۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹
تکریم ارباب رجوع، گمشده ای در پشت باجه های شیشه ای
گزارش بازار از نظام بانکی در روزهای کرونایی

تکریم ارباب رجوع، گمشده ای در پشت باجه های شیشه ای

ویروس کرونا شوخی بردار نیست و اگر تا امروز با این بیماری خطرناک از سر ناآگاهی عده ای شوخی کردند اما میزان ابتلا و فوتی های ناشی از این بیماری نشان داد که حداقل کرونا با کسی شوخی ندارد بنابراین ضرورت دارد تا زنجیره ابتلا به کرونا را با کاهش روابط فردی قطع کرد.

ملیحه خورده پا؛ خبرگزاری بازار-  سطحی نگری مسئولان نسبت به دامنه شیوع بیماری کرونا از سوی مسئولان موجب شد که مردم نیز خواسته و ناخواسته این بیماری را جدی تلقی نکنند تا اینکه با آمار جهشی فوتی ها و تعداد افراد مبتلا به این بیماری مواجه شدیم. در این میان نام تعدادی از کارمندان نظام بانکی نیز به چشم می خورد که به دلیل ارتباط مستقیم با مشتریان و دست زدن به اسکناس ها که یکی از منابع اصلی آلودگی تلقی می شوند، و نبود و یا کمبود مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی در بانکها تعداد مبتلایان به این بیماری در نظام بانکی افزایش پیدا کند.

یکی از درخواستهای کارمندان بانک این بود که تعطیل شوند تا زنجیره شیوع بیماری کرونا شکسته شود و سیستم بانکی تعداد کمتری تلفات نیروی انسانی داشته باشد اما در روزهای پایانی سال مردم نیازمند خدمات بانکی زیادی هستند، چک هایی که باید پاس شود، اقساطی که باید واریز شود و اگر چنین نشود نظام بانکی با تلفن هاو پیامک های شبانه روزی همین روزگار سخت قرنطینه ای را نیز به کام بدهکاران خرد نظام بانکی زهر می کند بنابراین مردم چاره ای به غیر از مراجعه به بانک ها ندارند و نیازمند دریافت خدمات با بهترین کیفیت و در کوتاهترین زمان ممکن هستند زیرا آنان نیز به خوبی می دانند که بانکها و دستگاههای بانکی به دلیل مراجعات بالا جزو آلوده ترین و پرخطرترین اماکن هستند.

بانکها تعطیل نشده اند و مردم ناچار از مراجعه به بانکها هستند و در  این میان هر دو گروه چه مراجعه و چه کارمند بانک به یک میزان در خطر ابتلا به بیماری هستند البته به این شرط که اصول بهداشتی را رعایت نکنند.

بدون تردید این روزها همه مردم به لحاظ روانی در معرض آسیب های ناشی از شیوع بیماری کرونا هستند و همین در رفتارهای آنها بروز و ظهور پیدا می کند ولی نکته حایز اهمیت این است که تا حد امکان شرایط کار به نحوی تسهیل شود که شان انسانی هیچ یک از طرفین زیر سوال نرود.

دستگاه خراب است هر وقت درست شد، برگرد

«دستگاه خراب است هر وقت درست شد، برگرد»، این جمله یکی  از کارمندان بانکی در شعبه کرمان جنوبی  است که در پاسخ به سوال مشتریان نسبت به دریافت رمز پویا و خرابی دستگاه عابر بانک نشان می دهد.

خانم جوانی که پشت باجه های حفاظت شده با مشمع های ضخیم با ماسک و دستکش نشسته است و حتی از راه دور هم می ترسد که جواب مشتریان را بدهد.

بدون تردید کارمندان نظام بانکی هم فرزندان همین آب و خاک هستند اما سوال اساسی اینجاست آیا مراجعان به نظام بانکی که قصد دارند با دریافت رمز پویا و اپلیکیشن بانک مورد نظر میزان مراجعات خود را به بانکها به منظور حفظ سلامتی فردی و دیگران به حداقل برسانند نیاز به تکریم و راهنمایی از سوی نظام بانکی ندارند؟

نوبت دهی از پشت دربهای آهنی

کمی بالاتر از میدان آرژانتین در ابتدای ورودی خیابان گاندی با صحنه عجیب تری از رفتار غیرمحترمانه کارمند بانک مستقر درآنجا مواجه شدم. کارمندان بانک پشت باجه ها نشسته و مردم در خیابان به صف شده اند. درب آهنی بانک بسته است و یک نفر آن طرف درب آهنی ایستاده و با ماسک و دستکش و یک بطری ماده ضدعفونی کننده پاسخ ارباب رجوع را می دهد.

به افراد نوبت می دهد و بعد از هر بار تبادل کاغذ شماره دهی و قبوض دریافت و پرداخت بانکی و چک ها به دستش ماده ضدعفونی کننده می زند.

این مرد جوان که نام خود را عنوان نمی کند از این تدبیر رئیس شعبه اش به عنوان اقدامی شجاعانه و لازم برای حفاظت از سلامت کارمندان بانک نام می برد.

این رفتار جای بسی تاسف و تامل دارد که اگر بخواهیم در یکی از قدیمی ترین بانک های  کشور با مردم سرزمین مادری خودمان چنین رفتاری را در پیش بگیریم.

بدون تردید رئیس این شعبه بانک می تواند و باید مراقب جان و سلامت خود و نیروهای انسانی اش باشد اما شان انسانی مشتری و تکریمش کجای این رفتار لحاظ شده است!؟

تهیه چند بسته ماسک و دستکش و ژل ضدعفونی کننده از محل سود پول های مردمی که در حساب های این بانک و سایر بانکها خوابیده است و یا سودهایی که از قبل تسهیلات به اصطلاح با سود ۱۸ درصد و عملا ۲۶ درصد از مردم گرفته می شود و ارائه آن به مشتری و یا چرخشی کردن نیروی انسانی بانکها و تسهیل خدمات بانکداری الکترونیک و اینترنتی و ... راهکارهای معقول تر و منطقی تری بودند و هستند تا از یک سو سلامت کارمندان بانک به مخاطره نیفتد و از سوی دیگر شان انسانی ارباب رجوع زیر سوال نرود.

کد خبر: ۹٬۳۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha