو به رو هستیم.

احتشام اظهار امیدواری کرد: با همدلی و همراهی مشکلات و موانع رفع و در عمل این حمایت ها دیده شود و فقط حرف نباشد.

به گفتۀ وی یکی از مشکلات اصلی کشور نقدینگی بیشمار و پول های سرگردان است و تا زمانی که این پول ها به بخش سرمایه گذاری وارد نشود تورم رفع نمی شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند تأکید کرد: در صورت حمایت از تولید کننده و فعال اقتصادی به معنای واقعی کلمه می توانیم انگیزه بکاریم و اشتغال درو کنیم.

درخواست فعالان اقتصادی از رئیس جمهور آینده؛ از رفع موانع تا ثبات قیمت ها

تشکیل مجدد وزارت بازرگانی
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند هم در گفتگو با خبرنگار بازار حلقه مفقوده تصمیم گیری ها را آمار دانست و گفت: باید در تصمیم گیری ها آمار مدنظر قرار گیرد.

علیرضا خامه زر عنوان کرد: تولید کننده و صادرکننده در داخل کشور حمایتی نمی شود و در خارج از کشور نیز تنها است و باید برای رفع مشکلات از نظرات بخش خصوصی و فعالان اقتصادی استفاده شود و درصورت حمایت واقعی، باری دیگر انگیزه و نشاط به تولید و صنعت بازمی‌گردد.

وی سیاست های مورد نظر برای دولت آتی را در ۹ بخش دانست و تصریح کرد: خصوصی سازی، سیاست های ارزی، توسعه صادرات، تکمیل طرح های عمرانی نیمه تمام و توسعه مشارکت عمومی و خصوصی، چابک سازی نظام اداری، توسعه بازار سرمایه، مبارزه با فساد، رفع تبعیض بین بخش خصوصی و دولتی و حرکت به سمت فضای رقابتی و انعقاد تفاهم نامه همکاری بلندمدت با کشورهای مهم به ویژه چین است.

به گفتۀ وی رئیس جمهور باید بتواند وضعیت نابسامان اقتصادی را سامان ببخشد و چشم اندازی برای پیشرفت داشته باشد.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند افزود: در همین راستا از همه ظرفیت ها و پتانسیل های کشور از جمله جوانان، دانشگاهیان و نخبگان می توان استفاده کرد و با تکیه بر توان داخلی، همه بخش های اقتصادی را در نظر گرفت.

خامه زر درخواست کرد: تشکیل مجدد وزارت بازرگانی به عنوان رکن تنظیم کننده بازرگانی و تجارت مملکت در داخل و خارج، انتظار بخش خصوصی از رئیس جمهور آینده است.

به گفتۀ وی توجه ویژه به بخش خصوصی، استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی در اقتصاد کشور، خنثی سازی تحریم ها، خصوصی سازی به معنای واقعی، نشستن پای درد و دل فعالان اقتصادی، ارتباط عمیق دولت با اتاق های بازرگانی، اصناف، معادن و سایر تشکل های بخش خصوصی از جمله انتظارات بخش خصوصی است.

وی خاطر نشان کرد: توجه به موقعیت جغرافیایی و استراتژیک کشور در منطقه و جهان و تکیه بر توان داخل و توجه به کشورهای همسایه مانند افغانستان، عراق، پاکستان، آسیای میانه و اتحادیه اورآسیا، باید از سیاست های خارجی و دیپلماسی اقتصادی رئیس جمهور و وزارت خارجه باشد.

مشکل عدم ثبات قیمت ها
مدیرعامل شرکت عایق رطوبتی ستاره شرق نیز بزرگترین مشکل واحدهای صنعتی را عدم ثبات قیمت ها دانست و عنوان کرد: به دلیل تغییر قیمت مواد، نمی توانیم برنامه ریزی درستی در بخش فروش داشته باشیم.

نرگس خاتمی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در بخش صادرات با قانون برگشت ارزی مشکل داریم، گفت: زمانی که ایران تحریم است و دلاری دریافت نمی شود و از کشورهایی مانند عراق و افغانستان با ریال خرید و فروش انجام می دهیم برگشت ارز به صورت دلار اشتباه است.

به گفتۀ وی این موضوع بزرگترین ضربه را به بخش صادرات زده است که علاوه بر اینکه صراف و واسطه مبلغ زیادی از سود صادرکننده را برمی دارند، در آینده دارایی نیز به دلیل پول‌شویی به سراغ صادرکننده می رود.

وی درخواست کرد: دولت بعدی باید این قانون را تغییر دهد و حداقل برای تولیدکننده و صادرکننده ای که بازگشت ارزی دلاری ندارد این قانون و رفع تعهد به روش دیگری اجرایی شود.

این تولیدکننده برتر استان بیان کرد: در حامل های انرژی مانند گاز نیز با افزایش قیمت روبه رو بوده ایم که سهم گازرسانی به روستاها را از تولیدکننده دریافت می کنند، این در حالی است که باید مشوقی برای تولیدکننده باشند ولی با این روش ها بازدارنده هستند.

خاتمی با اشاره به اینکه تسهیلات کم بهره به تولید کننده داده شود، عنوان کرد: باید در قیمت ها ثبات ایجاد شود تا بتوان با برنامه ریزی درست برای تولید و صادرات تدابیری اندیشیده شود.

درخواست فعالان اقتصادی از رئیس جمهور آینده؛ از رفع موانع تا ثبات قیمت ها

توجه به زیرساخت های بخش معدن
نایب رئیس خانه معدن استان خراسان جنوبی نیز مشکل عمده این بخش را مواد مصرفی و ماشین آلات دانست و عنوان کرد: این موضوع به عنوان پررنگ ترین و اصلی ترین مشکل مطرح است.

احمد پروین تصریح کرد: این مشکلات توجیه اقتصادی برخی از فعالیت ها را می گیرد، چرا که قیمت مواد مصرفی بالاتر می رود ولی نمی توان قیمت فروش را بالابرد و بازار کشش آن را ندارد.

وی مشکل بعدی را هزینه بالای حمل  و نقل عنوان کرد و افزود: خراسان جنوبی از مراکز مصرف و بنادر و مراکز جمعیتی دور است و باید به صورت جدی نظارت بر کرایه های حمل و نقل وجود داشته باشد، همچنین زیرساخت های حمل و نقل درست شود.

باید در سطح کلان مدیریتی به این نکته توجه شود که معدن یکی از معدود راه های توسعه استان است و یک وزارت خانه با سه مسئولیت مختلف و جداگانه نمی تواند به آن رسیدگی کند

نایب رئیس خانه معدن استان خراسان جنوبی درخواست کرد: به صورت ویژه زیرساخت های معدنی از حمل و نقل و انرژی دیده شود.

به گفتۀ وی باید در سطح کلان مدیریتی به این نکته توجه شود که معدن یکی از معدود راه های توسعه استان است و یک وزارت خانه با سه مسئولیت مختلف و جداگانه نمی تواند به آن رسیدگی کند.

پروین تصریح کرد: در همین راستا باید بخش معدن جدا شود و در حد یک معاونت باقی نماند و ریاست جمهوری شخصاً وارد شود و به صورت ستاد ویژه و مستقیم به آن توجه کنند.

وی با گلایه از نظام بانکی بیان کرد: رئیس جمهور بعدی باید مستقیم وارد شود تا بانک ها سند معدن و سرمایه گذاری معدن دار را به عنوان وثیقه برای تسهیلات قبول کنند که در حال حاضر این کار انجام نمی شود.

درخواست فعالان اقتصادی از رئیس جمهور آینده؛ از رفع موانع تا ثبات قیمت ها

مظلومیت بخش تولید
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند هم در گفت و گو با بازار عنوان کرد: انتظار داریم ریاست جمهوری بعدی به تولید اهمیت بیشتری بدهد چرا که تولید اکنون مظلوم واقع شده است.

سید حسین خیریه تصریح کرد: همچنین طی ۴۰ سال بعد از انقلاب بخش کشاورزی کشور به صورت کلی مظلوم و مغفول مانده است.

وی بیان کرد: اکنون بهره بانکی بخش کشاورزی، دام و طیور با تجاری که صادارت و واردات دارند یکسان است که اصلا درست نیست.

به گفتۀ وی لازم است که تصمیم گیری های بخش تولید با مشورت و همکاری نخبگان همین عرصه انجام شود، به دلیل اینکه اکنون افرادی برای تولید تصمیم می‌گیرند که فقط به صورت آکادمیک درس آن را خوانده اند و در بخش میدانی فعالیت نکرده اند.

خیریه از مسئولان درخواست کرد: مانند زمانی که نرخ ها افزایش پیدا می کند به سراغ تولیدکننده بخش کشاورزی و دام و طیور می روند، در زمان مشکلات و کمبودها هم سراغ این حوزه بروند و برای رفع مشکلات آنها تلاش شود.

کوچک نشدن سهم دولت در اقتصاد و میدان ندادن به بخش خصوصی واقعی در عرصه اقتصاد، حجم بالای تولید بخشنامه‌ها و ضوابط خلق‌الساعه و تغییرات پی‌ در پی این قوانین، نبود یک برنامه و سیاست منسجم در بزنگاه‌های اقتصادی و آشفتگی در امر سیاست‌گذاری و تورم، رکود بی‌سابقه‌ای را بر اقتصاد کشور تحمیل کرد و از مهم‌ترین چالش‌های تولیدکننده، صادرکننده و فعال اقتصادی است که باید برای رفع آنها تلاش شود.

آنچه برای فعالان اقتصادی درخصوص انتخاباتی آتی اهمیت دارد این است که رئیس‌جمهور منتخب، برنامه‌های مشخصی برای گشایش اقتصادی و بهبود محیط کسب‌وکار کشور ارائه دهد.

کد خبر: ۹۳٬۷۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha