۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۶
حال هنرهای سنتی خوش نیست| نفس های آخر ۲۲ صنعت دستی
بازار گزارش می‌دهد؛

حال هنرهای سنتی خوش نیست| نفس های آخر ۲۲ صنعت دستی

بابلسر- ۸۰ رشته صنایع دستی در استان مازندران رواج دارد که حال و روز ۲۰ رشته و هنرمندانش ناخوش و ساز فراموشی آن طنین انداز شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: آرام آرام، لاکتراشی، جاجیم، نمد و گلیم و برخی از رشته‌های قدیمی صنایع دستی مازندران به فراموشی سپرده می‌شود و باید آنان را در کنج پستوخانه ها و صندوق چه های قدیمی تر ها سراغ گرفت.

از مجموع ۲۸۰ رشته صنایع دستی کشور ۸۰ رشته در مازندران فعال است که بیش از ۲۰ هزار نفر را به خود مشغول کرده است و در این بین حال و روز ۲۰ رشته قدیمی قدمی خوش نیست.

برخی رشته‌های صنایع دستی روبه انقراض است
حسین ایزدی معاون صنایع دستی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه با بیان اینکه برخی از رشته‌های صنایع دستی مازندران روبه انقراض رفته است، به تلاش برای احیای این رشته‌ها اشاره کرد و گفت: همچنین در کاوش‌های باستان شناسی اولین موردی که در قدمت منطقه مورد توجه قرار می‌گیرد، نوع کالا و صنایع دستی کشف شده است.

وی با بیان اینکه سفال قرمز، خاکستری، نوع معیشت مردم و غیره در تعیین قدمت تأثیرگذار است، افزود: کاوش‌هایی که در شرق استان و غار هوتو کشف شده نشان می‌دهد که قدمت، معیشت و نوع درآمد را نمایان می‌سازد.

وی با اظهار اینکه برخی رشته‌ها از جمله نمدمالی روبه انقراض است، به روز رسانی رشته‌های صنایع دستی را نیاز جامعه بیان کرد و گفت: در دوران گذشته از پشم گوسفندان استفاده و بهترین نمد تولید می‌شد و اکنون ذائقه فرزندان این رشته‌ها را نمی‌پذیرد، از این رو باید نسبت به بروز رسانی رشته‌ها اقدام کنیم.

ایزدی یادآور شد: صنایع دستی و مشاغل خرد زودبازده هستند و با کمترین هزینه، بالاترین ارزش افزوده را دارند و باید صنایع دستی ترکیبی شود زیرا به عنوان نمونه شاید نمد به تنهایی نتواند در معیشت نقش داشته باشد از این رو، نمد و جاجیم را تلفیق کردیم.

حال هنرهای سنتی خوش نیست/ نفس های آخر ۲۲ صنایع دستی

معاون صنایع دستی مازندران با بیان اینکه ۲۸۰ رشته صنایع دستی وجود دارد، گفت: این رشته‌ها جدای از صنایع ترکیبی و نو است که تفکر خلاقانه هنرمندان را نشان می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه ذوق هنری باید پرورش داشته باشد، تصریح کرد: اگرچه کرونا به هنرمندان فشار آورده اما می‌توان از آن برای توسعه صنایع دستی بهره گرفت.

ایزدی یادآور شد: در حال حاضر هنرمندان استان در ۸۰ رشته صنایع دستی مشغول فعالیت هستند و در مجموع ۲۰ هزار نفر در حوزه صنایع دستی اشتغال دارند ولی هشت هزار نفر دارای کارت شناسایی هستند که در ۷۰ رشته هنرورزی می‌کنند.

در حال حاضر هنرمندان استان در ۸۰ رشته صنایع دستی مشغول فعالیت هستند و در مجموع ۲۰ هزار نفر در حوزه صنایع دستی اشتغال دارند ولی هشت هزار نفر دارای کارت شناسایی هستند

وی گفت: تاکنون ۲۲ رشته که خاص استان بوده و در معرض فراموشی بوده را احیا کردیم و آموزش‌های لازم را در این رشته‌ها اجرا کردیم.

هتل‌ها و مراکز تفریحی و گردشگری مازندران از جمله محل‌هایی برای عرضه و نمایش دست ساخته‌های دستی محسوب می‌شوند و طی دو سال اخیر، کرونا سبب برچیده شدن غرفه‌های دستی در بسیاری از هتل‌ها شده است. هادی اسماعیل پور رئیس هتلداران منطقه بابلسر با بیان ۴۰۰ واحد اقامتی در پارکینگ‌های ۹ گانه و ۷۰۰ خانه استیجاری در شهرستان فعالیت می‌کنند، افزود: استاندارد بخشی و نظارت واحدهای اقامتی تحت نظر میراث فرهنگی صورت می‌گیرد.

خسارت کرونا به مجموعه‌های گردشگری
وی با اظهار اینکه ساماندهی مجموعه و تأسیسات در حال انجام است، درباره مهمترین نیازمندی این بخش افزود: ویروس کرونا به صنعت گردشگری دنیا لطمه زده است و به دلیل نبود زیرساخت‌ها و برنامه‌های مشخصی، آسیب‌ها بیشتر بوده است.

اسماعیل پور یادآور شد: آسیب‌هایی که واحدهای اقامتی در ایام کرونا دیدند، قابل جبران نیست و به دلیل آنکه برخی از واحدهای اقامتی دارای مشکل مالکیت هستند و نمی‌توانند پروانه بگیرند، نتوانستند از حمایت‌های لازم بهره مند شوند.

رئیس هتلداران بابلسر با اظهار اینکه سالانه ۱۵ میلیون گردشگر به شهرستان سفر می‌کنند، برنامه ریزی برای ارائه تسهیلات و جبران خسارت به فعالان گردشگری شهرستان را ضروری دانست.

حال هنرهای سنتی خوش نیست/ نفس های آخر ۲۲ صنایع دستی

وی افزود: برای پویا شدن صنعت گردشگری در مازندران باید در ساحل ۹ گانه بابلسر نیازمندی‌ها و کاستی‌ها را رفع کنیم.

توانمندسازی هنرمندان صنایع دستی ضروری است
کرونا شرایط سختی را برای فعالان گردشگری و صنایع دستی مازندران ایجاد کرده و برخی از این واحدها را فلج کرده است. سیف الله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی مازندران با بیان اینکه کرونا به صنعت گردشگری استان خسارت‌های زیادی وارد کرده است، با اشاره به مشکلات واحدهای گردشگری، معرفی برای دریافت تسهیلات را از جمله اقدامات بیان کرد.

وی استمهال و تعویق تسهیلات را برای جبران بخشی از ضرر و زیان را از دیگر کارها برشمرد و گفت: امیدواریم با مهار کرونا، صنعت گردشگری استان دوباره رونق گیرد.

فرزانه همچنین با بیان اینکه برای رونق صنایع دستی در استان باید به آموزش‌ها توجه اساسی شود، عقد قرارداد با فنی و حرفه‌ای را از جمله طرح‌ها بیان کرد و گفت: برای کاربردی شدن صنایع دستی باید به آموزش‌ها توجه اساسی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران، توانمندسازی هنرمندان صنایع دستی را امری مهم و اساسی بیان کرد و گفت: طرح آموزش در دورترین مناطق استان درباره صنایعی از جمله جاجیم بافی، چادرشب بافی، گلیم بافی، لاک تراشی و غیره انجام می‌شود.

وی گفت: با توجه به شرایط کرونا از هنرمندان خواسته شده تا سوزن دوزی روی ماسک را اجرا کنند و از این فرصت برای رونق صنایع دستی بهره گیری کنند.

فرزانه گفت: کشورهایی مانند هند، پاکستان و غیره که مهد صنایع دستی هستند سعی کردند از فرصت کرونا برای رونق بخشی به صنایع دستی بهره گیری کنند.

مازندران مهد هنرهای دستی و سنتی است و در کوهستان ها و ییلاق استان می‌توان نوای کوبه ها و کرچال های صنایع دستی استان را شنید و با اندک حمایت می‌توان این هنرهای قدیمی را دوباره به سرخط زندگی بازگرداند.

کد خبر: ۹۳٬۲۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha