۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۲
کاهش تقاضای بیت کوین توسط موسسات سرمایه گذاری
آیا روزهای رونق بیت کوین پایان یافته است؟

کاهش تقاضای بیت کوین توسط موسسات سرمایه گذاری

افت ارزش بیت کوین این سوال را ایجاد کرده است که آیا روزهای رونق در این بازار پایان یافته است یا می توان منتظر صعودی دیگر بود.

بازار؛ گروه بین الملل: این روزها خبرهای مربوط به بازار رمز ارزها بخش زیادی از اخبار دنیا را به خود اختصاص داده است و پیش بینی اینده این بازار در اغلب رسانه های بزرگ مشاهده می شود.

بررسی این گزارشها نشان می دهد اغلب فعالان بزرگ در بازار رمز ارزها و تحلیل گران سرشناس در این بازار انتظار پایان روزهای رونق و ورود به رکود را دارند. بانک جی پی مورگان اخیرا گزارشی در مورد تقاضا برای بیت کوین در بازار تهیه کرده است.

این مرکز در گزارش خود نوشت: «میزان تقاضا برای خرید بیت کوین توسط موسسات بزرگ سرمایه گذاری به اندازه چشمگیری کاهش پیدا کرده است که دلیل آن نگرانی در مورد تاثیر تصمیمات دولتها در زمینه قانونگذاری در بازار بیت کوین است. در نتیجه کاهش سرمایه گذاری در این بازار قیمت بیت کوین در قراردادهای اتی از قیمت کنونی آن پایین تر است و همین شاخص نشان می دهد که قیمت در بازار سیر نزولی خواهد داشت.»

سیر نزولی قیمت در بازار بیت کوین باعث شده است که شمار زیادی از سرمایه گذاران خرد متضرر بشوند ولی مساله مهمتر این است که بازار هنوز به کف قیمتی نرسیده است و روند نزولی قیمتها در این بازار ادامه خواهد داشت.

برخی شرایط این روزهای بازار رمز ارزها را با وضعیت سال ۲۰۱۸ مقایسه می کنند و بر این باورند که باید منتظر سقوط قیمت بود و برخی با استناد به پایان روزهای کرونایی در کشورهای صنعتی بر این باور هستند که از این پس تقاضا برای سرمایه گذاری در بازار رمز ارزها به خصوص بیت کوین به شدت کاهش پیدا می کند. در اغلب پیش بینی روند نزولی برای قیمت رمز ارزها پیش بینی شده است. 

بازار رمز ارزها دستکاری می شود
مساله مهم دیگری که در این گزارش مشاهده می شود دستکاری در بازار است. گزارشها نشان می دهد حجم زیادی از معاملات در بازار بیت کوین تنها برای تاثیر گذاری روی قیمت  انجام می شود و در نهایت بسیاری از سرمایه گذاران کوچک را به بازار هدایت می کند.

در واقع این معاملات کلان که می تواند نمادی از رشد تقاضا برای بیت کوین باشد باعث رشد قیمت می شود و سرمایه گذاران کوچک به این دلیل که  بازار در حال رشد است و قیمتها افزایش خواهد یافت وارد بازار می شوند.

غافل از اینکه این معاملات سوری تاثیر ماندگاری در بازار ندارد و افت قیمتها در راه است. در این مسیر بیشترین زیان نصیب سرمایه گذاران کوچکی می شود که  بدون داشتن اگاهی کافی و تنها با مشاهده شاخص ها وارد بازار شده اند.

سی ان بی سی هم در گزارش دیگری به دست کاری در بازار بیت کوین اشاره کرد. این بازار که در سالهای اخیر با سرعت بالایی رشد کرده، حال به یکی از مهمترین و اصلی ترین بازارها برای سرمایه گذاری تبدیل شده است ولی دست کاری فعالان بازار در عملکرد بازار، مداخله دولت ها در بازارها به خصوص دولت امریکا و چین و در نهایت پایان یافتن روزهای سخت کرونایی و کاهش نیاز دنیا به منبعی برای حفظ ارزش دارایی ها نشان می دهد روزهای رونق  این بازار رو به زوال است.

فرار مالیاتی با سرمایه گذاری در بیت کوین
اما دلیل تلاش دولتها برای قانونمند کردن بازار بیت کوین و دیگر رمز ارزها چیست؟ سی ان بی سی در این مورد نوشت: «گزارشهای دولت امریکا نشان می دهد سهم زیادی از ثروتمندان امریکایی  از بازار رمز ارزها برای فرار مالیاتی استفاده می کنند. تبدیل کردن بخش زیادی از ثروت خود به رمز ارزها باعث می شود تا نظارتی بر انها وجود نداشته باشد و در نهایت در محاسبات مالیاتی این بخش از دارایی ها و ثروت آنها ثبت نمی شود. ضمن اینکه ورود این حجم از سرمایه به بازار رمز ارز سبب افزایش قیمت انها می شود و در نهایت منافع زیادی را نصیب این سرمایه گذاران ثروتمند می کند. این گروه با یک تیر دو نشان را می زنند و از فضای ایجاد شده در اقتصاد دنیا سود زیادی کسب می کنند.»

فرار مالیاتی در امریکا مساله ای بسیار مهم است و به همین دلیل دولت این کشور طرح ها و قوانین زیادی برای قانونمند سازی بازار رمز ارزها و افزایش نظارت بر حجم معاملات در این بازار و شفاف سازی معاملات انجام داده است.

در برخی از کشورها از جمله استرالیا قانون مالیات ۲۰ درصدی برای معاملات بیشتر از ۱۰ هزار دلار ثبت شد و به زودی این قانون اجرا می شود. دولت امریکا به دنبال اجرای طرحی  مشابه است و در صورتی که موفق به ثبت و اجرای ان شود، سقوط بزرگی در بازار رمز ارزهای جهان ایجاد خواهد شد و سرمایه گذاری در این بازار کاهش چشمگیری پیدا می کند.

کد خبر: ۹۳٬۲۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha