۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۵
پدیده ابر بدهکاران بانکی حاصل تورم افسارگسیخته است
کارشناس مسائل اقتصادی:

پدیده ابر بدهکاران بانکی حاصل تورم افسارگسیخته است

کاووسی، کارشناس اقتصادی اظهار کرد: در اقتصادی که تورم افسارگسیخته وجود دارد مفاهیمی چون ابربدهکاران بدهی هم در آن اتفاق میفتد.

به گزارش بازار، یوسف کاووسی، کارشناس اقتصادی درمورد ابر بدهکاران بانکی اظهارکرد: در اقتصادی که تورم افسارگسیخته وجود دارد مفاهیمی چون ابربدهکاران بدهی هم در آن اتفاق میفتد.

وی افزود: وقتی تورم در کشور، پایین یا معادل نرخ سود باشد به صرفه نیست که افراد وام بگیرند اما وقتی تورم بالا می رود تسهیلات گرفتن هم به صرفه می شود چراکه با این تسهیلات می توان کالایی را خرید و در سال بعد با افزایش تورم سود بالایی به دست آورد.

کاووسی درمورد کمتر شدن مبالغ معوقات بانکی در آمارها گفت: این موضوع دو علت دارد یا بانکها ترازنامه خود را طوری نشان می دهند که سود را بین سهامداران خود تقسیم کنند یا اینکه به نهادهای نظارتی می گویند تسهیلات سوخت شده ی ما کم است وگرنه عده ای که تسهیلاتی گرفته بودند آن را پرداخت نکرده اند.

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه افراد عادی نمی توانند دهها هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کنند گفت: اینها معمولاً یک جریان و شرکت بزرگ وابسته به قدرت هستند.

وی یادآورشد: مثلاً صندوق ذخیره فرهنگیان ۴۰ درصد از منابع را به بانک سرمایه انتقال داد تا این بانک بتواند منابع پروژه ها را تأمین کند و برای همین هم هیئت مدیره ای انتخاب کرد اما بعد از آن ارتباطات اقتصادی گسترده ای شکل گرفت بطوریکه در شرکت های تولیدی سرمایه گذاری می کردند و حقوق و مزایای نجومی و وام های بدون کارمزد را به هیئت مدیره می پرداختند و اینگونه حقوق معلمان را به یغما بردند.

کاووسی افزود: عده ای، مبلغ زیادی از صندوق ذخیره را از بانک سرمایه وام گرفتند و بانک گردشگری را تأسیس کردند و از بانک گردشگری وام گرفتند و بانک ایران زمین را راه اندازی کردند یعنی با پول قرضی و بدون شابطه (پول مردم) این وام ها را گرفتند و پرداخت هم نکردند.

این کارشناس اقتصادی یادآورشد: اصحاب قدرت به قدری در این حوزه نفوذ پیدا کرده بودند که مجلس هفتم حتی وثیقه ملکی را هم برای گرفتن تسهیلات حذف کرد.

کد خبر: ۹۳٬۱۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha