۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
صنعت بر زمین مانده طیور در مازندران؛ عقب رانده از صادرات
بازار گزارش می‌دهد؛

صنعت بر زمین مانده طیور در مازندران؛ عقب رانده از صادرات

ساری- ظرفیت های صنعت طیور در مازندران به رغم داشتن پتانسیل های فراوان خالی مانده و این بخش از گردونه صادرات عقب است.

بازار؛ گروه استان‌ها: بیش از دو هزار و ۴۰۰ واحد مرغداری با تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن گوشت مرغ در استان مازندران فعالیت دارد و این درحالی که بخش‌های قابل توجهی از این ظرفیت‌ها بدون استفاده مانده است.

به رغم آنکه ظرفیت سازی خوبی در صنعت طیور در استان و کشور صورت گرفته اما عملاً دولت استفاده بهینه ای از این ظرفیت‌ها نکرده است و به جای حمایت، اقدام به واردات کرده است.

ساختار صنعت طیور نیازمند اصلاح است
علی مراد داودی رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مرغداران گوشتی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار، به ناکارآمدی تولید در تأمین و توزیع نهاده‌های طیور اشاره کرد و آن را سبب بروز خسارت‌های کلان به صنعت طیور در استان برشمرد.

وی با بیان اینکه در استان مازندران ۱۹۵ واحد مرغ گوشی وجود دارد، تأمین نهاده‌ها و دارو و درمان را از جمله نیازها بیان کرد و گفت: نیاز به اصلاح ساختار صنعت طیور در استان وجود دارد.

وی ناکارآمدی دولت در توزیع نهاده‌ها از جمله ذرت و سویا را از جمله مشکلات بیان کرد و گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان نهاده‌های موردنیاز را از بازار آزاد و با هزینه‌های بالا تهیه می‌کنند و این مسئله سبب افزایش قیمت و هزینه‌های تولید می‌شود.

داوودی با عنوان اینکه صنعت طیور از صنایع برتر و اشتغال زا در کشور محسوب می‌شود، ارائه راهکارهای عملیاتی برای حل مشکلات فراروی این صنعت را الزامی دانست و کاهش تصدی گری در این بخش را سبب توانمندسازی بخش‌های غیردولتی برشمرد.

صنعت بر زمین طیور در مازندران؛ عقب رانده از صادرات

بازار مرغ و طیور آشفته است
به تاکید کارشناسان ساماندهی وضعیت کنونی مرغ و طیور در کشور نیازمند برنامه ریزی مدون و اصلاح ساختارها و ایجاد تشکیل کارگروه‌های تخصصی است. عطاء الله حسن زاده مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران با اشاره به آشفتگی در بازار مرغ و طیور آن را ناشی از بی توجهی به ظرفیت‌های این بخش عنوان کرد.

وی با اظهار اینکه مازندران جزو استان‌های قطب تولید گوشت مرغ بیان کرد و گفت: این درحالی که بسیاری از مرغداری‌های استان با ظرفیت پایین مشغول فعالیت هستند.

وی شمار مرغداری‌های استان را بیش از دو هزار و ۴۰۰ واحد عنوان کرد و گفت: ظرفیت سازی ایجاد شده در این بخش بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن گوشت مرغ در سال است ولی اکنون میزان تولید حدود ۲۰۰ هزار تن است.

وی با بیان اینکه به رغم آنکه قیمت تضمینی و حمایت از صنعت دام و طیور مصوب شده است ولی عملیاتی نشده است، ادامه داد: به رغم آنکه ظرفیت سازی خوبی در این بخش ایجاد شده ولی دولت از آن برای صادرات به کشورهای همسایه و خارج استفاده نکرده است.

حسن زاده وضعیت کنونی تولید مرغ را در استان نامناسب دانست و گفت: متأسفانه دولت به جای حمایت از فعالان و تولیدکنندگان واقعی دست به واردات گوشت مرغ زده است.

مازندران رتبه اول تولید گوشت سفید را دارد
اختلال در زنجیره تولید و توزیع سبب شده تا به مازندران به رغم آنکه رتبه اول تولید گوشت مرغ را در کشور دارد، با مشکلات عدیده ای روبرو باشد. رضا حاجی پور نماینده مردم آمل در مجلس با بیان اینکه این استان رتبه اول تولید گوشت سفید را دارد، افزود: این امر نشانه علاقمندی سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این بخش است.

وی بخشی از مشکلات فراروی صنعت طیور را ناشی از عدم مدیریت درست از سوی دولت بیان کرد و گفت: به دلیل سیاست‌های انفعالی دولت، تولیدکنندگان در تأمین نهاده‌ها با مشکل روبرو شدند و این وضعیت باید تغییر یابد.

جواد ساداتی نژاد در گفتگو با خبرنگار بازار با انتقاد از نحوه اجرای سیاست‌های تنظیم بازاری در کشور و میدان داری دولت در این بخش گفت، متأسفانه دولت در این بخش بسیار بد عمل کرده و باعث گلایه‌های همه بخش‌ها به خصوص کشاورزی شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سیاستی که دولت در بخش تنظیم بازار در کشور به دنبال آن است، اشتباه است زیرا باید اجازه واردات و صادرات داده شود و به این شکل قطعاً صادرات تنظیم و بازار به درستی مدیریت خواهد شد.

ساداتی نژاد تصریح کرد: متأسفانه در این وضعیت، قیمت‌های دستوری از سوی دولت اعمال می‌شود و سیاست‌های بانک مرکزی هم که برای حمایت از تولیدکنندگان به خصوص بخش طیور برای تأمین نهاده‌ها درزمان مورد نظر بوده، انجام نشد و سبب شد در ماه‌های پایانی سال با افزایش قیمت نهاده‌ها و حتی قیمت مرغ در بازار مصرف باشیم.

صنعت بر زمین طیور در مازندران؛ عقب رانده از صادرات

وی تصریح کرد: دولت باید اجازه دهد تا بخش کشاورزی که خودش نهادها وارد می‌کرد و امکان تهاتر با قبول مسئولیت انجام دهد تا مشکلات این بخش با تلاش بخش خصوصی رفع شود.

تشکیل سازمان سرمایه گذاری کشاورزی ایران
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی دربخش دیگری به تصمیم این کمیسیون برای عملیاتی شدن قوانین پشتیبانی و رفع موانع بخش کشاورزی خبر داد و گفت: در نخستین گام ستاد تنظیم بازار بخش کشاورزی ایجاد شد.

ساداتی نژاد گفت: برای بخش تجارت و بازار نیز تعیین تکلیف و سازمان سرمایه گذاری و تجارت بخش کشاورزی ایران راه اندازی خواهد شد تا بتواند نقدینگی را در این بخش مدیریت کند.

وی یادآور شد: تصمیم دیگر این کمیسیون ایجاد شورای پشتیبانی و رفع موانع تولید در شهرستان به ریاست فرمانداران بود و هر تصمیم آن در جلسه شهرستانی لازم الاجرا و در جهت حمایت از تولید، این مصوبات در شهرستان‌ها اجرا شود.

به گزارش بازار، ضعف نظارت و عدم اصلاح ساختارهای موجود در صنعت طیور سبب شده تا فعالان این بخش اوضاع نامناسبی داشته باشند و برون رفت از این چالش‌ها را از مهمترین خواسته‌ها از دولت بعدی مطرح کنند.

کد خبر: ۹۳٬۱۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha