۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۸
 زیرساخت‌های اجرایی شدن مالیات بر عایدی سرمایه کاملاً فراهم است
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

زیرساخت‌های اجرایی شدن مالیات بر عایدی سرمایه کاملاً فراهم است

زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار کرد: بدون تردید مالیات بر عایدی یک ضرورت است و در اجرای آن نباید تردید داشته باشیم. از نظر اجرایی نیز امروز کاملاً امکانات و زیرساخت های آن فراهم است.

به گزارش بازار، محسن زنگنه با بیان اینکه مالیات بر عایدی سرمایه مقدمه بر مالیات بر درآمد است، تصریح کرد: بدون تردید مالیات بر عایدی یک ضرورت است و در اجرای آن نباید تردید داشته باشیم. از نظر اجرایی نیز امروز کاملاً امکانات و زیرساخت های آن فراهم است.

وی با اشاره به سامانه جامع مسکن و سامانه خودرو و همچنین قوانین ثبت معاملات خودرو اظهار کرد: هم مستندات قانونی در قوانین کشور برای ثبت دارایی ها وجود دارد و هم اینکه اگر نقصی هم وجود داشته باشد، قطعاً نمایندگان آن را رفع خواهند کرد.

این کارشناس اقتصادی با تصریح بر اینکه ۹۰ درصد زیرساخت های لازم برای اجرای مالیات بر عایدی سرمایه فراهم است، عنوان کرد: تنها نیازمند عزمی در این موضوع هستیم و با توجه به اینکه بیشتر تراکنش ها از طریق نظام بانکی در حال انجام است، نیاز داریم سامانه های مودیان مالیاتی را به سامانه های پولی و بانکی و همچنین صرافی ها متصل کنیم.

وی از فراهم بودن شرایط برای عملیاتی کردن مالیات بر عایدی سرمایه خبر داد و اشاره کرد: شاید ۱۰ یا ۲۰ سال پیش اجرای این مهم ناشدنی بود اما در حال حاضر زیرساخت ها کاملاً آماده است. در مجلس در هنگام پیگیری و مطالعه این طرح، جلسات مفصلی با دستگاه های زیربط گذاشتیم و همه آن‌ ها اذعان کردند که زیرساخت ها کاملاً برای انجام این قانون فراهم و مهیا است.

در ادامه ساسان ملک پور در گفتگو با رادیو گفت‌وگو با تصریح بر اینکه طرح مالیات بر عایدی سرمایه یا به طور خاص طرح مالیات بر خانه های خالی برای کنترل تورم مطرح شد، گفت: متأسفانه بعضی از افراد ایرادات بنی اسرائیلی به این موضوع وارد می کنند چرا که این طرح برای این موضوع مطرح شده است که تورم را کنترل کند.

وی با بیان اینکه در بازار مسکن عده ای که حجم عظیمی از نقدینگی در دستانشان است، مخالف اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه هستند، اظهار کرد: بانک ها حجم عظیمی از نقدینگی را به بازار مسکن برده‌اند و قصد دارند در طول این بازار دارایی های خود را حفظ کنند و ترازنامه بانکی خود را مثبت کنند.

این کارشناس اقتصادی از دلالی و سوداگری بانک ها گفت و عنوان کرد: مالیات بر عایدی سرمایه برای این است که سوداگری بانک ها در حوزه مسکن حذف شود و به همین دلیل بانک ها مخالف این طرح هستند.

این عضو اندیشگاه آرا با تصریح بر اینکه باید میان افراد عادی جامعه که اقدام به خرید و فروش مسکن می کنند با کلان سرمایه داران و دلال ها تفاوت قائل شد، بیان کرد: دلالان با سوداگری باعث تورم می شوند و این افراد باید برای سرمایه خود مالیات پرداخت کنند.

کد خبر: ۹۳٬۵۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha