۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷
رایزنی وزرای کشاورزی ایران و عراق برای همکاری در کشت فرامرزی
طی نشستی در مشهد مقدس انجام شد

رایزنی وزرای کشاورزی ایران و عراق برای همکاری در کشت فرامرزی

مشهد- نشست مشترک وزرای جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران و کشاورزی کشور عراق، به میزبانی استاندار خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش  بازار  به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان رضوی نشست مشترک کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران و محمد کریم الخفاجی وزیر کشاورزی کشور عراق با حضور محمدصادق معتمدیان استاندار خراسان رضوی در خصوص بررسی راهکارهای توسعه همکاری‌های مشترک در حوزه کشاورزی در محل دفتر استاندار برگزار شد و طرفین به بحث و تبادل نظر پرداختند.

پتانسیل خراسان رضوی
استاندار خراسان رضوی در بخشی از این نشست با تشریح ظرفیت‌های فراوان استان اظهار کرد: استان خراسان رضوی دومین استان کشور از لحاظ جمعیت، چهارمین استان کشور از نظر مساحت و ۸۳۵ کیلومتر مرز مشترک با کشورهای افغانستان و  ترکمنستان دارد.

معتمدیان با بیان اینکه دومین فرودگاه بزرگ کشور در مشهد مقدس قرار دارد، افزود: قبل از شیوع ویروس منحوس کرونا، روزانه حدود ۳۰۰ پرواز از اقصی نقاط کشور و کشورهای منطقه در این فرودگاه داشتیم.

وی با اشاره به اینکه خراسان رضوی یکی از مناطق مهم کشور در حوزه کشاورزی است، گفت: ظرفیت سطح زیر کشت زراعی و باغی خراسان رضوی یک میلیون هکتار است. در این راستا ۱۱ درصد کل باغات کشاورزی کشور متعلق به خراسان رضوی و ۷ درصد تولیدات کشاورزی کشور هم به این استان تعلق دارد.

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر اینکه خراسان رضوی بزرگترین تولید کننده زعفران جهان است، خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید سالانه این استان ۳۲۰ تن بوده و مجموع صادرات ۷۸ درصدی کشور در حوزه زعفران متعلق به خراسان رضوی است.

معتمدیان همچنین با بیان اینکه خراسان رضوی بزرگترین تولیدکننده گوشت قرمز کشور است، گفت: خراسان رضوی دومین تولیدکننده تخم مرغ، سومین تولید کننده شیر، دومین تولید کننده پسته و دومین تولید کننده پیله ابریشم کشور است. همچنین این استان سومین استان کشور در بحث شراکت تجاری در صادرات به عراق محسوب می‌شود.

وی در پایان ابراز کرد: برای کشت فراسرزمینی و صادرات به کشور عراق آمادگی داریم.

مشهد امتیازی ویژه برای کشاورزی دارد
محمد کریم الخفاجی وزیر کشاورزی کشور عراق در پاسخ به سخنان استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: از استاندار خراسان رضوی سپاسگذار هستم. اولین بار که وارد مشهد شدم مشاهده کردم که باغات زیبایی دارید و این نشان‌دهنده سعی و کوشش استانداری و شهردار مشهد است.

رایزنی وزرای کشاورزی ایران و عراق برای همکاری در کشت فرامرزی

وی تاکید کرد: مشهد یک امتیاز ویژه در بخش کشاورزی دارد. در این راستا مشهد هم شهر مقدس و هم شهر کشاورزی است.

همکاری دوطرفه
وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران در حاشیه این نشست با اشاره به نتایج و تصمیم‌گیری‌های اتخاذشده، اظهار کرد: مراودات تجاری خیلی خوبی با کشور عراق داریم و میزان زیادی از کالاهای ما به کشور عراق صادر می‌شود. همچنین ۲۳ درصد از این کالاها مربوط به بخش کشاورزی است.

کاظم خاوازی ادامه داد: کالاهای ما باید نظم خاصی برای صادرات به عراق داشته و از تعرفه ترجیحی برخوردار باشد و دیگر مقررات مربوط به گمرک و کیفیت محصولات کشاورزی و پروتکل‌های مرتبط با دامپزشکی نیز باید رعایت شود تا در مرزها دچار مشکل نشویم. ازاین‌رو لازم است تا به همکاری بیشتری برسیم.

وی تصریح کرد: امضای واردات بسیاری از کالاها به عهده وزیر کشاورزی و وزیر تجارت عراق است. در این راستا پس از بازدید وزیر کشاورزی کشور عراق از نمایشگاه دام، طیور و آبزیان اصفهان آماده امضای تفاهم‌نامه بین دو کشور ایران و عراق خواهیم شد.

وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: یکی از نکات بسیار مهمی که وزیر محترم کشاورزی عراق قول دادند تا آن را پیگیری کنند، بحث سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ صنایع غذایی ما و شرکت‌های مرتبط با بخش کشاورزی بود.

کد خبر: ۹۳٬۰۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha