۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۱
ضرورت صدور مجوز خودروهای دست ساز| ممنوعیت واردات بخاطر کمبود ارز است
عضو هیات رئیسه مجلس در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

ضرورت صدور مجوز خودروهای دست ساز| ممنوعیت واردات بخاطر کمبود ارز است

دهنوی، عضوهیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ممنوعیت واردات خودرو برای حمایت از تولید داخل نیست، گفت: ارز ندارند که واردات را ممنوع کرده اند وگرنه واردات بی رویه ادامه می‌یافت.  

بازار؛ گروه خودرو: صنعت خودروسازی به دلیل داشتن گردش مالی فراوان یکی از صنایع و بازارهای جذاب جهت سودجویی را دارد. همواره نیز قیاسی مابین صنعت خودرو داخل با خودروسازان جهانی انجام می‌شود که چگونه کشوری مانند چین در کمتر از دو دهه در دنیا پیشرفت قابل توجه دارد، اما با گذشت بیش از نیم قرن خودروسازی داخل کشور به جایگاه درستی در منطقه نرسیده است.

از سویی این صنعت هنوز نتوانسته نیاز مشتریان حقیقی را تامین کند، پاسخ کارشناسان به این موضوع وجود رانت و انحصار در صنعت خودرو کشور است که طی هشت سال اخیر نیز به آن افزوده شده. موضوع رانت و عدم توسعه خودروسازی در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفته و امید است با قانون گذاری نمایندگان مردم در مجلس مشکلات موجود در این حوزه مرتفع شود.

۲۵ درصد افرادی که خودرو دریافت کرده بودند آن را به محض تحویل فروختند و ۲۵ درصد دیگر نیز خودرو خود را در پارکینگ منازل دپو کرده بودند. این موضوع سه پیامد تشدید سرمایه‌ای بودن خودرو، کمبود خودرو صفر در بازار و رانت ناعادلانه ایجاد کرده است

آزاد سازی واردات خودرو به نفع مردم
سید محسن دهنوی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به مسائل و مشکلات صنعت خودرو تقسیم آن به دو بخش تولید و مدیریت بازار، گفت: مساله خودرو در کشور مربوط به بازار و عرضه و سیاست‌های اشتباه در فروش و تنظیم بازار است. اصولا فناوری‌ها به دو دسته بازاریابی و تکنولوژی تقسیم می‌شوند و معتقد هستم در خودرو اگر مساله بازار را حل کنیم تمام مشکلات حل خواهد شد.

این نماینده مجلس ضمن اظهار داشتن این موضوع که رویه فروش در نظام خودرو اشتباه است، افزود: به دلیل انحصار خودروسازان و تعیین قیمت شورای رقابت سیستم عرضه خودرو انحصار داریم. قیمت را شورای رقابت تعیین و کارخانه را ملزم به فروش با قیمت دستوری می‌کند. مدیرعامل خودروسازان مرتب به کمیسیون صنایع درخواست افزایش قیمت می‌دهند. با این اوصاف هم تولید کننده و هم مشتری از قیمت‌ها ناراضی هستند. تفاوت نرخ فروش خودرو میان قیمت بازار و شورای رقابت باعث ثبت نام بیش از ۱۰ برابری ظرفیت واقعی خودرو در کشور شد. این درحالی است که نیاز بازار خودرو کشور سالانه یک میلیون دستگاه است.

این عضو هیات رئیسه مجلس با عنوان کردن این موضوع که انتخاب نظام توزیع اشتباه سبب ثبت نام هفت میلیون نفر برای خرید خودرو شد، افزود: ۲۵ درصد افرادی که خودرو دریافت کرده بودند آن را به محض تحویل فروختند و ۲۵ درصد دیگر نیز خودرو خود را در پارکینگ منازل دپو کرده بودند. این موضوع سه پیامد تشدید سرمایه‌ای بودن خودرو، کمبود خودرو صفر در بازار و رانت ناعادلانه ایجاد کرده است. سال گذشته رانت ناشی از تفاوت قیمت خودرو در بازار و کارخانه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

نسبت به عرضه خودرو در بورس اصرار نیست می‌توان آن را در سامانه تجارت عرضه کرد، مهم این هست که در سامانه‌ای شفاف به قیمت بازار عرضه شود که مشتری بتواند اقدام به خرید کند

اصراری به عرضه خودرو در بورس نیست
دهنوی با تشریح اینکه خودروسازی در دنیا تعاریف دیگری دارد و در کشور خودروسازان سبب ایجاد تصور نادرست از خودروسازی با مفهوم تولید انبوه شده، بیان کرد: خودروسازان معروفی در دنیا داریم که در حدود یک تا دو هزار دستگاه تولید دارند. باید مجوز تولید خودروهای دست ساز در کشور داده شود. خودروسازان بزرگ داخلی می‌گویند وزارت صمت مجوز چنین تولیدی را دهد، به دنبال مجوز می‌رویم با درخواست سرمایه ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی برای اعطا مجوز مواجه می‌شویم.

این نماینده مجلس با مطرح کردن این موضوع که کاهش آلایندگی را نباید فانتزی دید، عنوان کرد: در فصل سرما مجبور می شویم شهری مانند تهران را تعطیل کنیم که لطمه بزرگی به اقتصاد می‌زند. واردات به ازای اسقاط را باید مجدد برگردانیم. در دنیا حاکمیت ها برای بهبود تعرفه گذاری دارند، از تولید کالا در داخل بخواهند حمایت کند باید تعرفه بگذارد داشت.  

دهنوی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار که پیشتر پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص اشتباه بودن عرضه خودرو در بورس عنوان کرده بود، گفت: مشکلات صنعت خودرو امروز منوط به تولید نبوده بلکه بیشتر فاکتورهای اقتصادی دارد. طرح عرضه خودرو که در مجلس مطرح است، تهیه کننده آن اعضای کمیسیون صنایع بوده‌اند. در صحن که مطرح شد، ارجاع به کمیسیون صنایع شد که براساس آیین نامه کمیسیون اصلی بررسی این طرح صنایع است. نسبت به عرضه خودرو در بورس اصرار نیست می‌توان آن را در سامانه تجارت عرضه کرد، مهم این هست که در سامانه‌ای شفاف به قیمت بازار عرضه شود که مشتری بتواند اقدام به خرید کند. 

وی ادامه داد: ممکن است حساسیت نسبت به بورس باشد و دولت نیز در این موضوع نقد داشت که مسئولیت فروش خودرو به بورس سپرده نشود. ما نیز در پاسخ مطرح کردیم یک پنچره واحد شفاف انتخاب کنند به آنجا منتقل خواهیم کرد.

به دولت پیشنهاد دادیم که به جای واردات خودرو، تعدادی از خودروهای موجود در مناطق آزاد تعرفه گرفته و پلاک شوند. نماینده دولت آقای نوبخت در مجلس مخالفت کردند، لابی شکل گرفت که هیچ استدلالی نداشتند

ممنوعیت واردات خودرو نتیجه نبود ارز
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار بازار در مورد طرح مجلس برای واردات خودرو توسط خودروسازان که احتمال تشدید انحصار را دارد، بیان کرد: این شبه در ذهن مردم وجود دارد که به بهانه حمایت از تولید داخل انحصار ایجاد و ظلم به مشتری کنیم؟ این در صورتی است که مصرف کننده با این هزینه می‌تواند خودرو بهتری خریداری کند. امروزه واردات خودرو اگر کامل بسته شده به دلیل حمایت از تولید نبوده است. بلکه ارزی برای واردات وجود نداشته، اگر ارز تامین شود واردات بی رویه ممکن است مجدد بازگردد. به دولت پیشنهاد دادیم که به جای واردات خودرو، تعدادی از خودروهای موجود در مناطق آزاد تعرفه گرفته و پلاک شوند. نماینده دولت آقای نوبخت در مجلس مخالفت کردند، لابی شکل گرفت که هیچ استدلالی نداشتند.

این عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، افزود: ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو کم کارکرد در مناطق آزاد داریم که ارز آن روزی از کشور خارج شده است. ما گفتیم ۲۰ هزار خودرو سواری مذکور پلاک ملی شوند. اگر به اعداد مذکور توجه کنید در اوج واردات خودرو سالانه ۷۰ هزار دستگاه واردات بوده است. این در قیاس با یک میلیون تولید داخل است. کمتر از ۱۰ درصد تولید داخل قرار به واردات بود. وزارت صمت مدعی هست برای کاهش قیمت باید واردات انجام شود، در شرایطی که ارز وجود ندارد بهترین شیوه طرح مذکور است.

وی ادامه داد: در دنیا دولت‌ها موظف به حمایت از تولید داخل هستند، معتقدم ممنوعیت واردات درست نیست و با تعرفه گذاری به نفع تولید داخل موافق هستم. موافق واردات خودرو توسط خودروساز نیستیم بلکه مردم انجام دهند و درآمد آن سبب توسعه حمل و نقل عمومی شود.

کد خبر: ۹۳٬۳۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha