۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
بیکاری شدید در صنعت گردشگری با ضعف عملکرد کرونایی دولت
بحران کرونا گردشگری را زمین گیر کرد

بیکاری شدید در صنعت گردشگری با ضعف عملکرد کرونایی دولت

بحران کرونا گردشگری را زمین گیر کرده است و فعالان گردشگری از بی توجهی دولت شکایت می کنند اما مسئولان همواره شعار می دهند که از این صنعت حمایت کرده اند.

بازار؛ گروه ایران: صنعت گردشگری این روزها در شرایط بحرانی و سختی به سر می برد و فعالان این صنعت بر این باورند که دولت از آن ها حمایت نکرده و نسبت به مشکلات فعالان گردشگری بی توجه بوده است. اگرچه این روزها ولی تیموری، معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مدعی است که از فعالان صنعت گردشگری حمایت کرده و به زودی نیز برای امهال بازپرداخت وام کرونا تا شهریورماه فرصت می گیرد، اما فعالان گردشگری بر این باورند که متقاضیان پیشین تسهیلات کرونا بی آنکه مهلت داشته باشند به سود برسند و سپس وام خود را تسویه کنند ناچار به بازپرداخت اقساط شدند و ادارات مالیات و بیمه نیز نه تنها مهلتی برای پرداخت به فعالان گردشگری ندادند بلکه جریمه های سنگین نیز اعمال کردند.

این در حالی است که در کشورهای دیگر حمایت های مالی بسیاری از فعالان گردشگری انجام شده تا دچار ورشکستگی نشوند.

کشورهای آسیایی و استرالیا سخت گیری جدی داشتند و به خوبی شیوع ویروس کرونا را کنترل کردند در نتیجه صنعت گردشگری را مجددا فعال کرده و مرزهای خود را به روی گردشگران گشوده اند. متاسفانه در ایران دولت نه بحران کرونا را به خوبی مدیریت می کند و نه از فعالان گردشگری حمایت می کند

ضررهای سنگین تاسیسات گردشگری در کرونا
ارژنگ انتصاری، فعال گردشگری و راهنمای تورهای خارجی به «بازار» گفت: تاسیسات گردشگری در دوران کرونا ضررهای سنگینی متحمل شدند. در نتیجه این همه فشار، بیکاری و رکود شدید در صنعت گردشگری و عدم حمایت دولت از فعالان این صنعت، بسیاری از نیروی انسانی ماهر و توانمند از این صنعت خارج شدند.

او افزود: بر اثر خروج نیروهای ماهر گردشگری، چند اتفاق منفی در این صنعت رخ خواهد داد؛ نخست این که خدمات گردشگری افت می کند و مراکز گردشگری در اثر خدمات رسانی نامناسب متضرر می شوند چراکه نیروی انسانی حرفه ای خود را از دست داده اند.

انتصاری در ادامه بیان کرد: در ایران سیستم آموزشی جدی برای گردشگری نداریم. نیروی انسانی حرفه ای نیز طی سال ها آزمون و خطا به مهارت رسیده اند. یکی از حوزه هایی که نیروی انسانی خود را از دست داده، هتلداری است. آمارها طی ماه های اخیر بیانگر پذیرایی ضعیف و نامناسب حتی در بهترین هتل های ایران است.

او گفت: بسیاری از مراکز گردشگری که سالیان طولانی به خدمات رسانی باکیفیت معروف بوده اند، اکنون به دلیل از دست دادن نیروی انسانی خود در خدمات رسانی ضعیف شده اند. در آینده نیز شاهد خدمات رسانی ضعیف هتل ها و رستوران هایی خواهیم بود که پیش از این به خدمات عالی شهرت داشته اند.

انتصاری در ادامه بیان کرد: در واقع دولت در روزهای تعطیلی تاسیسات گردشگری را تعطیل نمی کند تا بخشی از بی توجهی خود را جبران کند. به همین دلیل در ایام تعطیل اگر هتل ها اتاق به مسافران اجاره دهند جریمه نخواهند شد.

او تاکیدکرد: دوستی دارم در آلمان که آژانس گردشگری دارد و از دولت ۳۰ هزار یورو کمک دریافت کرده بود در امارات نیز میلیارد ها دلار برای آثار کرونا در صنعت گردشگری پرداخت شده در حالی که تسهیلات کرونایی دولت بسیار ناچیز بود و بهره ۱۲ درصدی داشت و شروع بازپرداخت آن نیز زمانی بود که هنوز آژانس ها به سود دهی نرسیده بودند. آژانس ها گفتند کمرمان شکسته است، حال دولت می خواهد آن را نصف کند. برای همین از پذیرش آن امتناع کردند.

این فعال گردشگری افزود: جهانگیری نیز در جلسه ای گفته بود که وام های کرونا به درد نمی خورد و فایده ای برای فعالان گردشگری ندارد.

در ترکیه به دلیل برنامه ریزی هایی که برای رونق گردشگری انجام شد، فعالان این صنعت واکسیناسیون شدند. ترکیه نیز در ماه رمضان کشور را قرنطینه کرد تا در تابستان مرزها را بگشاید

او در رابطه با واکسن کرونای فعالان گردشگری گفت: در ترکیه به دلیل برنامه ریزی هایی که برای رونق گردشگری انجام شد، فعالان این صنعت واکسیناسیون شدند. ترکیه نیز در ماه رمضان کشور را قرنطینه کرد تا در تابستان مرزها را بگشاید.

انتصاری گفت: در شیوع کرونا خدمات رسانی و دفاتر مسافرتی حتی یک روزهم تعطیل نبودند. البته مسافر حضوری نمی پذیریم اما کارمندان در محل کار حضور داشتند. بسیاری از فعالان گردشگری طی این مدت مبتلا به ویروس کرونا شدند. خبرهایی مبنی بر ابتلای کارمندان ایرلاین های ترکیش و قطرایرویز در ایران نیز به گوش رسید.

او افزود: در رابطه با مردم نیز تنها افراد بالای ۷۰ سال واکسیناسیون شدند در صورتی که مسافران ۲۰ تا ۵۰ ساله هستند و افراد سالمند کمتر تمایلی به سفر دارند. افراد بالای ۷۰ سال نیز تازه دوز اول واکسیناسیون را دریافت کرده اند. به دلیل عدم حمایت دولت از صنعت گردشگری که موجب بیکاری بسیاری شده است، کارزاری راه افتاده تا امضا جمع شود برای صدور مجدد ویزای توریستی به توریست های ورودی.

انتصاری تاکید کرد: کشورهای آسیایی و استرالیا سخت گیری جدی داشتند و به خوبی شیوع ویروس کرونا را کنترل کردند در نتیجه صنعت گردشگری را مجددا فعال کرده و مرزهای خود را به روی گردشگران گشوده اند. متاسفانه در ایران دولت نه بحران کرونا را به خوبی مدیریت می کند و نه از فعالان گردشگری حمایت می کند.

سخن آخر
فعالان گردشگری نه از فرصت برای پرداخت اقساط وام برخوردار بودند نه برای حق بیمه و مالیات بخشودگی شامل حالشان شد. با این همه ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از بسته های جدیدی سخن می گوید که امهال تسهیلات کروناو بیمه و مالیات را تا شهریورماه تمدید کرده است.

کد خبر: ۹۳٬۲۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha