۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸
اقتصادهای نوظهور در خاورمیانه رشد شتابانی را تجربه خواهند کرد
گفتگو با رئیس تحقیقات خاورمیانه بانک میتسوبیشی ژاپن؛

اقتصادهای نوظهور در خاورمیانه رشد شتابانی را تجربه خواهند کرد

«احسان خمان» معتقد است که با نگاه به جلو و ادامه مقابله با کووید_۱۹؛ پیش بینی ما این است که هر اقتصاد بزرگی در بازارهای نوظهور EMEA، جهش معنی دار و رشد متوسط تولید ناخالص داخلی را تجربه خواهد کرد.

تهمینه غمخوار؛ بازار: «ما پیش بینی می کنیم سرعت رشد اقتصادی در اکثر اقتصادهای منطقه اروپا، خاورمیانه و افریقا در فصل بهار موجب شده تا شتاب این رشد به دلیل سرعت گرفتن فرآیند واکسیناسیون و در پی آن کاهش بیشتر محدودیت های کشورها، در فصل تابستان افزایش یابد»، این گزیده ای از اظهارات «احسان خمان»، رئیس تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقا در بانک ژاپنی MUFG مستقر در امارات در خصوص رشد اقتصادی نوظهورهای EMEA است که در گفتگو با خبرگزاری بازار صورت گرفته است. 

«احسان خمان» در ابتدا به خبرنگار بازار گفت: الگوی متوالی فعالیتهای اقتصادی در سال گذشته از جمله سقوط فعالیت ها در سه ماهه دوم، جهش سریع در سه ماهه سوم و قدرت شگفت آور از طریق سه ماهه چهارم و سه ماهه اول، یک تأثیر اساسی غیر منتظره را بر نرخ رشد سالانه در سال ۲۰۲۱ ایجاد کرده است.

رئیس تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقا در بانک ژاپنی MUFG افزود: با این آغاز مثبت، ما پیش بینی می کنیم سرعت رشد اقتصادی اکثر اقتصادهای منطقه اروپا، خاورمیانه و افریقا (EMEA) در فصل بهار موجب شده تا شتاب این رشد به دلیل سرعت گرفتن فرآیند واکسیناسیون و در پی آن کاهش بیشتر محدودیت ها و فعالیتهای کسب و کار، در فصل تابستان افزایش یابد.

وی گفت: ما برای رشد اقتصادهای نوظهور در منطقه EMEA به این اتفاق نظر رسیده ایم که در سال ۲۰۲۱ این رشد معادل ۴.۲ درصد و اجماع ۳.۶ درصد و پس از آن، در سال ۲۰۲۲ معادل ۳.۸درصد؛ اجماع ۳.۷درصد خواهد بود و همچنان بر این اجماع باقی مانده ایم.

این مدیر بانک ژاپنی تصریح کرد که در زیر این سطح، تصویر بسیار هماهنگ نشده ای نمایان می شود و نرخ رشد اقتصادی در طول سه ماه نسبتاً نامنظم و بین اقتصادها و درون آنها بسیار متفاوت خواهد بود.

احسان خمان اضافه کرد : به طور کلی، پایه و کانون اصلی ما در تز سازنده رشد سریع تولید ناخالص داخلی در سراسر منطقه، روند سریع واکسن در کنار انعطاف پذیری تحرکات نسبت به امواج آینده است که منجر به فعالیتهای مصرفی پررونق و رشد بیشتر سرمایه گذاری می شود.

پایه و کانون اصلی ما در تز سازنده رشد سریع تولید ناخالص داخلی در سراسر منطقه، روند سریع واکسن در کنار انعطاف پذیری تحرکات نسبت به امواج آینده است که منجر به فعالیتهای مصرفی پررونق و رشد بیشتر سرمایه گذاری می شود

رئیس تحقیقات خاورمیانه بانک میتسوبیشی ژاپن تصریح کرد که این امر بیشتر با سیاست های پولی مالی و انطباق پذیر و همچنین تقویت انگیزه های خارجی ناشی از بهبود در بازارهای پیشرفته (DM)، به ویژه در اروپا، همراه است.

وی ادامه داد: در برابر این موارد مثبت، ما انتظار داریم که تشدید پولی و مالی در روسیه، مقداری کمتر در اوکراین و سرانجام در آفریقای جنوبی، روند بهبودی را تا حدی تعدیل کند. همچنین، کشوری که ما در رابطه با نرخ رشد آن به اجماع رسیده ایم، ترکیه در سال ۲۰۲۱، معادل ۴.۲ درصد؛ اجماع ۵.۱ درصد و در سال ۲۰۲۲  برابر با ۳.۲ درصد؛ اجماع ۳.۹ درصد است.

 خمان گفت: ماههای زمستان نیمکره شمالی تجدید شیوع کووید_۱۹ را به همراه داشت که از دیدگاه سلامت، در مقایسه با موج اولیه برای اکثر اقتصادهای نوظهور منطقه EMEA یعنی اروپا،خاورمیانه و افریقا (به ویژه لهستان، مجارستان، اسلواکی، جمهوری چک و روسیه) از موج اولیه بدتر بود.

رئیس بانک ژاپنی تصریح کرد: با این وجود، علی رغم شدت شیوع ویروس و وضعیت بد آن، تولید و بازده اقتصادی در منطقه به طرز شگفت انگیزی مقاوم باقی مانده است.

وی گفت: همانطور که اخیراً فهرست بندی کرده ایم، این توانایی را به سه عامل نسبت می دهیم: اول؛ نسبت به موج اول در بهار ۲۰۲۰، افزایش تدریجی اقدامات مربوط به فاصله گذاری اجتماعی مطابق آخرین داده های «شاخص سخت‌گیری» دانشگاه آکسفورد، محدودتر شده است. دوم؛ اقتصادها پذیرش و سازگاری بهتری با زندگی توام با محدودیت های تحرکی، پیدا کرده اند؛ به این معنا که رابطه بین فعالیتهای اقتصادی و اقدامات قرنطینگی و تعطیلی ها، ضعیف تر از موج اول است. سوم؛ به طور متوسط جمعیت جوان تر موجود در اقتصادهای نوظهور منطقه EMEA (به ویژه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و جنوب صحرای آفریقا) نشانگر پایین آمدن میزان واکسیناسیون در جهت محافظت از افراد آسیب پذیر است که در صورت موثر بودن واکسن ها، این اقتصادها باید مجددا بازگشایی شود.

رئیس تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقا بانک میتسوبیشی ژاپن در ادامه تحلیلهای خود اضافه کرد: با تشویق به گسترده شدن امر واکسیناسیون، این موضوع موجب ایجاد ایمنی گسترده و در نهایت عادی سازی طبیعی می شود. اما، با این وجود، در حالی که این خوش بینی در حال افزایش است که واکسن ها موجب کاهش محدودیت ها و افزایش فعالیتهای کسب و کار در اکثر اقتصادهای منطقه ای می شود، باز هم همه چیز به پیشرفت (سرعت و کارآیی) برنامه های واکسیناسیون بستگی دارد.

احسان خمان همچنین گفت: برای اروپای مرکزی و شرقی و همچنین روسیه، ما انتظار داریم که جدول زمانی در دسترس بودن واکسن، مشابه میانگین بازارهای پیشرفته باشد که این موضوع نشان می دهد که حدود ۵۰ درصد از مردم تا اواسط سال ۲۰۲۱ واکسینه می شوند.

احسان خمان: برای اروپای مرکزی و شرقی و همچنین روسیه، ما انتظار داریم که جدول زمانی در دسترس بودن واکسن، مشابه میانگین بازارهای پیشرفته باشد که این موضوع نشان می دهد که حدود ۵۰ درصد از مردم تا اواسط سال ۲۰۲۱ واکسینه می شوند

وی افزود: در خصوص اسرائیل و کشورهای اصلی شورای همکاری خلیج فارس و سایر اقتصادهای نوظهور EME، انتظار ما این است که توزیع واکسن به زمان بیشتری نیازمند است، در حالی که اثرات ویروس بر روی خروجی به طور کلی بی صداتر عمل کرده است. 

کارشناس حوزه انرژی اذعان نمود که به طور متوسط​، تعداد موارد ابتلا به بیماری کووید و آمار مرگ و میر در حال حاضر در بازارهای نوظهور EMEA به شدت کاهش یافته و این امر اجازه می دهد که اقدامات محدودیتی آسانتر و تسهیل شود.

خمان بیان کرد که با ذکر این موارد، ناهمگنی قابل توجهی در سراسر منطقه از جمله کشورهای اروپای مرکزی، ترکیه، روسیه و اوکراین وجود دارد که همگی بهبود قابل توجهی در تعداد موارد جدید تایید شده را تجربه می کنند، در حالی که بخشهایی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس (به ویژه بحرین، امارات و کویت) در حال ثبت افزایش چشمگیری از موارد جدید هستند.

وی اضافه کرد: در آفریقای جنوبی، موج سوم موارد جدید تأیید شده به سرعت در حال افزایش است، زیرا اثرات فصلی زمستان نیمکره جنوبی و سطح پایین واکسیناسیون مسیر قابل توجهی را ایجاد کرده است.

رئیس تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقا بانک میتسوبیشی ژاپن گفت: با بررسی آمار تعداد جانباختگان، طی دو هفته گذشته، تعداد کشته شدگان مربوط به کووید_۱۹ همچنان در بیشتر مناطق کاهش یافته است. با این حال، میانگین بازارهای نوظهور EMEA هنوز در آمریکای شمالی و اروپا بالاتر از اقتصادهای پیشرفته DM است و مرگ و میر ناشی از کرونا در بسیاری از کشورهای این منطقه به شدت کاهش یافته و با عمده ترین افت در لهستان، مجارستان، اسلواکی، جمهوری چک ثبت شده است.

این مدیر بانک ژاپنی تصریح کرد: با نگاه به جلو و ادامه مقابله با کووید_۱۹؛ پیش بینی ما این است که هر اقتصاد بزرگی در فضای بازارهای نوظهور EMEA، در سال جاری جهش معنی داری در خصوص رشد متوسط تولید ناخالص داخلی را تجربه خواهد کرد.

با نگاه به جلو و ادامه مقابله با کووید_۱۹؛  پیش بینی ما این است که هر اقتصاد بزرگی در فضای بازارهای نوظهور EMEA، در سال جاری جهش معنی داری در خصوص رشد متوسط تولید ناخالص داخلی را تجربه خواهد کرد

وی در پایان اذعان نمود: ما انتظار داریم که بیشتر عوامل متعارف اقتصادی از جمله میزان تسهیلات پولی و مالی، همراه با افزایش تقاضای خارجی، نقش فزاینده ای را در پیشبرد سرعت بهبودهای اقتصادی داشته باشند.

کد خبر: ۹۳٬۵۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha