۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۸
اجرای اصل ۴۴ اقدامات ضروری دولت آتی برای بهبود بازار سرمایه
کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد

اجرای اصل ۴۴ اقدامات ضروری دولت آتی برای بهبود بازار سرمایه

آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و کوچک کردن دولت، واگذاری مدیریت بنگاه‌ها و کاهش تصدی‌گری از مهم‌ترین وظایف دولت سیزدهم برای بهبود بازار سرمایه خواهد بود.

به گزراش بازار، فردین آقابزرگی فعالیت بازار سرمایه در سال ۹۹ را یک تجربه بزرگ دانست و گفت: بخشی از این تجربه متأسفانه با ضرر و زیان های بخشی از سهام داران به دست آمد.

وی اجرای کلیات تکالیف قانونی در حوزه بازار سرمایه را یکی از وظایف دولت آتی دانست و اظهار کرد: اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و کوچک کردن دولت، واگذاری مدیریت بنگاه ها و کاهش تصدی گری از مهم‌ترین وظایف دولت سیزدهم برای بهبود بازار سرمایه خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اگر برنامه‌ریزی ها در حوزه اصل ۴۴ قانون اساسی به درستی انجام شود، در برنامه های راهبردی نهاد متولی بازار سرمایه که در کنار بازار پول و بانک مرکزی انجام وظیفه می کند، تأمین مالی دولت توسط بازار بورس و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی نخواهد بود؛ اساساً این هدف گذاری، جزو استراتژی سازمان بورس به عنوان هدف راهبردی تعریف نشده است.

وی افزایش نقد شوندگی و افزایش کارایی بازار، کمک به انتشار اطلاعات سریع و با سرعت را هدف بازار سرمایه عنوان و بیان کرد: ایجاد سایه حاکمیت در اداره امور توسط دولت از طریق شورایعالی بورس و انتخاب متولی بورس باید صورت بگیرد تا سازمان بورس مستقل باشد.

آقابزرگی استقلال بانک مرکزی که در حوزه نهاد پول فعالیت می کند را یکی از خواسته های کارشناسان از دولت سیزدهم دانست و اظهار کرد: این اقدام می تواند بازار مالی و اقتصاد کشور را بیش از پیش تقویت کند و در حقیقت می تواند موتور محرکی برای تأمین مالی بنگاه ها باشد.

وی تأمین مالی بنگاه ها صرفاً از طریق بازار ثانویه یا همان بورس را اشتباه دانست و تصریح کرد: بازار سرمایه یک بازار بسیار محرکی می تواند برای تشویق و ترغیب گسیل نقدینگی به سمت بنگاه های اقتصادی و تولید باشد اما این اتفاقی که در سال گذشته در بورس افتاد نشان داد تمام نگاه ها صرفاً خلاصه شده در بازار سرمایه است که امری اشتباه است.

این کارشناس بازار سرمایه اشاره کرد: یکی از برنامه های استراتژیک سازمان بورس و شورای عالی بورس ارائه تعریف و برنامه‌ریزی دقیق از افزایش سهم تأمین مالی بنگاه ها در بازار اولیه نسبت به بازار ثانویه باشد.

کد خبر: ۹۳٬۵۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha