۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۳
حل مشکلات اقتصادی منوط به ارائه یک برنامه منسجم است
رئیس اتاق سمنان:

حل مشکلات اقتصادی منوط به ارائه یک برنامه منسجم است

جمعه‌ای، رئیس اتاق سمنان حل مشکلات اقتصادی موجود را منوط به اتخاذ سیاست‌های واحد و هماهنگ و تدوین نقشه راه دقیق اقتصادی دانست.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس اتاق سمنان در انتقاد از رویکرد نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نسبت به مسائل اقتصادی، گفت: آنچه از این افراد به عنوان برنامه اقتصادی شنیدیم، حرف‌های جدیدی نبود. آنها فقط مجموعه‌ای از دیدگاه‌های کلی را نسبت به برخی مسائل اقتصادی مطرح کردند.

علی‌اصغر جمعه‌ای در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران افزود: در مناظره‌های کاندیدای ریاست جمهوری تنها یکی از افراد روی تمرکز بر لغو تحریم‌ها صحبت کرد که نکته درستی است. اگر تحریم‌ها لغو شوند، زمینه تجارت جهانی فراهم شده و اقتصاد تا حدی نفس می‌کشد.

او  تاکید کرد: هیچ کدام از نامزدها طرح و نقشه مشخصی در حوزه اقتصاد ندارند و آنچه گفته می‌شود، انتقاداتی از دولت دوازدهم است. اقتصاد یک موضوع فراگیر بوده و مباحث آن در ارتباط بین دولت و حاکمیت مطرح و اجرا می‌شود. از طرف دیگر هر کدام از این کاندیدا طی سالیان گذشته نقش و جایگاه ویژه‌ای در بخش‌های مختلف داشته‌اند، بنابراین صرف انتقاد کردن نمی‌تواند بیانگر عملکرد موفق افراد در آینده باشد. از منظر من آنچه درباره اقتصاد مطرح می‌شود تنها انتقادهای جسته و گریخته از دولت و یا دولت‌های قبل است.

این فعال اقتصادی معتقد است: این نوع از رویکرد که امروز در بین نامزدهای ریاست جمهوری دیده می‌شود به حل مشکلات اقتصادی و حتی سایر حوزه‌ها کمک نمی‌کند.

جمعه‌ای ادامه داد: رونق اقتصادی با تولید در ابعاد مختلف گره خورده است. جریانات اقتصادی مانند یک زنجیره به هم متصل هستند. این حوزه از یک بعد ارتباط مستقیمی با قدرت خرید مردم در داخل دارد و از بعد دیگر با صادرات و سطح مناسبات بین‌المللی در ارتباط است. حال در هر کدام از این دو بخش دچار مشکل شود و بسترها برای حضور موثر در آنها مهیا نباشد، اقتصاد کشور دچار چالش می‌شود.

بر اساس گفته‌های رئیس اتاق سمنان در حال حاضر در هر دو بخش با مشکلات جدی مواجه هستیم. اگر ظرفیت تولیدی امروز به ۳۰ درصد رسیده است و تنها در برخی از کالاهای انحصاری وضعیت خوبی داریم نشان می‌دهد که مشکل واردات مواد اولیه  و کمبود تقاضا در داخل را داریم، در حمل‌ونقل دچار معضلات جدی هستیم. بنابراین مسئله اصلی به آماده نبودن زیرساخت‌های اقتصادی برمی‌گردد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران خاطرنشان کرد: متاسفانه در فضای اقتصادی کشور زیرساخت‌های لازم از بین رفته است. دراین شرایط تنها با ایجاد فضای آرام و طراحی یک نقشه راه و اتخاذ سیاست واحد می‌توان مشکل را حل کرد.

جمعه‌ای با بیان این مطلب که بخش خصوصی همواره راهکارهای اجرایی خود را در قالب بسته‌های پیشنهادی در اختیار دولت و سران قوای دیگر قرار داده است، گفت: آنچه مهم است تعیین تکلیف درباره سیاست‌های اقتصادی است. اقتصاد به برنامه نیاز دارد و پیش از برنامه باید مشخص کنیم که آیا قرار است دولت به عنوان رقیب بخش خصوصی از امتیازهای بیشتری برخوردار باشد؟ یا نه. نمی‌شود در حرف به بخش خصوصی بها دهیم، اما در عمل با دادن انواع امتیازها به سایر بخش‌ها فرصت نقش‌آفرینی از بخش خصوصی را بگیریم. با چنین رویکردی امکان تدوین نقشه راه وجود ندارد. زمانی که سیاست‌ها مشخص و یک نقشه راه تعریف شود، امکان بهبود اوضاع را خواهیم داشت.

او تصریح کرد: از حرف‌های عوام فریبانه و شعارهای غیرعملی چیزی نصیب مردم نخواهد شد. زمانی که یک به یک آنچه برای شکوفایی اقتصادی لازم است را مهیا کنیم، خود به خود وضعیت درآمدی مردم هم بهتر می‌شود و تنها باید به قشر مشخصی از مردم یارانه اختصاص دهیم. در چنین وضعیت سطح تقاضا بالا رفته و به تدریج تولید رنگ و بوی تازه می‌گیرد.

کد خبر: ۹۳٬۵۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha