۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۸
اقتصاد ۷۲ملت؛ بخش خصوصی چگونه در دوره کرونا به کمک دولت آمد؟
بازار گزارش می‌دهد؛

اقتصاد ۷۲ملت؛ بخش خصوصی چگونه در دوره کرونا به کمک دولت آمد؟

گذر هند از این دوره بحرانی بدون حضور حداکثری شرکتها و مردم امکان پذیر نبود. گزارشها نشان می دهد شرکتهای هند با استفاده از بودجه های مسئولیت اجتماعی خود نقش مهمی در عبور از این تنگنای تاریخی داشتند.

بازار؛ گروه بین الملل: هند یکی از کشورهایی است که در این روزها همچنان درگیر بحران کرونا و موج مرگبار آن است. کشوری که خبر از شناسایی صدها هزار مبتلا به ویروس کرونا و مرگ هزاران نفر می داد.

حمایت دولت از نظام اقتصادی، نظام بهداشتی و مردم در این دوره بحرانی برای تامین نیازهای آنها کفایت نمی کرد و به همین دلیل شرکتهای خصوصی برای حمایت از مردم به میدان آمدند.

گزارشهای زیادی در مورد استفاده از بودجه های مسئولیت اجتماعی شرکتها در حوزه تامین تجهیزات بیمارستانی، راه اندازی مراکز واکسیناسیون و حتی اطلاع رسانی در مورد نحوه مقابله با شیوع ویروس کرونا و ابتلا به این بیماری منتشر شد که نشان می داد بخش خصوصی پای به پای  دولت به حمایت از مردم می پردازد.

البته این همکاری نزدیک شرکتها با دولت در بحرانی ترین دوره تاریخی دنیا در قرن بیست و یکم میلادی مساله عجیبی نیست زیرا هند یکی از قانونمند ترین و منسجم ترین برنامه های دنیا در حوزه مسئولیتهای اجتماعی شرکتها را دارد و این قانون در این دوره توانست به کمک اقتصاد اسیب دیده هند بیاید. اما سوال این جاست که با سرعت بالای واکسیناسیون در هند و تولید حجم زیادی واکسن در این کشور، وظیفه شرکتها در عرصه مسولیتهای اجتماعی در پسا کرونا چه خواهد بود؟

هند کشوری منسجم و قانونمند
اکونومیک تایمز هند در این مورد نوشت: «یکی از کشورهای  مهم دنیا در عرصه انجام مسئولیتهای اجتماعی شرکتها، کشور هند است. در این کشور شرکتها موظف هستند در این حوزه فعالیت کنند و به صورت سالانه گزارشی از عملکرد خود را در اختیار دولت قرار دهند. در جریان همه گیری کرونا در کشور هند به خصوص موج دوم این بحران، شرکتها با استفاده از بودجه مسئولیتهای اجتماعی خود به حمایت از مردم و جامعه پرداختند. از تزریق منابع مالی به بیمارستان ها برای تقویت زیرساختهای بیمارستانی و تکمیل تجهیزات گرفته تا ارایه کمک های مالی به مردمی که شغل خود را از دست داده بودند.»

گزارشها نشان داده است میلیون ها وعده غذایی به فقرا داده شد و میلیاردها دلار برای اموزش در زمینه مقابله با شیوع کرونا و تامین زیرساختهای تزریق واکسن به مردم صرف شد. شرکتهای زیادی با استفاده از بودجه مسئولیتهای اجتماعی خود اقدام به زمینه سازی برای واکسیناسیون کارکنان خود و خانواده هایشان کردند تا از این طریق سرعت واکسیناسیون را افزایش دهند و هزینه خرید واکسن را از دوش دولت بردارند و این شرکتها در نظر دارند در دوره پسا کرونا همچنان با اقتدار در عرصه مسولیتهای اجتماعی فعالیت کنند.

حضور شرکتها در پسا کرونا بیشتر خواهد شد
طبق گزارش ارایه شده توسط وب سایت csr.ir، نقش مسولیتهای اجتماعی شرکتها در هند در پسا کرونا پر رنگ تر می شود. البته این مساله تنها به هند اختصاص ندارد بلکه باید در تمامی کشورهای دنیا رواج داشته باشد زیرا دولتها در دوره کرونا با کاهش درامد و افزایش هزینه روبرو بودند و در پسا کرونا توان مالی کمتری برای مداخله در فعالیتهای اقتصادی خواهند داشت.

وب سایت csr.ir در مورد وضعیت هند این طور نوشت: «حضور شرکتهای هندی در عرصه مسئولیتهای اجتماعی در پسا کرونا بیش از قبل خواهد بود. در دوره ای که تمامی طرح های اقتصادی کشور با چالش روبرو شده است و زیرساختهای اموزش و مهارت اموزی به دلیل تمرکز تمامی کشور روی مساله کرونا با مشکلات بزرگی روبرو شده است، شرکتها وظیفه دارند وارد میدان شوند و از منابع مالی خود برای تقویت نرخ رشد اقتصادی کشور، ایجاد اشتغال و فراهم کردن فضای اموزشی استفاده کنند.»

 فایننشال اکسپرس ضمن تاکید بر این مساله که شرکتها باید در هر زمینه ای که دولت اعلم ضعف و نیاز کرد، به حمایت از دولت بپردازند نوشت: «استفاده از این بودجه های کلان برای کاهش نرخ فقر، مقابله با گرسنگی و بی سوادی و چالشهای ایجاد شده در جریان همه گیری کرونا برای آموزش افراد انجام خواهد شد.»

 در جریان بحران کرونا سرمایه گذاری در بخش اموزش به خصوص در بخش های دور افتاده کمتر شد. مطالعات نشان داده است اختلال در آموزش کودکان و نوجوانان در جریان همه گیری کرونا می تواند بستر را برای افزایش فاصله انها از اموزشهای رسمی و در نهایت نا توانی آنها در انجام فعالیتهای اقتصادی سازنده در سالهای اتی فراهم کند.

فایننشال اکسپرس تاکید کرد: «تاثیر اختلال در فرایند آموزش در دراز مدت در اقتصاد هند نمایان خواهد شد به همین دلیل است که تاکید اصلی روی سرمایه گذاری بودجه های مسئولیتهای اجتماعی در حوزه اموزش است. باید در نظر داشت در دوره پسا کرونا تمرکز روی آموزش کودکان و نوجوانان  جا مانده از آموزش می تواند نقش مهمی در رشد اقتصاد هند و گذر از روزهای سخت کرونایی داشته باشد.»

کد خبر: ۹۳٬۶۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha