۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
بازار بی رونق صنایع دستی در بام ایران؛ هنرمندان بیکار شدند
گزارش بازار؛

بازار بی رونق صنایع دستی در بام ایران؛ هنرمندان بیکار شدند

شهرکرد- بازار فروش محصولات صنایع دستی در چهارمحال و بختیاری به علت شیوع کرونا و نبود مسافر و گردشگر همچنان بی رونق است.

بهاره صمیمی؛ بازار: شیوع کرونا از اسفند ماه سال ۹۸ تاکنون خسارت های قابل توجهی به بخش های درآمدی در حوزه های مختلف وارد کرده است.

کاهش قابل توجه ورود مسافر به استان چهارمحال و بختیاری در پی  شیوع کرونا و اعمال محدودیت ها طی ۱۵ ماه گذشته تاکنون سبب شده است که درآمد بسیاری از فعالان حوزه صنایع دستی و گردشگری استان کم شود و این کاهش درآمد در برخی مشاغل نیز از جمله راهنمایان تور به صفر رسیده است.

چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های تاریخی و قدیمی کشور است که مهد تولید بسیاری از صنایع‌دستی به شمار می‌رود. عشایری بودن این استان و وجود منابع اصلی تولید صنایع‌دستی در این استان موجب شده که مردم این منطقه از دیرباز در تولید صنایع‌دستی فعالیت کنند.

صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری شامل متقال، قالی، خرسک، سیاه‌چادر، چوقا، موج، وریس، قفل، گیوه، محصولات نمدی و... است که فروش این محصولات وابسته به ورود گردشگر و فعال بودن این بخش است.

 بخش صنایع دستی استان چهارمحال و بختیاری یکی از مهمترین بخش های دارای اشتغال در استان است که در دوران شیوع کرونا دچار بیشترین خسارت ها شده است.

هم اکنون بازار فروش صنایع دستی در چهارمحال و بختیاری به علت نبود مسافر و گردشگر به کم رونق ترین بازار تبدیل شده است وفعالان این بخش از وضعیت ایجاد شده به علت نداشتن فروش و تامین مخارج زندگی ناراضی هستند.

بازار صنایع دستی در چهارمحال وبختیاری به علت نبود مشتری به یکی از کم رونق ترین بازار ها تبدیل شده است

یکی از فعالان حوزه صنایع دستی در چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: بازار صنایع دستی در چهارمحال و بختیاری به علت نبود مشتری به یکی از کم رونق ترین بازار ها تبدیل شده است.

عشرت منافیان گفت:  تاثیرات شیوع کرونا و افزایش قیمت محصولات صنایع دستی به واسطه افزایش قیمت مواد اولیه موجب شده است که فروش محصولات صنایع دستی در این استان نسبت به سال های گذشته کاهش قابل توجهی داشته باشد.

وی بیان کرد: ورود مسافر و گردشگر به استان در ایام های مختلف سال از جمله ایام نوروز، فصل بهار و... به علت شیوع کرونا و اعمال محدودیت ها کاهش شدیدی پیدا کرده و  این امر موجب شده است که فروشندگان صنایع دستی در استان فروشی نداشته باشند و محصولات صنایع دستی تولید شده روی دست فروشندگان باقی بماند و سفارش جدیدی به تولیدکنندگان این صنعت داده نشود.

وی گفت: هزینه های زندگی در کنار نبود درآمد، افزایش یافته است و زندگی سختی را برای فعالان این بخش ایجاد کرده است.

منافیان ادامه داد: پرداخت تسهیلات کرونا نیز در این شرایط جوابگوی خسارت های فعالان صنایع دستی نبوده است و بسیاری از از فعالان این بخش به دنبال تغییر شغل هستند.

وی با بیان اینکه حمایت های دولت باید از هنرمندان صنایع دستی افزایش یابد، گفت: خرید تضمینی و ایجاد بازار فروش صنایع دستی، تامین مواد اولیه با قیمت پایین و افزایش حمایت ها از سوی دولت می تواند کمک قابل توجهی به فعال بودن این صنعت در استان بکند.

شیوع کرونا و کاهش فروش محصولات صنایع دستی موجب بیکار شدن بسیاری از فعالان این بخش شده است

یکی دیگر از هنرمندان بخش تولید صنایع دستی در چهارمحال و بختیاری به خبرنگار بازار گفت: شیوع کرونا و کاهش فروش محصولات صنایع دستی موجب بیکار شدن بسیاری از فعالان این بخش شده است.

علی موسوی بیان کرد:  فروش محصولات صنایع دستی مهمترین بخش در رونق تولید و اشتغال بخش صنایع دستی است.

وی بیان کرد: در حال حاضر فروش محصولات صنایع دستی  در این استان بسیار کم شده است و در برخی کالاها به صفر رسیده است.

وی تاکید کرد: ایجاد بازار های فروش محصولات صنایع دستی چهارمحال و بختیاری می تواند کمک قابل توجهی به فعال نگاه داشتن این صنعت داشته باشد.

این فعال حوزه صنایع دستی عنوان کرد: هم اکنون مهمترین مشکل فعالان تولید صنایع دستی بخش فروش است که نبود مشتری در حال از پای درآوردن فعالان این صنعت است.

۹۰۰ میلیون تومان تسهیلات به هنرمندان صنایع دستی چهارمحال و بختیاری پرداخت شد
معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: خسارت های قابل توجهی در پی شیوع کرونا به بخش صنایع دستی این استان وارد شده و مشکلات بسیار زیادی برای فعالان این صنعت ایجاد کرده است.

مهرداد رئیسی تاکید کرد: پرداخت تسهیلات در دوران کرونا از مهمترین حمایت های دولتی برای رفع مشکلات فعالان حوزه صنایع دستی در این استان بوده است.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: تاکنون حدود ۹۰۰ میلیون تومان تسهیلات به هنرمندان صنایع دستی چهارمحال و بختیاری پرداخت شده است.

وی تاکید کرد: برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در دستور کار است که اگر ستاد مقابله کرونا اجازه دهد این نمایشگاه برپا می شود و نقش مهمی در فروش و بازاریابی محصولات صنایع دستی استان خواهد داشت.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: به دنبال شناسایی راهکارهای جدید برای فروش محصولات صنایع دستی استان هستیم تا این امر زمینه فروش بیشتر محصولات صنایع دستی استان را فراهم کند.

بهره گیری از فضای مجازی مهمترین راهکار برای فروش محصولات صنایع دستی در چهارمحال و بختیاری است

کارشناس ارشد حوزه کار آفرینی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: بهره گیری از فضای مجازی مهمترین راهکار برای فروش محصولات صنایع دستی در چهارمحال و بختیاری است.

علی حسینی بیان کرد: فضای مجازی شرایطی را فراهم کرده است که یک محصول در تمام جهان مشاهده شود و زمینه فروش آن در کوتاه ترین زمان فراهم شود.

وی گفت: بهره گیری از سایت های پر بازدید فروش و همکاری با فروشگاه های اینترنتی پر فروش می تواند زمینه فروش بیشتر محصولات صنایع دستی استان را فراهم کند.

وی ادامه داد: هم اکنون فروش اینترنتی در کشور در حال توسعه است و بهترین ایده برای فروش محصولات صنایع دستی در شرایط فعلی کرونا به شمار می رود.

بهره گیری از فضای مجازی می تواند زمینه رونق فروش صنایع دستی را در سطح استان فراهم کند و این مساله در حالی باید این امر مورد توجه قرار گیرد که حمایت های دولت نیز باید از هنرمندان صنایع دستی افزایش یابد و مواد اولیه با قیمت مناسب تری به دست فعالان این بخش برسد.

کد خبر: ۹۳٬۴۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha