۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۲
هتل‌های مشهد پر از اتاق خالی است؛ کرونا میهمان ناخوانده میهمان‌پذیرها
در گفت‌وگو با بازار عنوان شد؛

هتل‌های مشهد پر از اتاق خالی است؛ کرونا میهمان ناخوانده میهمان‌پذیرها

مشهد- خراسان رضوی با ۵۲ درصد واحدهای اقامتی دائم کشور در مجموع یک هزار واحد اقامتی را در خود جای‌داده است که کرونا از سال گذشته تاکنون اکثر آن‌ها را به تعطیلی کشانده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: درحالی‌که نوروز امسال محدودیت‌های سفر برای هم‌وطنان برداشته شد اما ازآنجایی‌که هزینه‌های نگهداری واحدهای اقامتی بسیار بالاست لذا صاحبان این مراکز ترجیح دادند تا واحدهای خود را بسته نگاه داشته و لذا تنها نیمی از واحدهای پذیرایی دایر شد که ضریب اشتغال همین تعداد هم به ۵۰ درصد نرسید!

نوروز امسال بسیاری از صاحبان مراکز اقامتی در دوراهی ماندن بازگشایی و یا تعطیلی واحدهای پذیرایی ماندند و برخی نیز به دلیل اینکه کارکنان خود را تعدیل کرده بودند موفق به تأمین هزینه‌های بازگشایی نشدند و عطای پذیرش میهمان را به لقایش بخشیدند.

این در حالی بود که بسیاری از متصدیان واحدهای پذیرایی امیدوار بودند که شاید با برداشته شدن محدودیت‌ها و حضور مسافران نوروزی به این شهر بتوان بخشی از ضرر و زیان ناشی از کرونا را جبران کرد اما به نظر می‌رسد تمامی این نقشه‌ها نقش بر آب شد.

آمارها حاکی از آن است که از میان ۹ هزار نیروی شاغل در هتل‌های مشهد نیز نزدیک به ۷۲۰۰ نفر، شغل خود را از دست داد ه اند در همین راستا اگر نگاهی به آمارهای کشوری بیندازیم، متوجه خواهیم شد که مشهد از این نظر رکورددار زیان و تعدیل نیرو بوده است، زیرا بیش از ۵۰ درصد مراکز اقامتی کشور در مشهد فعالیت می‌کنند.

در همین راستا به‌منظور بررسی و واکاوی مشکلات واحدهای اقامتی و پذیرایی با محمد پوررضایی، رئیس اتحادیه هتل‌آپارتمان و مهمان‌پذیران مشهد ساعتی را به گفت‌وگو نشستیم.

* آیا تعطیلات نوروزی توانست رونقی به هتل‌آپارتمان‌ها بدهد؟
تعطیلات نوروزی تأثیری بر روی رونق واحدهای پذیرایی مشهد مقدس نداشت زیرا همان‌طور که مشاهده می‌کنید قریب به‌اتفاق واحدهای پذیرایی هم چنان تعطیل هستند و آن دسته از واحد هایی نیز که در نوروز امسال فعالیت داشتند حتی هزینه های جاری را موفق به پرداخت نشدند.

* چند هتل‌آپارتمان و مهمان پذیر در سطح شهر مشهد داریم؟

ما در حال حاضر ۷۰۰ واحد هتل‌آپارتمان و مهمان‌پذیر داریم.

* از این تعداد چند درصد فعال هستند؟
از تعداد ۷۰۰ واحد در حال حاضر فقط ۱۵ تا ۲۰ درصد فعال بود و افزون بر ۸۰ درصد هتل‌آپارتمان‌ها و واحدهای پذیرایی در این کلان شهر تعطیل هستند.

هتل‌های مشهد پر از اتاق خالی است؛ کرونا میهمان ناخوانده میهمان‌پذیرها

* گرانی‌ها و تورم چقدر بر روی نرخ نامه هتل‌آپارتمان‌ها تأثیر داشته است؟
متأسفانه هنوز همکاران بنده با همان نرخ نامه سه سال نسبت به ارائه خدمات اقدام می کنند و افزایشی در این رابطه اعمال نشده است.

* در حال حاضر ضریب اشغال تخت در مراکز اقامتی چقدر است؟
در حال حاضر درصد اشغال تخت را نمی‌توان، محاسبه کرد زیرا بسیار پایین آمده است متأسفانه به دلیل اینکه از سال گذشته با محدودیت‌های بسیار و متوالی روبرو بودیم  و حتی در یک بازه زمانی مشهد در وضعیت  قرمز قرار داشت لذا زائری وجود ندارد که بتوان درصد اشغال تخت‌ها را محاسبه کرد.

* چه ضرر و زیانی متوجه صنف شما شده است؟
از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد از واحدهای ما تعطیل شده است و آن تعداد اندکی نیز که فعالیت دارند هم هنوز با همان نرخ سه سال گذشته خدمات ارایه می کنند لذا کاملا وضعیت اقتصادی این صنف نمایان و قابل محاسبه است که وضعیت خوبی ندارند.

متأسفانه در این‌یک سال و اندی  که از شیوع کرونا می گذرد بیشترین ضرر شامل صنف هتل داران بوده است زیرا ما کالایی برای فروش نداریم و مضاف بر اینکه ما برای یرپا ماندن هتل باید همه روزه هزینه هایی را نیز بابت سرویس و نگهداری متحمل شویم.

 در صنف ما نگهداری وسایل،کارگران و تأسیسات هزینه زیادی دارد به طور مثال اگر الآن مسافری بیاید و کولرگازی آن به مشکل بخورد ما برای تعمیر آن باید حداقل ۳ یا ۴ میلیون هزینه بکنیم اما نرخی که از مسافر دریافت می‌کنیم نرخ سه سال پیش است!

* فکر می‌کنید تا چه زمانی می‌توان به این وضعیت ادامه داد؟
متأسفانه همین حالا هم ادامه این وضعیت غیرممکن است و به‌طور قطع تا یکی دو ماه آینده بسیاری از همکاران ما اعلام ورشکستگی خواهند کرد.

شغل‌های دیگر در این وضعیت کرونا چه کم چه زیاد کالای خود را به فروش می‌رسانند اما در صنف ما کالایی برای عرضه و فروش نیست و کار ما خدمات است و می‌توان گفت بیشترین ضرر متوجه صنف ما بوده است .

* آیا دولت حمایتی از شما داشته است؟
طی  جلسه‌هایی که در دارایی داشته‌ایم ،موضوع صحبت این بود که ما علاوه بر اینکه کالایی برای عرضه نداریم، برای نگهداری از محیط کار باید هزینه بپردازیم، به‌طور مثال در ۷۰۰ واحد هتل‌آپارتمان و مهمان‌پذیر اگر حداقل هر واحد ۵ کارگر مشغول به کار باشد حداقل تعداد سه هزار پانصد  کارگر در این صنف مشغول هستند که حتی بسیاری از همکاران ما از تعدیل این کارگران خودداری کردند اما با این تفاسیر دولت هیچ‌گونه مساعدتی برای صنف ما انجام نداده است.

هتل‌های مشهد پر از اتاق خالی است؛ کرونا میهمان ناخوانده میهمان‌پذیرها

* آیا پیشنهادی برای برون‌رفت از این وضعیت دارید؟
برای برون‌رفت از این مشکلات باید طرح و برنامه‌ریزی خاصی را اعمال کرد، چراکه مشهد شهر زیارتی است و سیاحتی یا گردشگری نیست و باید راه‌هایی را ایجاد کنند که زائر بتواند به مشهد بیاید.

به‌طور مثال تا شب عید اعلام نکردند که مشهد در وضعیت آبی قرار دارد و زائران می‌توانند برنامه‌ریزی کنند از این‌رو زائران برای آمدن به مشهد مردد مانند.

در حال حاضر پروتکل‌های بهداشتی در تمام هتل‌ها،هتل‌آپارتمان‌ها و مهمان‌پذیرها به‌طور کامل رعایت می‌شود و تا کنون هیچ‌گونه آماری مبنی بر اینکه مسافری در این مراکز به کرونا مبتلا شده باشد نداشتیم.

ما تمام تلاشمان این است که پروتکل‌های بهداشتی را به بهترین نحو انجام بدهیم تا زائری که می‌خواهد به مشهد بیاید خیالش از این بابت راحت باشد چراکه تمام اقتصاد مشهد بر پایه زائران می‌چرخد.

کد خبر: ۹۳٬۱۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha