۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
بازخوانی نقش مافیای بزرگ در خودروسازی| قطعه‌سازان و خودروسازان پشت پرده فروش فولاد وارداتی
یک نماینده مجلس در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

بازخوانی نقش مافیای بزرگ در خودروسازی| قطعه‌سازان و خودروسازان پشت پرده فروش فولاد وارداتی

موسوی لارگانی،‌ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به رانت صنعت خودرو گفت: توانستیم پهباد آمریکایی را منهدم و مهندسی معکوس کنیم اما هنوز نتوانسته‌ایم یک خودرو با کیفیت روز تولید کنیم.

بازار؛ گروه خودرو: مهار افزایش قیمت خودرو در بازار و خودروسازی‌ها به یکی از مطالبات اصلی مردم تبدیل شده است؛ محصولاتی که به رغم عدم تغییر یا تغییر جزئی هر روز در بازار و سه ماه یکبار در خودروسازی‌ها با مجوز دولتی گران می‌شوند و رویای ماشین دار شدن را از خیلی از خانواده ها ربوده است. این نیز درحالی است که با افزایش قیمت خودرو دوباره موجی از گرانی در تمام کالاها به واسطه افزایش قیمت حمل و نقل ایجاد می‌شود و چرخه افزایش قیمت را ادامه می‌دهد. معضلی که در دولت فعلی گرفتار بی‌توجهی یا حتی بعضا تشدید مشکلات شد. بنابراین شاید تنها امید برای مهار افسار گریخته قیمت‌ها در بازار خودرو نحوه تصمیم گیری نمایندگان مجلس باشد.

می‌توانیم پهپاد آمریکایی را در هوا زمین گیر یا منهدم کنیم و با مهندسی معکوس نمونه بهتر از آن تولید کنیم، اما نمی‌توانیم یک خودرو را مهندسی معکوس کنیم و تولید کنیم؟ برای این حال اجازه ندادن؛ زیرا منافع عده‌ای خاص به خطر خواهد افتاد

دست انداز منافع عده‌ای برای خودرو
سید ناصر موسوی لارگانی با اشاره به اینکه صنعت خودرو پس از نفت به عنوان بزرگترین صنعت کشور و دنیا معرفی می شود، گفت: به دلایل مختلفی خودروسازی نتوانسته جایگاه واقعی خود را پیدا کند. صنعت خودرو در دهه ۴۰ شروع به کار کرده که همزمان با فعالیت هیوندای بوده است. ۹۰ درصد از تولید خودرو داخلی در انحصار ایران‌خودرو و سایپا قرار دارد و براین اساس شاهد هستیم هر روز به جای پیشرفت تنزل می‌یابد. زمانی هنگام عرضه پراید ملزوماتی مانند زه و سیستم صوتی و... وجود داشت. اما در سال‌های گذشته شاهد بودیم که قطعات مذکور به عنوان آپشن از سوی خودروسازان معرفی شدند. این موضوع جای تعجب دارد که همواره خودروسازان در دنیا آپشن‌های جدیدی را برای جذب مشتری در نظر می‌گیرند، اما در داخل آنچه که دارد را کاهش می‌دهند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، ضمن اشاره به اینکه برای تولید خودرو فقط اکتفا به دو خودروساز آن هم در فضای بسته شده است، افزود: خودروسازان داخلی اجازه ورود به نخبگان دانشگاهی و طراحان نمی دهند. دشمنان در خواب نمی‌دیدند که به علم هسته‌ای دست یابیم، رسیدن به این توانایی ماحصل ورود نخبگان ما بود، با این حال در صنعت خودرو این اجازه داده نشده است. ما می‌توانیم پهپاد آمریکایی را در هوا زمین گیر یا منهدم کنیم و با مهندسی معکوس نمونه بهتر از آن تولید کنیم، اما نمی‌توانیم یک خودرو را مهندسی معکوس کنیم و تولید کنیم؟ برای این حال اجازه ندادند؛ زیرا منافع عده‌ای خاص به خطر خواهد افتاد.

قطعه سازی که هلدینگی تشکیل داده به نام تولید داخل قطعات چینی وارد و به خودروسازان عرضه می‌کند، این ها فسادی است که برنامه ریزی شده در صنعت خودرو جریان دارد. این درحالی است که مدیران عامل ایران خودرو و سایپا می داند این قطعه تولید ملی نیست، در قالب تولید داخل برای خودروها استفاده می‌کنند

فروش قطعه وارداتی در قالب قطعات تولید ملی
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سهام داری خودروسازان در بانک، شرکت‌های بیمه و تبانی با قطعه سازان، مطرح کرد: قطعه سازی که هلدینگی تشکیل داده به نام تولید داخل قطعات چینی وارد و به خودروسازان عرضه می‌کند، این ها فسادی است که برنامه ریزی شده در صنعت خودرو جریان دارد. این درحالی است که مدیران عامل ایران خودرو و سایپا می داند این قطعه تولید ملی نیست، در قالب تولید داخل برای خودروها استفاده می‌کنند . در دولت‌های گذشته هم فساد وجود داشته، اما فسادی که در دولت روحانی ایجاد شده در همه ابعاد بی نظیر است.

وی با اشاره به قرعه‌کشی پر ابهام خودرو توسط خودروسازی‌ها، بیان کرد: در فرآیند فروشی که خودروسازان پیش گرفتند، چند بار سایت ایران‌خودرو و سایپا هک شد و هنوز سایت باز نشده ۵ هزار دستگاه به فروش رفته است. افرادی می‌شناسم ۱۰ بار ثبت نام کردند موفق به دریافت خودرو نشدند.

هر سه تحقیق و تفحص خودروسازی را یکی کردیم. نتیجه آن هفت مورد فساد در خودروسازان بود که بخشی از آن شامل؛ سهام شرکت‌های تو در تو خودروسازی، تاسیس و سهام داری خودروسازان و قطعه سازان در شرکت‌های بیمه‌ای، تبانی خودروساز و قطعه ساز، فروش فولاد وارداتی توسط قطعه سازان و خودروسازان در بازار آزاد است

فساد جدید؛ فروش فولاد وارداتی توسط خودروسازان
موسوی لارگانی با اشاره به بحث تحقیق و تفحص خودروسازان که تاکنون سه دوره را در مجلس طی کرده، عنوان کرد: هر سه تحقیق و تفحص خودروسازی را یکی کردیم. نتیجه آن هفت مورد فساد در خودروسازان بود که بخشی از آن شامل؛ سهام شرکت‌های تو در تو خودروسازی، تاسیس و سهام داری خودروسازان و قطعه سازان در شرکت‌های بیمه‌ای، تبانی خودروساز و قطعه ساز، فروش فولاد وارداتی توسط قطعه سازان و خودروسازان در بازار آزاد است. به تمام این مسائل نیز باید دستگیری دو مدیرعامل ایران‌خودرو و سایپا را در دولت فعلی اضافه کرد.

موسی لارگانی نسبت به سوال خبرنگار بازار که پرسید خودرو ایرانی با قیمت جهانی تولید و از نظر قیمتی هم تراز خودروهای اقتصادی روز است، اما می‌بینیم کیفیت و تکنولوژی پایین است. واردات هم بسته و خودروسازان دیگر هم با محدودیت تیراژ مواجه هستند، پاسخ داد: نه تنها در زمینه خودرو بلکه در تمام زمینه‌ها درآمدها براساس ریال و خرج‌ها براساس دلار است. این امر سبب شده خودرو بی کیفیتی که تولید می‌شود، قیمت آن با قیمت جهانی مقایسه شود. گاهی نیز به دلیل نوسانات بازار سرمایه شاهد افزایش قیمت فراوان محصولات داخلی هستیم.

وی اضافه کرد: این سوال برای مردم مطرح هست که چرا باید هر سه ماه یکبار قیمت گذاری برای خودرو شود؟ در کدام کشور چنین سیستمی وجود دارد. کشوری با معادن سرشار باید اینگونه باشد؟ در آمدها در قیاس با هشت سال پیش، یک دهم شده است. در سانحه رانندگی که با یک خودرو داخلی آن را تجربه کردم، ایربگ خودرو فعال نشده است. جالب است چنین محصولی در صادرات با نصف قیمت است اما در داخل این مشکلات وجود دارد. در دولت آینده دست رانت‌خواران و مافیا با یک برنامه ریزی درست باید قطع شود.

کد خبر: ۹۳٬۱۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha