۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۷
نیازمند شفافیت اقتصادی هستیم؛ مالیات خانه‌های خالی در حد حرف است
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

نیازمند شفافیت اقتصادی هستیم؛ مالیات خانه‌های خالی در حد حرف است

مشهد- مالیات یک نوع هزینه اجتماعی است که شهروندان پرداخت می‌کنند تا دولت‌ها بتوانند وظایف مندرج در قانون اساسی را در راستای توسعه اقتصادی محقق کنند.

بازار؛ گروه استان‌ها: مالیات ابزاری حکومتی برای تأمین منابع حکمرانی خوب و برقراری ایستگاه‌های توسعه‌ای در هر مقطع برنامه‌ای و زمانی است.

درواقع شهروندان با پرداخت بخشی از درآمد خود به دولت‌ها در قالب مالیات به دولت اختیار می‌دهند برای اداره‌ امور کشور، اجرای سیاست‌های مالی، تأمین کالاها و خدمات عمومی و ضروری، تضمین امنیت، اجرای برنامه‌های توسعه و عمرانی کشور، از آن استفاده کند.

پرداخت مالیات از مهم‌ترین عوامل رشد و توسعه جامعه محسوب می‌شود و موجب رونق اقتصادی، تحقق عدالت اجتماعی، افزایش خدمات و عمران و آبادانی کشور می‌شود در حال حاضر بخش عمده‌ای از اعتبارات و درآمدهای مالیاتی صرف عمران،آبادانی و امور زیربنایی کشور می‌شود. ازاین‌رو، ارتقای روزافزون نظام مالیاتی و همگام ساختن آن بادانش روز، نقش انکارناپذیری در توسعه اقتصادی کشور دارد.

این در حالی است که در مقابل این فواید اما بسیاری از افراد سعی دارند تا با فرار مالیاتی از پرداخت آن شانه خالی کنند.

در این راستا کارشناسان اعتقاددارند که با شفافیت و هم‌چنین ظهور دولت الکترونیک می‌توان هر چه زودتر به سمت نظام مدرن مالیاتی گام برداشت و عدالت مالیاتی را محقق کرد.

به همین منظور با احمدرضا مدبرنیا مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی پیرامون فرار مالیاتی، اقدام انجام پذیرفته و مشکلاتی که برخی مودیان دارند به بحث و گفت‌وگو نشستیم.

* عدالت مالیاتی چیست و چه زمانی محقق می‌شود؟
مالیات و روند دریافت آن از مهم‌ترین ابزارهای سیاست‌های مالی در هر نظام اقتصادی کشورهای مختلف دنیا است.

اگر دریافت مالیات در کشور قدرتمند و عادلانه باشد، نظام اقتصادی حاکم بر کشور نیز قوی و کارآمد خواهد بود از سوی دیگر زمانی که دریافت مالیات بر پایه عدالت اجتماعی باشد، باعث حرکت موتور محرک توسعه پایدار کشور می‌شود.

نیازمند شفافیت اقتصادی هستیم؛ مالیات خانه‌های خالی در حد حرف است

در همین راستا وقتی شفافیت اقتصادی داشته باشیم می‌توانیم به عدالت مالیاتی برسیم. در نگاه راهبردی به مقوله تحول و کار آیی نظام مالیاتی، آنچه بیش از همه موردتوجه و تأکید است، همانا تحقق نظام مدرن مالیاتی است.

* آیا نظام مالیاتی مدرن محقق شده است؟
نظام مالیاتی مدرن در دو گام اساسی تحقق می‌یابد، نخست اجرای طرح جامع مالیاتی که با بیش از ۳۰ خدمت مالیاتی به‌صورت الکترونیکی و گام دوم که هم‌اکنون در حال پیاده‌سازی است، اجرای برنامه «هوشمند سازی نظام مالیاتی» است که با تحقق آن، نظام مالیاتی از وضعیت مالیات الکترونیک به وضعیت مالیات هوشمند تغییر وضعیت خواهد داد.

* چقدر در جلوگیری از فرار مالیاتی در استان موفق بودید؟
سازمان مالیاتی با توجه به هوشمند سازی و طرح جامع مالیاتی ریز داده‌های خود را در خصوص پرونده‌های مالیاتی تکمیل می‌کند.

از آبان ماه سال گذشته تاکنون در حوزه ورود به ماده ۱۸۱ قانون مالیات‌های مستقیم، ۲۹ مورد در استان بررسی‌شده که ۶ مورد منجر به تشخیص فرار مالیاتی شده و تفاوت مالیات این موارد ۱۲۰ میلیارد تومان بوده است.

با اقدامات انجام‌شده بر این هستیم که در سال ۱۴۰۰حدود ۶۰۰میلیارد تومان وصولی از فرارهای مالیاتی داشته باشیم.

* چگونه فرارهای مالیاتی را شناسایی می‌کنید؟
در این راستا اداره فرار مالیاتی در اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی تشکیل‌شده که پیگیر این موضوع باشد.

به همین منظور از مردم و فعالان اقتصادی نیز تقاضا داریم تا در صورت اطلاع از فعالیت‌های دلالی و فرارهای مالیاتی، مراتب را به سامانه ارتباط مردمی ۱۵۲۶ اطلاع دهند و لذا همگان می‌توانند بدون درج هیچ نام و نشانی از خود، اطلاعات مربوط به افرادی که دلالی می‌کنند را اعلام کنند.

* با این حال بسیاری از پزشکان هنوز کارت‌خوان ندارند؟
با احتساب آمار پزشکان بدون مطب، تاکنون بیش از ۸۰ درصد پزشکان مشمول اقدام به نصب دستگاه  کارت‌خوان شدند.

* آیا تراکنش‌های بانکی مشمول پرداخت مالیات هستند؟
تراکنش‌های بانکی مشمول مالیات نیستند و در زمان تعیین مالیات نیز بر اساس بندهای یک و ۲ ماده ۹۷ قانون مالیات‌های مستقیم اسناد و مدارکی از مؤدی مالیاتی درخواست می‌شود و تبصره ماده ۳۰ قانون مالیات بر ارزش‌افزوده نیز بر این نکته تأکید دارد که مؤدی مالیاتی بر اساس اسناد و مدارکی که ارائه کرده است، مالیات بپردازد.

بر اساس بخشنامه جدید سازمان امور مالیاتی در اردیبهشت‌ماه امسال، تراکنش‌های بانکی کمتر از پنج میلیارد تومان برای عملکرد سال ۹۴ به‌منظور تعیین مالیات رسیدگی نمی‌شود اما تراکنش‌های بانکی بیش از پنج میلیارد تومان مشمول رسیدگی قرار می‌گیرد.

* قرار بود که از خروج مالیات شرکت‌های فعال در استان جلوگیری شود؟
در بررسی انجام‌شده ابتدا شرکت‌های بزرگ مدنظر قرارگرفته‌اند که شمار آن‌ها ۳۶ شرکت در استان است و در سال ۱۳۹۸ مالیات خود را به استانی غیر از خراسان رضوی پرداخت کرده‌اند.

نیازمند شفافیت اقتصادی هستیم؛ مالیات خانه‌های خالی در حد حرف است

در ابتدای امسال در ستاد درآمدهای استان مشخص شد که تعداد این نوع شرکت‌ها با افزایش نسبت به پارسال به ۴۳ واحد رسیده است،که با اقداماتی که انجام‌شده است،مقررشده که سهم استان از پرونده‌های مالیاتی که در خارج از استان وصول می‌شود پرداخت  و ارسال شود،که رقم قطعی آن در اواخر سال مشخص خواهد شد.

از ۴۳ پرونده در سال گذشته تعداد  ۲۵ پرونده ارسال‌شده و در حال وصول مالیات آن‌ها هستیم.

هم‌چنین هفت پرونده نیز مربوط به مؤدیان بزرگ است که مبلغ وصولی سهم استان از مالیات این شرکت‌ها هرماه در خزانه استان قرار می‌گیرد.

* برای خانه‌های خالی از چه زمانی قرار است مالیات اخذ شود؟
هیچ ابلاغی در خصوص مالیات خانه‌های خالی و خودروهای لوکس به ما نشده است چون هنوز مبنای مشخصی در این رابطه نداریم که ببینیم ارزش این خانه‌ها و یا مانی‌ها بر چه اساسی هست و هنوز منتظریم ببینیم مثلاً سازمان مسکن و شهرسازی رقم‌های خودش را ابلاغ کند وبید ببینیم ارزش‌گذاری آن‌ها بر چه مبنایی است.

در این راستا باید ببینیم سازمان‌های مربوط ارزش‌گذاری‌های خود را چگونه انجام می‌دهند و آیا نرخ روز را مدنظر قرار می‌دهند یا ارزش‌گذاری‌هایی که در کمیسیون های خودشان اعمال می‌شود.

* ظاهراً مؤسسات خیریه از مالیات معاف هستند اما در عمل این‌گونه نیست؟
در خصوص نرخ مالیات مؤسسات خیریه با اشاره به اینکه از زمان اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم نرخ صفر مالیات و مشوق درگرو تسلیم اظهارنامه و یا ارائه اسناد و دفاتر مؤسسات هستند لذا مؤسسات خیریه هم از این قاعده مستثنا نیستند و اگر اظهارنامه مالیاتی ندهند و اسناد ارائه نکنند مشمول مالیات نرخ صفر نخواهند شد.

هزینه‌های مؤسسات خیریه باید در سامانه وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی ثبت‌شده باشد، و اگر فعالیت‌های انتفاعی داشته باشند مشمول پرداخت مالیات می‌شوند.

کد خبر: ۹۳٬۴۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha