۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
قرارداد میلیارد دلاری گاز امارات و اسرائیل| تل آویو هاب انتقال انرژی به اروپا می شود؟
الجزیره بررسی کرد

قرارداد میلیارد دلاری گاز امارات و اسرائیل| تل آویو هاب انتقال انرژی به اروپا می شود؟

بعید است بمباران مداوم غزه امارات متحده عربی را از سرمایه گذاری کلان در میادین گازی متحد جدید خود منصرف کند.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی الجزیره اخیرا مقاله ای با قلم «نیکولای کوژانوف»، دانشیار پژوهشی در مرکز مطالعات خلیج فارس دانشگاه قطر با عنوان «قرارداد میلیارد دلاری گاز امارات و اسرائیل» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

امارات متحده عربی از فروش گاز خود به اروپا از طریق سرزمین اشغالی فلسطین امتیازات زیادی به دست می آورد و اعتقاد بر این است که از نظر اقتصادی و سیاسی ارزش این قرارداد ۱.۱ میلیارد دلار است.

علاوه بر این اسرائیل مصمم است که معامله با امارات در مورد انتقال گاز امارات به اروپا را به هر قیمتی انجام دهد زیرا این امر علاقه سایر سرمایه گذاران خارجی در بخش نفت و گاز اسرائیل را افزایش می دهد. برای درک کامل اهمیت این معامله و اینکه چرا بدون توجه به آخرین دور از درگیری ها در منطقه به جلو حرکت می کند باید پویایی را که منجر به ایجاد آن شده است بررسی کنیم.

اسرائیل به شدت به سرمایه گذاری امارات متحده عربی نیاز دارد و در حال برنامه ریزی برای آینده ای نزدیک و دور جدید مناقصه برای جوازهای اکتشاف و توسعه در مناطق دریایی اطراف میادین اصلی گاز خود - تامار، لویاتان، طنین و کاریش است. اسرائیل امیدوار است که با صدور چنین مجوزهایی بتواند حجم ذخایر گاز طبیعی را که در طولانی مدت در دسترس کشور آن است، به میزان قابل توجهی افزایش دهد. برای دستیابی به این هدف، اسرائیل نیاز به جلب توجه شرکت های بزرگ نفتی بین المللی (IOC) دارد - کاری که در دوره های قبلی مناقصه برای انجام آن تلاش می کرد.

در واقع، میادین گازی اسرائیل در گذشته علاقه کمی از شرکت های بزرگ نفتی بین المللی اصلی غربی دریافت می کرد به استثنای نوبل آمریکایی و اخیراً شورون. اکثر غول های صنعت، از جمله ExxonMobil و Total، از شرکت در دورهای قبلی مناقصه اسرائیل خودداری کردند و تصمیم خود را با اشاره به وضعیت پیچیده ژئوپلیتیک اطراف منابع انرژی این کشور توضیح دادند.

میادین گازی اسرائیل به اندازه کافی بزرگ نیستند تا بتوانند بهره بی قید و شرط شرکت های بزرگ نفتی بین المللی را تأمین کنند، اما آنها به اندازه ای بزرگ هستند که گاز استخراج شده آنها به طور انحصاری در داخل اسرائیل مصرف شود. در نتیجه، اسرائیل برای جلب علاقه شرکت های بزرگ نفتی بین المللی و استفاده از این منابع، باید نشان دهد که گازی که استخراج می کند می تواند در بازارهای خارجی فروخته شود. اما انجام این کار آسان نیست.

برای ورود به بازارهای آسیا، اسرائیل باید توانایی تولید گاز طبیعی مایع (LNG) را توسعه دهد - چیزی که در حال حاضر از آن برخوردار نیست. علاوه بر این، این بازارها بسیار رقابتی هستند بنابراین اسرائیلی ها حتی اگر توانایی های تولید لازم را داشته باشند، ممکن است نتوانند به آنها نفوذ کنند. همچنین چندین مانع در راه ورود اسرائیل به بازار اشباع شده اروپا وجود دارد.

پروژه خط لوله مدیترانه شرقی، یا EastMed که هدف آن انتقال گاز اسرائیل به بازارهای مصرف در جنوب اروپا است، حدوداً هشت سال پس از آغاز به کار خود به اتمام رسیده است. انتظار می رود تصمیم نهایی سرمایه گذاری برای این پروژه زودتر از سال ۲۰۲۲ گرفته شود و به نظر می رسد جامعه تجاری بین المللی اشتیاق چندانی به آن ندارند.

این پروژه به خودی خود بسیار گران است و این بدان معناست که هزینه بنزین برای مصرف کنندگان نهایی آن زیاد خواهد بود. بعلاوه، این طرح خطرات سیاسی زیادی را به همراه دارد و باعث می شود سرمایه گذاران پشتوانه خود را پشت سر بگذارند.

ترکیه یک بازیگر قدرتمند منطقه ای، این پروژه را تهدیدی علیه ادعاهای ارضی خود در مدیترانه می داند. علاوه بر این ترکیه معتقد است که خط لوله ای که ترکیه را برای اتصال اسرائیل و یونان از طریق قبرس و کرت دور می زند، وضعیت آن را به عنوان یک قطب انرژی که قدرت اروپا را تضعیف می کند، تضعیف می کند. این کشور در حال حاضر مخالفت خود را با این پروژه اعلام کرده و گفته است که تمام تلاش خود را برای جلوگیری از اتمام آن انجام خواهد داد.

با توجه به اینکه هنوز چشم اندازهای ورود به بازارهای اروپا و آسیا نامشخص است، اسرائیل توجه خود را به همسایگی نزدیک خود معطوف کرد. در سال های ۲۰۱۶-۲۰۱۸ ، اردن و مصر توافق نامه ای برای خرید گاز از میدان های اسرائیل Leviathan و Tamar امضا کردند. گرچه این توافقات بدون شک خیال اسرائیل را راحت کرده است، اما این بازارها، در واقع بازارهای مصرف نسبتاً کمی هستند و نمی توانند مشکلات انرژی اسرائیل را به تنهایی حل کنند.

علاوه بر موانع سیاسی و عملیاتی فوق الذکر که مانع از تأمین معاملات عمده صادراتی اسرائیل می شود، خطرات امنیتی قابل توجهی که برای حوزه های آن در نظر گرفته شده نیز مشکلاتی را برای جاه طلبی های انرژی آن به وجود آورده است. در سال های اخیر، مقامات اسرائیلی مجبور شده اند بپذیرند که زیرساخت های نفت و گاز این کشور در برابر حملات غزه آسیب پذیر است و حوادث اخیر این موضوع را ثابت کرد.

 با وجود این مشکلات بی شمار، اسرائیل از آرزوهای خود برای تبدیل شدن به یک بازیگر اصلی در تجارت جهانی گاز فروگذار نکرده است. در سال ۲۰۲۰، اسرائیل در کنار مصر، یونان، قبرس، اردن و تشکیلات خودگردان فلسطین مجمع گاز مدیترانه شرقی (EMGF) را تشکیل دادند. ایتالیا و فرانسه به زودی به عنوان عضو و ایالات متحده و اتحادیه اروپا به عنوان ناظر دائمی به این مجمع پیوستند.

کد خبر: ۹۳٬۱۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha