۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۱
رخنه رکود در تاروپود فرش همدان| خوشه فرش دستبافت پیگیری می شود
بازار گزارش می‌دهد؛

رخنه رکود در تاروپود فرش همدان| خوشه فرش دستبافت پیگیری می شود

همدان - در حالی همدان از دیرباز مهد صنعت فرش دستباف کشور بوده و بیش از ۱۰ قرن در این صنعت پیشینه دارد که در حال حاضر با مشکلات بسیار روبرو شده و رکود در تاروپود فرش همدان رخنه کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: فرش دستباف علاوه بر برخورداری از ارزش تولید و صادرات، هنر ماندگاری است که همدان به خوبی میراث دار آن بوده است اما در این میان برخی مشکلات باعث شده که بافندگان فرش دستباف در همدان انگیزه گذشته برای این کار را نداشته و تنها به عنوان یک هنر و دل مشغولی در منزل به آن نگاه کنند.

شرایط به گونه ای است که فعالان این حرفه معتقدند که تولید فرش دستباف و بازار آن در همدان رونق پیشین خود را ندارد و روز به روز هم کمتر می شود و پیشتر که صنعت فرش دستباف در همدان رونق داشت و محصول آن به خارج از کشور صادر می شد، فرشبافان انگیزه بیشتری نسبت به کار خود داشتند.

همین نظرات باعث شد تا خبرنگار بازار در راستای بررسی وضعیت فرش همدان گفتگویی با معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان انجام دهد که متن آن را می خوانید.

ظاهر پورمجاهد در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه سه برنامه و پروژه در پایان سال ۹۸ و سال ۹۹ انجام شد که پروژه ها می‌تواند در صنعت فرش تحرک ایجاد کند،  از تشکیل انجمن فرش در ذیل اتاق بازرگانی و سازمان صنایع و معادن استان همدان سخن گفت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان در رابطه با کمیته فرش استان همدان گفت: مصوبه تشکیل این کمیته از شورای عالی برنامه ریزی استان در نیمه دوم سال ۹۹ اخذ شد و مطمئن هستم که اگر دغدغه مندان فرش دستبافت مشکلات این صنعت را به صورت کارشناسی شده بررسی و مباحث را احصاء کنند در این راستا شورای عالی برنامه ریزی استان و کمیته فرش استان با نگاه ویژه کمک و همکاری خواهد داشت.  

شناسایی ۵۷ هزار بافنده فرش در استان همدان
وی با عنوان اینکه مهم ترین بحث ایجاد خوشه فرش استان همدان است، اضافه کرد: در این زمینه دغدغه های بسیاری وجود داشت چراکه ۵۷ هزار بافنده در استان همدان وجود دارد و دنبال یک ساختار منسجم بودیم که بتواند کار را پشتیبانی  و هماهنگی و هدایت شود.

رخنه رکود در تاروپود فرش همدان/ خوشه فرش دستبافت پیگیری می شود

پورمجاهد با عنوان اینکه در سال ۹۹ تلاش شد خوشه فرش دستبافت مطالعه و دنبال شود، یادآوری کرد: در حال حاضر، این کار انجام شده و تصمیم گیری ها اتخاذ شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان ادامه داد: فرایند عملی خوشه فرش با ۲۲ برنامه و زیر برنامه هایی که دارد می تواند ساختار مناسبی ایجاد کند و دستگاه های اجرایی و متولی عامل خوشه با ارتباطی که برقرار می کنند؛ ساماندهی خوبی در صنعت  فرش استان همدان رقم می زنند.  

وی با اعلام اینکه سال گذشته حداقل ۲۶۰ میلیارد تومان تسهیلات چهار درصد در استان همدان پرداخت شد، عنوان کرد:  اگر نهادهای حمایتی، کمیته امداد، بهزیستی، و همچنین صندوق کارآفرینی امید، مشاغل خانگی، خود اشتغالی  ها که متولی آن اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی است  همه تلاش کنند می توانیم با ایجاد بسترهای مناسب و با کمک تسهیلات و اعتبارات، قدم های مثبتی در حوزه فرش دستبافت برداریم.

مطابق آمارها ۵۰ هزار بافنده فرش در استان همدان داریم که هرکدام می تواند یک خانواده را نجات دهند و منشا کار اقتصادی مناسب باشد

پورمجاهد در ادامه با بیان اینکه مطابق آمارها ۵۰ هزار بافنده فرش در استان همدان داریم که هرکدام می تواند یک خانواده را نجات دهند و منشا کار اقتصادی مناسب باشد، گفت: چند تقاضا از رئیس مرکز ملی فرش درخواست شده که اولین موضوع بیمه فرش بافان است به نحوی که بیمه تعداد کثیری از خانواده هایی که جدید تشکیل می شود و خانم های جوان قالی باف که در زمینه فرش آموزش می بینند مد نظر قرار گیرد.  

وی با یادآوری اینکه متاسفانه در حوزه بیمه کسانی که قبلا تحت پوشش بیمه قرار گرفتند نیز مشکل داریم؛ اضافه کرد: نماینده یک سری از سازمان های خاص به برخی کارگاه های فرش مراجعه می کنند و اگر یکی دو روز بیمه شده در کارگاه نباشد بلافاصله بیمه اش را در سیستم قطع می کنند در حالی که بسیاری از اوقات این موضوع دقیق نیست اما نماینده دستگاه بر این ادعا است که چون منابع کافی نیست جای بخشی از این حذف شده ها افراد دیگری جایگزین می شوند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری همدان با بیان اینکه در حوزه آموزش در استان همدان باید کارهای مثمر ثمری انجام شود، ابراز کرد: به مقتضای اعتبارات عمرانی که در دست داریم و به تفکیک شهرستانی اعتباراتی  در اختیار کمیته فرش  قرار گرفته که در تلاشیم منابع کشوری هم در اختیار استان قرار بگیرد.

رخنه رکود در تاروپود فرش همدان/ خوشه فرش دستبافت پیگیری می شود

پورمجاهد با یادآوری اینکه انجمن طراحان یا تشکل طراحان باید بصورت قانونی و دائمی تشکیل شود تا توان پوشش  طراحان استان همدان را داشته باشد؛ گفت: برخی تجربیات بسیار ارزشمندی در حوزه  فرش دستبافت دارند که این تجربه در کنار نیروهای جدید اثر گذار خواهد بود چراکه وقتی با هم تلفیق شوند حرکت ایجاد می کنند و باعث انرژی بخشی می شوند بنابراین با این ساختار ها به شکل متمرکز باید فرش استان همدان را پیش ببریم و  هدایت کنیم.  

 پور مجاهد در ادامه در رابطه با واگذاری  تسهیلات در حوزه فرش عنوان کرد: باید تفاهم نامه هایی در خصوص واگذاری تسهیلات به بافندگان انعقاد شود.

افزایش و تحرک بازار تقاضای مبل معامله و سود ۷۰ میلیاردی را برای استان همدان بدنبال داشت 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان بااشاره به اینکه افزایش و تحرک بازار فروش مبلمان باعث شد تا به میزان ۷۰ میلیارد تومان معامله در استان همدان انجام شود، یادآوری کرد: یک هزار و ۲۰۰ نفر متقاضی و خریدار مبل به خودی خود توانست تحرک تقاضا را در این بازار ایجاد کند.

پور مجاهد ادامه داد: برخی کارشناسان با بررسی هایی که انجام دادند به این نتیجه رسیدند که این تحرک و افزایش تقاضا برای رونق بازار خرید مبل می تواند برای فرش دست بافت هم اتفاق بیفتد.  

وی با بیان اینکه نگاه ما باید به صنعت فرش دستبافت نگاه بلندمدت باشد، گفت: نمایشگاه های فرش دستبافت می تواند محل تبادل تجربیات، ایده های نو و جدید و نیز محلی برای مذاکرات باشد.

وی با اظهار اینکه ما باید دیدگاه بلند مدت نسبت به فرش دستبافت داشته باشیم؛ یادآوری کرد: ممکن است برخی دغدغه برگزاری یک نمایشگاه یا دونمایشگاه فرش را در سال داشته باشند ولی باید این مطلب را در نظر داشت که نمایشگاه ها محل تبادل تجربیات است ضمن اینکه نمایشگاه ها می توانند محل ارائه ایده های جدید هم باشند.

پورمجاهد با بیان اینکه در نمایشگاه ها است که حاشیه یک غرفه کوچک مذاکرات اتفاق می افتد، گفت: در نمایشگاه ها هم می توان خرید کرد هم می توان فروش داشت و این اقدامات کارهای تعریف شده ای است که باید به آن توجه داشت.

رخنه رکود در تاروپود فرش همدان/ خوشه فرش دستبافت پیگیری می شود

وی در رابطه با سیاست گذاری در حوزه فرش اظهار کرد: از سال ها پیش که معاون اقتصادی استان بودم یادم هست که اتحادیه های فرش چه گرفتاری ها و مشکلاتی داشتند و در این میان آنچه ضروری است اینکه باید سیاست گذاری تثبیت و ثبات قانونی قیمت فرش اتفاق بیفتد.  

استان همدان در مورد انجمن فرش خیز خوبی برداشته است
پور مجاهد با عنوان اینکه استان همدان در مورد انجمن فرش خیز خوبی برداشته است؛ اضافه کرد: باید ایده های خوبی در اختیار تشکل های کشوری قرار گیرد و به بافندگان فرش  یارانه تعلق بگیرد تا در این حوزه توانمند سازی صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه لازم است سایتی راه اندازی شود تا در زمینه ۳۰ برند فرش دستبافت استان همدان در بازار جهانی تبلیغاتی صورت پذیرد، گفت: استان همدان در عرصه حمایت از تولیدکنندگان و بافندگان فرش اقدامات بسیار خوب و قابل توجهی را انجام داده که در ادامه به پشتیبانی و کمک مدیران کشوری نیاز دارد.

به هر حال آنچه مسلم است اینکه همدان این گنجینه دار صنعت فرش دستباف کشور برای اینکه جایگاه اصلی خود در کشور را باز یابد نیازمند حمایت جدی دولت و دست اندرکاران این صنعت و هنر ماندگار است لذا ایجاب می کند نه تنها مسئولان، که خود بافندگان نیز در تحقق این هدف گام بردارند و نگذارند این هنر و صنعت به فراموشی سپرده شود.

کد خبر: ۹۳٬۶۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha