۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
اهداف همکاری گازی امارات و اسرائیل| تضعیف جایگاه ترکیه در انتقال گاز به اروپا
بازار گزارش می دهد

اهداف همکاری گازی امارات و اسرائیل| تضعیف جایگاه ترکیه در انتقال گاز به اروپا

همکاری گازی امارات و اسرائیل بر جایگاه ترکیه در انتقال گاز به اروپا اثرگذار است.

بازار؛ گروه بین الملل: اسرائیل در تلاش است تا یک بازار منطقه ای ایجاد کند که در آن همه بازیگران به جای همکاری بیشتر به دنبال رقابت باشند تا شانس خود را در یافتن سرمایه گذاران و خریداران مناسب افزایش دهد.

علاوه بر این، این کشور در تلاش است تا با حمایت از جاه طلبی های مصر برای تبدیل شدن به یک مرکز توزیع گاز جایگزین، توانایی ترکیه را در جلوگیری از تلاش خود برای ورود به بازارهای اروپا محدود کند.

علی رغم این تلاش ها، تا همین اواخر اسرائیل پیشرفت محدودی در تحقق اهداف بلندپروازانه حفاری و صادرات خود داشت. اما تصمیم مبادالا Mubadala در آوریل ۲۰۲۱ برای خرید ۲۲ درصد سهام شرکت اسرائیلی Delek Drilling LP در حوزه دریایی تامار همه اینها را تغییر داد و احتمال تبدیل شدن اسرائیل به یک بازیگر اصلی در تجارت جهانی انرژی را به میزان قابل توجهی افزایش داد.

اول از همه تصمیم مبادالا برای سرمایه گذاری در یک میدان گازی اسرائیل به شرکت های بزرگ نفتی بین المللی برجسته نشان داد که اوضاع ژئوپلیتیک اطراف منابع گازی اسرائیل برای سرمایه گذاری مطلوب تر شده است و شانس تل آویو را برای اطمینان از معاملات سودآور در دور پیشنهاد مناقصه بعدی خود برای اکتشاف و مجوزهای توسعه افزایش داد و حداقل این امر باعث اطمینان شرکت های بزرگ نفتی بین المللی شد که اگر تصمیم به سرمایه گذاری در اسرائیل داشته باشند، سلطنت های قدرتمند و نفت خیز خلیج فارس را ناراحت نخواهند کرد.

علاوه بر این اسرائیل با مبادالا برای تبدیل شدن به یک سهامدار در حوزه تمار، وارد یک رابطه سودآور با یک سرمایه گذار بسیار ثروتمند شد که همچنین ممکن است به سایر اقدامات اسرائیل، مانند مناقصه های آتی، پیشنهاد مجوزهای اکتشاف و برنامه های خود علاقه نشان دهد.

سرانجام، امارات و شورون که در حال حاضر در زمینه تامار فعالیت می کنند و ۲۵ درصد سهام آن را در اختیار دارند، در کشورهای همسایه اسرائیل و به ویژه مصر سرمایه گذاران فعال هستند.

بنابراین، سرمایه گذاری مبادالا در زمینه تامار می تواند هم امارات متحده عربی و هم شورون را به افزایش سرمایه گذاری های خود در زیرساخت های گاز مصر تشویق کند. کارشناسان بازار در حال حاضر در حال بحث در مورد احتمال خرید سهام Mubadala و Chevron در کارخانه LNG Idku مصر هستند.

اگر این اتفاق رخ دهد می توان در مورد شکل گیری سریع یک مجموعه تولید منطقه ای LNG صحبت کرد، جایی که اسرائیل نقش تأمین کننده مواد اولیه را بازی می کند.
در این زمینه، به راحتی می توان فهمید که چرا اسرائیل تمام تلاش خود را برای اطمینان از اتمام موفقیت آمیز معامله Delek Drilling LP با مبادالا انجام خواهد داد. اما امارات متحده عربی نیز دلایل خاص خود را برای حمایت از این سرمایه گذاری بزرگ دارد.

امارات از این معامله چه سود می برد؟

تصمیم برای سرمایه گذاری در میدان گازی تامار کاملاً سیاسی بود و توسط محمد بن زاید ، ولیعهد ابوظبی شخص اصلی در سیستم تصمیم گیری اماراتی که هیئت مدیره مبادالا را نیز هدایت می کند، اتخاذ شد.

تصمیم مبادالا برای خرید سهمی در میدان گازی تامار اسرائیل مطابق با استراتژی طولانی مدت آن برای گسترش سبد سرمایه گذاری خود است که با توجه به افزایش علاقه جهانی به گاز به عنوان سوخت نیمه سبز تعیین می شود.

با این حال، چشم انداز گاز اسرائیل در بازارهای خارجی از جمله بازار امارات، هنوز نامشخص است. این امر باعث می شود که سرمایه گذاری از امنیت کمتری برخوردار باشد و از نظر اقتصادی نیز جذاب باشد.

کارشناسان معتقدند سهام Delek Drilling LP برای جبران خطرات ناشی از عدم قطعیت، با قیمت نسبتاً کمی به  مبادالا فروخته می شود. با این وجود، تصمیمات امارات متحده عربی برای سرمایه گذاری در یک میدان گازی اسرائیل بیش از یک تمایل عمومی برای گسترش سبد گاز آن است.

اولا  سرمایه گذاری مبادالا به دنبال مکانی برای امارات در منطقه ای است که انتظار می رود در آینده نزدیک منابع انرژی بیشتری کشف شود. چنین کشف هایی ممکن است روزی منطقه مدیترانه شرقی را به یک منبع مهم در زمینه تأمین منابع انرژی در بازار جهانی تبدیل کند. این استراتژی در امارات متحده عربی جدید و اختصاصی نیست. قطر قبلاً به همین دلایل سهمی در زمینه Glaucus قبرس به دست آورد.

دوما، پس از توافق عادی سازی سال گذشته بین امارات و اسرائیل که بسیار تبلیغ شد، دو کشور فوراً به اثبات پیشرفت عملی در روابط خود نیاز دارند. اسرائیل و امارات قبلاً تفاهم نامه همکاری در زمینه توسعه انرژی های تجدیدپذیر و استفاده از زیرساخت های اسرائیل برای انتقال منابع نفت و پتروشیمی را امضا کرده اند، اما این توافق نامه ها هنوز نتیجه عملی ندارند. معامله مبادالا و دلک نیز به نوبه خود می تواند اثبات مسلم این باشد که عادی سازی سود هر دو کشور را فراهم کرده است.

سوما، با افزایش همکاری با اسرائیل در بخش گاز، امارات متحده عربی در حال پیوستن به مجموعه ای از کشورها است که می توان با احتیاط ماهیت آن را ضد ترکیه دانست. این کشورها همچنین مشتاق به چالش کشیدن منافع قطر متحد نزدیک ترکیه در بازارهای گاز هستند.

در نتیجه، برخی از تحلیلگران تصمیم مبادالا برای سرمایه گذاری در میدان گازی تامار را تلاش امارات برای همکاری نزدیکتر با اسرائیل و در نتیجه با EMGF، در پاسخ به افزایش اخیر نفوذ آنکارا بر لیبی دانستند.

با این حال، اینکه آیا اماراتی ها قادر به تبدیل EMGF به یک سازمان سیاسی تر و صریح تر ضد ترکیه هستند ، هنوز قطعی نیست. احتمالاً مقامات اسرائیلی نمی خواهند آنکارا را بیش از حد عصبانی کنند زیرا مقداری از نفت مورد نیاز اسرائیل هنوز از خاک ترکیه عبور می کند.

در پایان، هنوز مشخص نیست که آیا امارات متحده عربی می تواند با سرمایه گذاری در یک میدان گازی اسرائیل به هر آنچه در ابتدا قصد داشت، برسد یا خیر. با این حال، روشن است که دستاوردهای اقتصادی و سیاسی که می تواند از طریق این سرمایه گذاری بدست آورد،

به اندازه کافی بزرگ است که افزایش مداوم خشونت در منطقه، آن را از تکمیل معامله منصرف نکند. در این زمینه، ورود مبادالا به میدان گازی تامار و گسترش بخش انرژی اسرائیل را می توان عملی دانست.

کد خبر: ۹۳٬۱۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha