۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳
استخدام ۴۰۰ نفر در ایران خودرو در ماه‌های آخر دولت| مشتری نیست تولید خودرو گاز سوز را کم کردیم!
قائم مقام مدیرعامل ایران‌خودرو به بازار پاسخ داد

استخدام ۴۰۰ نفر در ایران خودرو در ماه‌های آخر دولت| مشتری نیست تولید خودرو گاز سوز را کم کردیم!

مرادی قائم مقام مدیرعامل ایران‌خودرو به بازار، گفت: اگر کاهش تولید خودروهای گازسوز داشتیم از ناحیه بازار بوده است، باتوجه به رشد تولید در سال جاری و کمبود نیرو متخصص اقدام به جذب ۴۰۰ نفر کردیم.

بازار؛ گروه خودرو: مدیران عامل خودروسازی‌ها با یک رویه تکراری هر دوره در پایان دولت اقدام به جذب نیرو به بهانه کمبود نیرو تخصصی می‌کنند.

گروه صنعتی ایران‌خودرو با وجود ۳۵ هزار نفر نیروی انسانی که گفته می شود با شرکت های زیر مجموعه بیش از ۵۷ هزار نفر نیرو دارد همچنان در ماه های آخر به بهانه کمبود نیروی متخصص اقدام به جذب ۴۰۰ نفر نیرو انسانی کرده که در میان آن‌ها کارشناس روابط عمومی و امور مالی نیز به چشم می‌آید. این در حالی هست که کارشناسان همواره یکی از دلایل افزایش قیمت تمام شده خودرو و زیان انباشت خودرو سازان را ازدیاد نیروی انسانی عنوان می‌کنند. شاید بهتر باشد سازمان بازرسی نسبت به جذب این نیروها توسط خودرو سازان و سایر نهادها از جمله نهاد ریاست جمهوری که در پایان دوره ریاست جمهوری  ورود کند تا در ادوار دیگر چنین موضوعی رخ ندهد.

خودروسازان در سال‌های اخیر به دلیل کمبود نقدینگی و انباشت خودروهای ناقص در کف کارخانه مواجه بودند. خودروهای که در زمان تحویل به گفته مشتریان مشکلات کیفی داشته و درخواست مراجعه برای تحویل به آن‌ها مطرح شده است. از سوی شاهد هستیم که علیرغم هزینه‌های فراوانی که برای توسعه CNG در صنعت خودرو کشور ایجاد شد، آمار تولید این محصول در خودروسازان کاهش یافته است. این موضوعات سبب شد تا در نشست ملی مطالبه گران صنعت خودرو  به سراغ قائم مقام مدیرعامل ایران‌خودرو برویم.

*چرا ایران خودرو تولید خودروهای گاز سوز را کاهش داده، علیرغم اینکه می‌توانست ظرفیت در منطقه ایجاد کند؟ می‌توانستیم بازار کشورهای همسایه را به خودمان در زمان صادرات محصولات گازسوز وابسته کنیم، چرا به سمت خودروهای گازسوز برای کشور عراق پیش نرفتید که به جای پول گاز به کشور جو صادر کند؟ از سوی شنیده می‌شود که خودروسازان برای تولید محصولات گازسوز غیر ناوگان حمل ونقل عمومی از شرکت نفت یارانه دریافت می‌کنند و چون خودروهای گازسوز زیان ده هستند، آمار تولید کاهش یافته، این موضوع صحت دارد؟
برای خودروهای گازسوز کاهش تولید نداشتیم و براساس نیاز مشتری تولید داریم، زیرا فروش محصولات ما جلوتر از تولید است. قابل ذکر است که برای ایفای تعهدات تولید داریم و بخش ناوگان حمل‌ونقل عمومی به ویژه تاکسی و نیازهای این بخش تامین می‌شود. اگر کاهش تولید خودروهای گازسوز داشتیم از ناحیه بازار بوده است. برای توسعه CNG در کشور ما ۵ تا ۶ سال زمان برد تا زیرساخت‌ خودروهای دوگانه سوز احداث و ایجاد شود، گاز رسانی و توزیع آن در سطح کشور بسیار مهم بود. در کشورهای دیگر نیز اگر قرار باشد محصول گاز سوز فروخته شود، بسته به سیاست و تصمیم گیری آن کشور بوده که باید زیرساخت آن را ایجاد کنند، در عراق همچین اراده و توانای نبوده است. در نتیجه صادرات ایران خودرو نقشی در سیاست اشتباه یا غیره ندارد. در پاسخ به قسمت دوم سوال شما باید گفت، تولید تمام خودروهای ما زیان ده هستند و یک ریال برای تولید خودروهای دوگانه سوز غیر ناوگان حمل و نقل عمومی وزارت نفت یارانه نمی‌دهد. برای خودروهای عمومی برای ناوگان حمل و نقل از محل صرفه جویی مابه تفاوت را پرداخت می‌کنند.

در مقطعی از زمان به دلیل اینکه ناوگان حمل ونقل عمومی بار به سمت کشور عراق بردند، با کاهش ناوگان حمل و نقل مواجه بودیم، به مشتریان اعلام شد که هزینه های حمل و ایاب و ذهاب را خودروساز پرداخت می‌کند، بنابراین برای دریافت خودرو اگر تحویل دارند به نمایندگی نزدیک محل تحویل مراجعه کند

* برخی از مشتریان مدعی هستند که با دپو شدن خودروها در کف کارخانه زمینه لازم برای خرابی لاستیک و سایر قطعات را درپی دارد، از سوی مشتریان گفته‌اند که با آن‌ها تماس گرفته شده که برای تحویل خودرو به کارخانه مراجعه کنند زیرا سیستم لجستیک دارای مشکل است، این موضوع صحت دارد؟
در مقاطع مختلف به دلیل کمبود قطعات تراشه جهانی، مشکلات ارزی،  نبود نقدینگی به ویژه عدم تامین قطعات های تک در شبکه زنجیره تامین خودروهای کف ایجاد شده است. قابل توجه هست که تامین این قطعات هم سینوسی است. بنابراین باید خودروها را ناقص تولید و در کف کارخانه‌ها نگهداری کنیم. در پاسخ به عرضه خودرو باید گفت تحویل به مشتری هم به این صورت نیست که نقل کردید؛ تعهد ما تحویل در محل نمایندگی ثبت نام خودرو به مشتری است. در مقطعی از زمان به دلیل اینکه ناوگان حمل ونقل عمومی بار به سمت کشور عراق بردند، با کاهش ناوگان حمل و نقل مواجه بودیم، به مشتریان اعلام شد که هزینه های حمل و ایاب و ذهاب را خودروساز پرداخت می‌کند، بنابراین برای دریافت خودرو اگر تحویل دارند به نمایندگی نزدیک محل تحویل مراجعه کند، این موضوع نیز برای مشتریان تهران و شهرهای نزدیک بوده است.

رشد تولید در سال جاری نسبت به سال‌ های ۱۳۹۹، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۷ را تجربه کردیم. در بخش تولید، تحقیقات وغیره نیرو کم داریم و بنابراین مجبور به جذب نیرو انسانی بوده‌ایم. فرآیند جذب هم برای ۴۰۰ نفر جهت اشتغال در لایه‌های مختلف کارشناسی بوده است

* شما در یک نشست اشاره کردید که نسبت به تامین دستمزد کارکنان ایران‌خودرو چالش‌های وجود دارد،   اگر این موضوع صحت دارد پس چرا در سال ۱۳۹۹ و سال جاری اقدام به جذب نیرو کردید؟
رشد تولید در سال جاری نسبت به سال‌های ۱۳۹۹، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۷ را تجربه کردیم. در بخش تولید، تحقییقات وغیره نیرو کم داریم و بنابراین مجبور به جذب نیرو انسانی بوده‌ایم. فرآیند جذب هم برای ۴۰۰ نفر جهت اشتغال در لایه‌های مختلف کارشناسی بوده است. به طور مثال برای تولید قالب نیازمند نیرو هستیم. زیرا نیروهای متخصص در پنج سال اخیر باز نشسته شدند، برای جایگزینی این افراد مجبور به استخدام شدیم.

* پیشتر مجلس دنبال طرحی بود که خودروهای دست‌دوم موجود در مناطق آزاد که حدود ۲۰ هزار دستگاه هست را به داخل کشور وارد کند، اما این موضوع از سمت مدیرعامل ایران‌خودرو با اظهار نظر مخالف مواجه شد، چرا خودروسازان نسبت به واردات نگران هستند؟
نظر کارشناسی بنگاه اقتصادی سبب انجام آن موضوع نمی‌شود، مقیمی مخالف واردات خودروهای دست دوم است، به دلایل مختلف ایران خودرو مخالف کرده است. نظری که مدیرعامل ایران‌خودرو مطرح کرده که همان اجرا نمی‌شود، اگر این بود که قیمت دستوری خودروها حل می‌شد. خودروهای دست دومی که می‌خواهد وارد کشور شود استانداردها را پاس نمی‌کند. بحث واردات اتوبوس دست دوم نیز سال گذشته مطرح بود، ایران‌خودو دیزل ظرفیت تولید را داشت و اکنون با روزی سه دستگاه فعالیت نیاز داخل را تامین کرده و به سمت تولید روزانه ۵ دستگاه پیش رفته است.

کد خبر: ۹۳٬۲۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha