۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۶
کدام کالاها مشمول رفع تعهد ارزی می‌شوند!؟
معاون فنی و امورگمرکی گمرک ایران:

کدام کالاها مشمول رفع تعهد ارزی می‌شوند!؟

ارونقی، معاون فنی گمرک کشور، از رفع تعهد ارزی برای برخی کالاهای وارداتی در مناطق آزاد خبر داد.

به گزارش بازار، مهرداد جمال ارونقی در خصوص اینکه قوانین گمرکی در مناطق آزاد و ویژه تجاری رعایت نمی‌شود و کالاهای وارداتی باید از یکسری تسهیلات برخوردار شوند، گفت: پس از جلسات کارشناسی توافقنامه‌ای به امضا رسید که به مواردی از جمله خودروهای مبادله شده میان مناطق آزاد و ویژه اشاره دارد.

وی افزود: گاه خودرو باید از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر ترانزیت می‌شد که تا پیش از این توافقنامه امکان آن میسر نبود.

ارونقی ادامه داد: در حال حاضر صاحبان خودرو می‌توانند کالای خود را از یک‌منطقه آزاد به منطقه آزاد دیگری حمل کنند و مورد استفاده قرار دهند.

وی خودروهای امریکاییِ پلاک شده و ۶ مورد خودروی لوکس را استثنا دانست و افزود: این خودروها قابل حمل به منطقه آزاد دیگری نیستند.

وی سطح دیگر این توافقنامه را ناظر بر ثبت سفارش عنوان کرد و گفت: برخی کالاها می‌تواند بدون ثبت سفارش در این مناطق قرار گیرد و البته این شامل تمام کالاهای وارداتی نمی‌شود.

ارونقی به رادیو گفت وگو گفت: دیوان عدالت اداری و نهاد ریاست جمهوری در نظر دارند که ورود کالا به داخل مناطق آزاد و ویژه را از شمول ثبت سفارش خارج کنند و کالاهای وارداتی فقط ثبت آماری می‌شوند.

وی مهم‌ترین بند این توافقنامه را ورود کالا از سایر مبادی به مناطق آزاد و ویژه بدون ثبت سفارش دانست و تصریح کرد: حدود اختیارات توسط دبیر خانه مناطق آزاد و ویژه تصمیم‌گیری می‌شود.

ارونقی اضافه کرد: هر کالایی که نیازمند رفع تعهد ارزی است، توسط اعلام خود مناطق باید از سوی بانک مرکزی رفع تعهد شود و این موضوع بیشترین ایستایی را گمرک داشته است.

این‌مقام مسئول در گمرک کشور تعیین تکلیف ضایعات در مناطق آزاد را از دیگر مفاد این توافقنامه دانست و گفت: برای ورود این کالاها به کشور ایستایی‌هایی وجود داشت که با هماهنگی وزارت صمت مرتفع شده است.

کد خبر: ۹۳٬۳۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha