۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷
اصلاح نظام بانکی بسیار ضروری است
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری:

اصلاح نظام بانکی بسیار ضروری است

جلیلی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر لزوم اصلاح نظام بانکی تصریح کرد: اکنون هزاران میلیارد تومان وام بانکی بدون دریافت وثیقه‌های لازم به برخی داده می‌شود.

به گزارش بازار، سعید جلیلی در پاسخ به پرسش به خبرنگار ما در خصوص برنامه اش برای اصلاح نظام بانکی گفت: مهمترین مسأله‌ای که در این عرصه وجود دارد این است که باید بر بانک‌ها نظارت شود.

وی افزود: اکنون روزانه ۲ هزار میلیارد تومان در بانک‌های ما خلق پول می‌شود، مردم بدانند که عمده این خلق پول از جانب بانک‌ها انجام می‌شود نه بانک مرکزی.

جلیلی تأکید کرد: وظیفه بانک مرکزی این است که در این خصوص نظارت داشته باشد، مدیریت کند و اجازه این کار را ندهد.

نامزد ریاست جمهوری با طرح این پرسش که اصلاح نظام بانکی چگونه قابل انجام است!؟ گفت: برای تحقق این هدف، بانک مرکزی باید مستقل از بانک‌ها باشد.

وی گفت: مهمترین وجه استقلال بانک مرکزی، استقلال از بانک هاست نه اینکه رئیس بانک مرکزی امروز در این بانک باشد دوباره به بانک دیگری برود و باز از آن بانک به بانک مرکزی بازگردد این باید ساز و کار جدی داشته باشد.

جلیلی افزود: نکته دوم این است که بسیاری از ضوابطی که امروز در بانکداری ما تعریف شده است رعایت نمی‌شود در حالی که بانک مرکزی باید آن را اعمال کند.

وی تصریح کرد: به عنوان نمونه نرخ کفایت سرمایه در همه جای دنیا اگر مثلاً از ۱۰ تا ۱۳ درصد باشد در کشورمان ۸ درصد است و حال آنکه همین هم رعایت نمی‌شود و مثلاً ۳ درصد است و حتی طبق بررسی‌ها این رقم در ۱۲ بانک خصوصی منهای ۲۳ درصد بوده است.

نامزد ریاست جمهوری گفت: معلوم است که اعمال نشدن ضوابط در این خصوص عوارضی را خواهد داشت پس اینجا بانک مرکزی چه کاره است و چه نقشی دارد!؟

جلیلی همچنین با اشاره به معوقات بانکی تأکید کرد: برای جلوگیری از معوقات بانکی باید شفافیت ایجاد شود در حالی که به عنوان نمونه ۱۱ نفر ۹۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات از نظام بانکی کشور گرفته اند.

وی افزود: باید سامانه‌ای ایجاد شود تا کسانی که وام‌های بیش از ۱ میلیارد تومان دریافت می‌کنند در آن سامانه شفاف و روشن شود که این تسهیلات به چه کسانی، با چه ضوابطی و با کدام وثیقه‌ها پرداخت شده است تا همگان ببینند.

جلیلی با انتقاد از پرداخت هزاران میلیارد تومان تسهیلات بانکی به برخی از افراد بدون دریافت وثیقه‌های لازم تصریح کرد: این در حالی است که وقتی می‌خواهند به جوانی فقط ۲۰ میلیون تومان وام پرداخت کنند چند وثیقه از او دریافت می‌کنند.

نامزد ریاست جمهوری گفت: نکته دیگری که در همین قضیه بسیار اهمیت دارد و باید به آن توجه شود این است که؛ بانک‌هایی که این معوقات را داشتند چگونه است که به سررسید دریافت معوقات که می‌رسند دوباره آن را استمهال می‌کنند؟ این بانک‌ها در قبال استمهال این معوقات، سود دریافت می‌کنند تا درآمدشان را بالا ببرند، اما این سودها از جیب ملت دریافت می‌شود و این روش‌ها غلط است.

جلیلی تأکید کرد: بحث من در این موضوع این است که دولت نباید در این خصوص بی تفاوت باشد و رئیس بانک مرکزی باید در این زمینه عملکردش را دقیق توضیح دهد.

وی گفت: بانک‌ها به ویژه بانک‌های دولتی باید توضیح دهند که این اقدامات را بر چه مبنایی انجام می‌دهند؟

نامزد ریاست جمهوری افزود: زمانی که دبیر شورای عالی امنیت ملی بودم همه مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی را به جلسه‌ای دعوت کردم تا موضوع دریافت ۷۰ هزار میلیارد تومان معوقات بانکی در آن مقطع را بررسی کنیم در آن جلسه که همه دستگاه‌های نظام اعم از قضائی، اطلاعاتی و امنیتی نیز دعوت بودند به مدیرعامل بانک‌ها گفتم این دستگاه‌ها در خدمت شما هستند بگویید چه کمکی به شما کنیم تا معوقات را پس بگیرید؟

وی تصریح کرد: برغم این اعلام آمادگی هیچ یک از مدیران عامل این بانک‌ها حتی یک شکایت نکردند، بحث این جاست که کارها پیش نمی‌رود.

نامزد ریاست جمهوری دولت مقتدر را دولت حافظ حقوق مردم دانست و افزود: خلق روزانه ۲ هزار میلیارد تومان پول؛ تمامش از جیب ملت است و دولت باید راجع به این‌ها مقررات را اصلاح کند و جلوی خلق پول را بگیرد.

جلیلی اضافه کرد: دولت به موازات اصلاح مقررات باید به همان میزان مقررات فعلی را نیز اجرا کند و بانک مرکزی باید مستقل از بانک‌ها باشد تا بتواند مدیریت لازم را اعمال کند.

کد خبر: ۹۳٬۲۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha