۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۳
تخصیص ۱۵ هزار میلیارد ریال برای مقابله با خشکسالی
معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد؛

تخصیص ۱۵ هزار میلیارد ریال برای مقابله با خشکسالی

اردبیل- معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: با تلاش و پیگیری وزارت جهاد کشاورزی دولت ۱۵ هزار میلیارد ریال منابع مالی برای مقابله با پدیده خشکسالی در سال زراعی جاری در نظر گرفته است.

علی‌مراد اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: اکثر استان‌های کشور با پدیده خشکسالی و کم آبی شدیدی روبه‌رو هستند که مهمترین خسارت در این خشکسالی به بخش کشاورزی و منابع طبیعی وارد شده است.

وی به کاهش تولید محصولات کشاورزی در کشور در سال زراعی جاری به دلیل خشکسالی حاکم اشاره کرد و گفت: در این استان که قطب تولید محصولات زراعی و باغی بوده تا ۷۰ درصد در اراضی دیم و ۳۰ درصد در سایر بخش‌ها خسارت به کشاورزان وارد شده است.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی رویکرد صندوق پرداخت خسارت به کشاورزان را رویکرد حمایتی و پشتیبانی از نظام تولید و سرمایه‌گذاری‌های بخش کشاورزی اعلام کرد و افزود: در کنار پرداخت خسارت به کشاورزان آسیب‌دیده از خشکسالی به ویژه در اراضی دیم، سعی بر این است تا برای سال زراعی آینده با تدبیری مناسب راهکار درست و اصولی در تقویت نظام بهره‌برداری به ویژه آبیاری‌های مدرن در نظر گرفته شود.

اکبری تصریح کرد: کشاورزان ما باید با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی و کاهش بارندگی‌ها و همچنین افزایش دما و تبخیر گونه‌های کشت خود را تغییر داده و به سمتی حرکت کنند تا محصولات کم آب‌بر در اراضی کشت و زرع شود.

وی به پروژه‌های نیمه‌تمام بخش کشاورزی نیز اشاره کرد و ادامه داد: در بین این پروژه‌های نیمه‌تمام سدهای معیشتی بلاتکلیف مانده در مناطق مختلف کشور آزاردهنده است و وزارت جهاد کشاورزی با همکاری وزارت نیرو تلاش می‌کند تا منابع مورد نیاز برای راه‌اندازی این سدها را تأمین و به تکمیل و واگذاری آن کمک کند.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی به ۲۲ سد زخمی و نیمه‌تمام معیشتی در سطح استان اردبیل اشاره کرد و گفت: ۹ سد در شهرستان‌های خلخال و کوثر قرار دارند که اگر به موقع تکمیل و راه‌اندازی شوند، جلوی مهاجرت‌ها و همچنین آسیب‌های ناشی از آن گرفته خواهد شد.

اکبری اضافه کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با برآورد هزینه این سدهای نیمه‌تمام کمک خواهد کرد تا از طریق منابع ملی و استانی این پروژه‌ها به سرانجام رسیده و بهره‌برداران از مزایای آن استفاده کنند.

کد خبر: ۹۳٬۶۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha