۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۲
بازار به نفت بیشتری نیاز دارد| تقاضا در سال ۲۰۲۲ از ۱۰۱ میلیون بشکه فراتر می رود
گزارش «بازار» از نوسانات قیمت نفت

بازار به نفت بیشتری نیاز دارد| تقاضا در سال ۲۰۲۲ از ۱۰۱ میلیون بشکه فراتر می رود

رشد قیمت نفت برای سومین هفته متوالی منجر به بروز نگرانی هایی شده که آژانس بین المللی انرژی هشدار داده که اگر اوپک پلاس واکنش تولیدات خود را افزایش ندهد، شکاف عظیمی میان عرضه و تقاضا ایجاد میشود.

بازار؛ گروه انرژی: نفت برای سومین هفته متوالی با افزایش تقاضا رشد کرد. در همین حال آژانس بین المللی انرژی هشدار داده که بازار سال آینده به عرضه بیشتر نفت نیاز دارد و هشدار داده که اگر اوپک پلاس واکنش تولیدات خود را افزایش ندهد، شکاف عظیمی میان عرضه و تقاضا در نیمه دوم امسال ایجاد می شود. بازگشت تقاضا در بازارهای جهان به سطح قبل از کرونا و افزایش سطح واکیسناسیون به حدی دلگرم کنده بود که بانک سرمایه گذاری آمریکایی گلدمن ساکس پیش بینی کرد که نفت برنت تابستان امسال به ۸۰ دلار در هر بشکه صعود می کند.

در حالی که معاملات آتی نفت خام ایالات متحده بالاتر از سطح ۷۰ دلاری در هر بشکه نشسته است، اما معامله گران با چشم انداز بازگشت تولید نفت ایران به بازار دست و پنجه نرم می‌کنند.

مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی درباره احیای توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ قرار است از آخر هفته از سرگرفته شود. در این وضعیت، چشم انداز تقاضا در مناطقی از آسیا و امریکای لاتین با ریسک‌هایی مواجه است، چرا که بسیاری از این کشورها همچنان با کووید ۱۹ دست و پنجه نرم می‌کنند.

نیاز ۱.۴ میلیون بشکه ای بازار
معاملات آتی در نیویورک این هفته ۱.۱۹ درصد رشد کرد و در بالاترین سطح از اکتبر ۲۰۱۸ قرار گرفت. بهای معاملات نفت برنت ۱۷ سنت افزایش یافت و در ۷۲ دلار و ۶۹ سنت در هر بشکه بسته شد که بالاترین قیمت از ماه مه سال ۲۰۱۹ بود و برای کل هفته یک درصد رشد نشان داد.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۶۲ سنت افزایش، در ۷۰ دلار و ۹۱ سنت در هر بشکه بسته شد که بالاترین قیمت از اکتبر سال ۲۰۱۸ بود و برای کل هفته ۱.۹ درصد رشد هفتگی رقم زد.

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرده است که اوپک پلاس نیاز به افزودن حدود ۱.۴ میلیون بشکه در روز دارد، اما اگر ایران به توافق هسته ای دست یابد و تحریم‌های امریکا حذف شود، این میزان کمتر خواهد بود.

نشانه های بهبود در بازار
هرچند که آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده است که تقاضا تا اواخر سال ۲۰۲۲ به سطح پیش از ویروس نخواهد رسید اما ترافیک جاده ای در ایالات متحده و اروپا تا حد زیادی به سطح قبل از همه گیری رسیده است. حتی بازار سوخت جت هم نشانه های بهبود را نشان می دهد و پروازها در اروپا طی دو هفته گذشته ۱۷ درصد رشد کرده اند.

پیتر مک نالی، رییس شرکت Third Bridge می‌گوید: مردم می‌خواهند این تابستان بیرون بروند. بدون هیچ تامین بودجه ای در ایالات متحده و محدودیت تولید در اوپک پلاس، قیمت‌ها به سمت بالاتر حرکت خواهد کرد.

فیلیپ فلاین، تحلیلگر ارشد گروه پرایس فیوچرز اظهار کرد: تقاضا سریعتر از میزان عرضه بهبود پیدا می کند و ما به عرضه بیشتری به منظور تامین تقاضا نیاز خواهیم داشت.

افزایش تقاضا نفت به ۱۰۱ میلیون بشکه
طبق آماری که از سوی منابع آگاه در اوپک پلاس اعلام شده است، اوپک و متحدانش ماه میلادی گذشته پایبندی قوی به توافق محدودیت عرضه داشتند و نرخ پایبندی اوپک پلاس در ماه مه به ۱۱۵ درصد در مقایسه با ۱۱۴ درصد در آوریل رسید.

اوپک با بهبود تقاضا برای نفت در فاصله ماه مه تا ژوییه ۲.۱ میلیون بشکه در روز به تولیدش اضافه می کند اما همچنان میلیونها بشکه در روز از تولیدش را محدود نگه داشته است.

بر اساس گزارش رویترز، اداره اطلاعات انرژی آمریکا هفته جاری پیش بینی کرد مصرف نفت و سوختهای مایع در سطح جهانی در سال ۲۰۲۱ به ۹۷.۷ میلیون بشکه در روز می رسد که ۵.۴ میلیون بشکه در روز افزایش نسبت به سال ۲۰۲۰ خواهد داشت و در سال ۲۰۲۲ با ۳.۶ میلیون بشکه در روز رشد، به ۱۰۱.۳ میلیون بشکه در روز بالغ می‌شود.

افزایش تعداد دکل های حفاری در آمریکا
هم زمان با رشد قیمت نفت تعداد دکل های حفاری در آمریکا در حال افزایش است. البته شرکت های انرژی ایالات متحده در این هفته تعداد دکل های نفت و گاز طبیعی را برای اولین بار در شش هفته کاهش داده اند، زیرا رشد حفاری علی رغم بالاترین قیمت خود از سال ۲۰۱۸، در حال کاهش است.

طبق اطلاعات روز جمعه شرکت خدمات انرژی تعداد دکل های نفت و گاز ایالات متحده، شاخص اولیه تولید آینده، در هفته منتهی به ۴ ژوئن با یک کاهش به ۴۵۶ رسید ه است.

با وجود افت هفته گذشته، تعداد کل دکل ها نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۷۲ دکل یا ۶۱ درصد افزایش داشته است. همچنین طبق داده های بیکر هیوز که به سال ۱۹۴۰ برمی گردد، از زمان افت به کمترین میزان ۲۴۴ در آگوست ۲۰۲۰، ۸۷ درصد رشد داشت.

گلدمن پیش بینی کرد تعداد دکل ها تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۴۹۰ الی ۵۱۰  دکل برسد و تولید ایالات متحده را ثابت نگه دارد.

جبران عقب ماندگی ظرفیت پالایشگاهی
هم زمان با رشد تقاضا برای نفت، تولیدات پالایشگاهی هم در حال افزایش است. سازمان بین المللی انرژی  می گوید که  تولید جهانی پالایشگاه در سال ۲۰۲۱ نیمی از سقوط ۷.۴ میلیون بشکه ای خود  در سال ۲۰۲۰ را بازیابی کند، زیرا با کاهش موجودی های اضافی، از رشد تقاضا برای محصولات تصفیه شده عقب است. در سال ۲۰۲۲ پیش بینی می شود که فعالیت پالایش ۲.۴ افزایش یابد.

کد خبر: ۹۳٬۳۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha