۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۲
رشد قیمت سوختهای فسیلی با از سرگیری فعالیتهای اقتصادی در دنیا
قیمت نفت و گاز رشد کرد؛

رشد قیمت سوختهای فسیلی با از سرگیری فعالیتهای اقتصادی در دنیا

طبق گزارش منتشر شده توسط بانک جهانی در پنجمین ماه سال ۲۰۲۱ قیمت سوختهای فسیلی در دنیا رشد کرد. از سر گیری سفرهای هوایی هم نقش زیادی در افزایش قیمت داشت.

بازار؛ گروه بین الملل: با افزایش شمار واکسن های تزریق شده به مردم دنیا و بازگشت تدریجی کشورهای صنعتی به زندگی عادی، تقاضا برای سوختهای فسیلی هم افزایش پیدا کرد و به دنبال ان قیمت انها در دنیا رشد کرد.

طبق گزارش ارایه شده توسط بانک جهانی در پنجمین ماه سال جاری میلادی قیمت هر تن زغال سنگ استرالیایی در بازار برابر با ۱۰۷ دلار بود  که نسبت به اوریل همین سال بالغ بر ۱۵ دلار افزایش داشت. هر تن زغال سنگ استرالیایی در فصل اول امسال با قیمت ۸۹.۵ دلار و در سال ۲۰۱۹ با قیمت ۷۷.۹ دلار مبادله می شد.

رشد قیمت زغال سنگ در دنیا در شرایطی ایجاد شده است که به دلیل توجه به مسایل زیست محیطی ، تلاش برای کاهش مصرف زغال سنگ در صنایع بالا گرفته است و هر روز گزارشهایی در مورد تعطیلی نیروگاه های فعال با زغال سنگ و جایگزین شدن آنها با نیروگاه های فعال با انرژی های پاک به گوش می رسد.

رشد قیمت نفت در دنیا
 درپنجمین ماه سال ۲۰۲۱ میلادی هم ما  شاهد رشد قیمت نفت در بازار جهانی بودیم و این روند افزایشی همچنان ادامه دارد. متوسط قیمت هر بشکه نفت خام در ماه می امسال برابر با ۶۶.۴ دلار بود که نسبت به ماه قبل از ان ۳.۴ دلار افزایش یافت.

قیمت هر بشکه نفت خام در دنیا در سال ۲۰۲۰ که اولین سال درگیری دنیا با بحران کرونا بود به ۴۱.۳ دلار رسید در حالیکه در سال ۲۰۱۹ هر بشکه نفت خام با قیمت ۶۱.۴ دلار معامله می شد.

دلیل افت قیمت نفت خام در سال ۲۰۲۰ کاهش تقاضا برای نفت در دنیا به دلیل تعطیلی های گسترده در اقتصاد دنیا بود.نفت علاوه بر اینکه ماده اولیه بسیاری از صنایع است، اصلی ترین منبع تولید انرژی هم در دنیا محسوب می شود.

با تعطیلی کسب و کارها و صنایع در سال ۲۰۲۰ این بازار با چالشهای زیادی روبرو شد و میزان تقاضا به شدت کاهش پیدا کرد. نتیجه کاهش تقاضا این بود که حجم زیادی از نفت تولیدی در دنیا در انبارها ذخیره شد و مشتری نداشت. همین امر بستر را برای کاهش قیمت فراهم کرد.

 از طرف دیگر بستن مرزها و توقف پروازهای بین المللی هم  نقش زیادی در کاهش تقاضای نفت در جهان داشت. صنعت حمل و نقل یکی از بزرگترین مصرف کنندگان نفت در دنیا است.

سوخت مورد استفاده در هواپیماها یکی از مهمترین فراورده های نفتی است که افت تقاضا برای آن بازار نفت دنیا را به شدت تحت تاثیر قرار داد ولی به نظر می رسد به تدریج این بازار اصلاح می شود و با سر گیری سفرهای هوایی و بازشدن مرزها در دنیا، روند مصرف سوختهای فسیلی تغییر خواهد کرد.

قیمت گاز طبیعی هم رشد کرد
یکی از منابع  مهم انرژی فسیلی در دنیا گاز طبیعی است. البته میزان الایندگی این منبع انرژی کمتر از نفت و زغال سنگ است و به همین دلیل در سالهای اخیر تقاضا برای آن با سرعت بالاتری رشد کرده است و حتی در مورد جایگزین شدن نیروگاه های زغال سنگی با نیروگاه های گازی صحبت شده است. در بسیاری از صنایع برای تامین انرژی مورد نیاز خود از گاز طبیعی به جای فراورده های نفتی و نفت استفاده می کنند تا انتشار کربن را در فرایند تولید به حداقل برسانند.

بر مبنای گزارش بانک جهانی قیمت گاز طبیعی هم در دنیا رشد کرده است ولی باید در نظر داشت قیمت گاز در بازار اروپا سه برابر قیمت در بازار امریکا است که این مساله می تواند ریشه در سیاستهای تولیدی و تجاری گاز در جهان داشته باشد.

آمارها نشان می دهد قیمت هر میلیون بی تی یو  گاز طبیعی امریکا در ماه می امسال برابر با ۲.۸۹ دلار بود که نسبت به ماه قبل از ان رشد کرد.در ماه اوریل هر میلیون بی تی یو  گاز طبیعی در بازار امریکا با قیمت ۲.۶۲ دلار فروخته شد. در سال ۲۰۱۸ هر میلیون بی تی یو گاز طبیعی با قیمت ۳.۱۶ دلار مبادله شده بود.

اما در بازار اروپا قیمت گاز طبیعی بالاتر از امریکا بود. در ماه می هر میلیون بی تی یو گاز طبیعی در اروپا با قیمت ۸.۹۱ دلار فروخته شد در حالیکه در ماه اوریل هر میلیون بی تی یو گاز طبیعی قیمتی برابر با ۷.۱۵ دلار داشت و در سال ۲۰۱۸ قیمتی معادل ۷.۶۸ دلار  داشت.در سال ۲۰۱۹ هر میلیون بی تی یو گاز طبیعی در بازار اروپا با قیمت ۴.۸۰ دلار مبادله شد و در سال ۲۰۲۰ به ۳.۲۴ دلار رسید. نوسانات قیمت گاز طبیعی در دنیا ریشه در تغییر رویکرد دنیا در مورد استفاده از سوختهای فسیلی دارد.

کد خبر: ۹۳٬۴۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha