۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۲
جزئیات اجرای طرح رجیستری موبایل‌واره‌ها
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشریح کرد

جزئیات اجرای طرح رجیستری موبایل‌واره‌ها

دهقانی‌نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، جزئیات اجرای طرح رجیستری موبایل‌واره‌ها (دستگاه‌های سیم‌کارتخور) را تشریح کرد.

به گزارش بازار به نقل از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، حمیدرضا دهقانی‌نیا گفت: بر اساس مفاد ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین ابلاغ قانون بودجه ۱۴۰۰ با تصمیم نمایندگان تام‌الاختیار دستگاه‌های مرتبط با طرح رجیستری در تاریخ ۱۱ خرداد ۱۴۰۰، توسعه این طرح به ۴ تجهیز دارای سیم‌کارت شامل تبلت، ساعت هوشمند، بارکداسکنر و مبدل تلفن ثابت به سیار آغاز شده است.

چسخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز دستاوردهای اجرای طرح رجیستری تلفن همراه را مورد توجه قرار داد و گفت: کاهش ۳ /۶ میلیارد دلاری قاچاق طی ۳ سال اجرای طرح و کمک به ثبات نرخ ارز با کاهش تقاضا در بازار آزاد، جلوگیری از ورود کالای بی‌کیفیت و غیر استاندارد با توجه به انجام تست‌های سلامت برای ورود کالا و همچنین اعتبار بیشتر گارانتی به دلیل حذف گارانتی‌های تقلبی و امکان استعلام مدت گارانتی و ارائه اطلاعات مربوط به واردکننده کالا به مصرف‌کننده از طریق کد دستوری #۷۷۷۷* از مهم‌ترین دستاوردهای اجرای این طرح بوده است.

دهقانی‌نیا در خصوص آغاز گام دوم طرح رجیستری گفت: در این مرحله با توجه به بند ح تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ و وظایف قانونی دستگاه‌ها طبق ماده ۱۱ آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز طرح رجیستری برای چهار موبایل‌واره دارای سیم‌کارت شامل تبلت، ساعت هوشمند، بارکداسکنر و مبدل تلفن ثابت به سیار اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه برای دستگاه‌هایی که به صورت تجاری وارد کشور می‌شوند زیرساخت لازم برای اظهار شناسه IMEI از سال ۹۷ فراهم بوده است افزود: اخذ شناسه IMEI دستگاه‌هایی که به صورت همراه مسافر وارد می‌شوند بر اساس بخشنامه اداره کل دفتر واردات گمرک به گمرکات اجرایی در تاریخ ۵ خرداد ۱۴۰۰ امکان‌پذیر شده است.

دهقانی‌نیا در خصوص زمان دقیق اجرای گام دوم طرح رجیستری گفت: بر اساس تصمیم نمایندگان تام‌الاختیار دستگاه‌های مرتبط با طرح رجیستری مبنی بر تعیین جدول زمانبندی طرح رجیستری موبایل‌واره‌ها حداکثر تا تاریخ ۱۹ خردادماه ۱۴۰۰، اعلام زمان اعمال قواعد رجیستری طی روزهای آتی توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام خواهد شد.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه هم‌اکنون اجرای این طرح بیش از ۲ ماه تأخیر دارد تصریح کرد: بر اساس قانون بودجه باید این طرح از ابتدای سال آغاز می‌شد؛ از این رو انتظار داریم سازمان مذکور هر چه سریع‌تر جدول زمانی رجیستر موبایل‌واره‌ها را اعلام کند.

وی با تأکید بر اینکه همه تجهیزات از تاریخ اعلامی مشمول اعمال قواعد رجیستری خواهند شد هشدار داد: کاربران تجهیزات دارای سیم‌کارت در اسرع وقت ضمن قراردادن سیمکارت بر روی دستگاه و روشن کردن آن نسبت به گرفتن سرویس اطمینان حاصل کنند.

دهقانی‌نیا در خصوص خرید این گونه تجهیزات گفت: خریداران از هم‌اکنون نسبت به استعلام اصالت تجهیزات از طریق کد دستوری #۷۷۷۷* اقدام و در صورت قانونی بودن دستگاه اقدام به خرید نمایند.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: هدف از اجرای این طرح پیشگیری از سوء استفاده، شفاف‌سازی فضا و قطع زنجیره قاچاق است.

کد خبر: ۹۳٬۴۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha