۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
منابع لازم برای یارانه ۴۵۰ هزار تومانی پیش بینی شده| دولت من در مقابل گرانی ها سینه سپر می کند
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری:

منابع لازم برای یارانه ۴۵۰ هزار تومانی پیش بینی شده| دولت من در مقابل گرانی ها سینه سپر می کند

رضایی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اولین مشکل قانون هدفمندی یارانه‌ها این است که در آن زمان که ۴۵ هزار تومان تصویب شد برابر ۲۰ دلار بود، اما الان به ۲ دلار کاهش یافته.

به گزارش بازار، محسن رضایی افزود: من در گفتگوی ویژه خبری جلسه پیش که آمده بودم گفتم به بعضی از کاندیداهای انتخابات ۱۴۰۰ اجحاف شده و من از آن‌ها دلجویی کردم، اما بعدا علیه من هجمه ایجاد شد، ولی همه دیدیم که پس از آن خود مقام معظم رهبری فرمودند به برخی جفا شده و جبران شود، وقتی یک معیار تشخیص حق از باطل وجود دارد همه باید پشت آن حرکت کنیم و نباید جلوتر از آن باشیم البته هنوز برای من سوال است که نتیجه چه شد و نهادهای مسئول درباره جبران باید جواب بدهند.

وی گفت: من به نحوه برپایی مناظرات هم انتقاد دارم، چون در سه دقیقه اصلا فرصت طرح مسئله وجود ندارد و این شکل از مناظرات نمی‌تواند مناظرات را حل کند چرا که مردم در مناظره‌ها قدرت مقایسه کاندیداها را پیدا می‌کنند.

رضایی در خصوص هدفمندی یارانه‌ها افزود: مردم از من می‌پرسند با یارانه ۴۵ هزار تومانی که اکنون ۲ دلار شده چکاری می‌توانند بکنند؟ مردم الان نمی‌دانند فردای بازار چه خبر است و از من می‌پرسند این هرج و مرج و بی انضباطی قیمت‌ها کی تمام می‌شود؟

وی گفت: قدرت خرید یارانه‌ها روز به روز پایین آمده و از سوی دیگر قیمت‌ها ۱۰ برابر شده است، علت این که یارانه ۴۵۰ هزار تومانی می‌دهم در واقع الان برابر همان ۲۰ دلار گذشته است و من می‌گویم باید همان قانون را اجرا کنیم و همان ۲۰ دلار را الان به مردم بدهیم.

محسن رضایی عنوان کرد: قبلا یک بخش از یارانه را می‌گرفتند و می‌خواستند آن را به تولیدکننده‌ها بدهند که در آخر هم ندادند اگر ما این پول را در اختیار خود مردم قرار دهیم آن‌ها خودشان هم می‌توانند در تولید هم نقش پیدا کنند، من در مرحله اول بنا دارم این رقم ۴۵۰ هزار تومان را برای یک جمعیت ۴۰ میلیون نفری اختصاص دهم، اما طی یک یا دو سال بعد به ۶۰ میلیون نفر هم خواهد رسید، چون منابع جدیدی را آرام آرام آزاد خواهیم کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: من ۴ الی ۵ منبع برای این پول فراهم کردم ما وقتی قول می‌دهیم همیشه در عمل بیشتر از قول خود را انجام می‌دهیم و این تجربه دفاع مقدس در بنده است یکی از این منابع صرفه جویی در صنایع بزرگ است به طور مثال در نیروگاه‌ها، فولاد و سیمان ۲۵ درصد گاز طبیعی کشور مصرف می‌شود، ما با ۱۰ درصد صرفه جویی در مدیریت این صنایع می‌توانیم نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان در سال آزاد کنیم.

وی افزود: در این صنایع به قدری اوضاع از هم پاشیده و آن قدر در سوخت اسراف می‌شود و هیچ نظارتی وجود ندارد به راحتی می‌توان ظرف ۵ ماه اول این مقدار گاز را صرفه جویی کرد به طوری که حتی در بعضی از جاها با بکارگیری از یک پارچه خنک کننده در مقاطع انتقال حرارت می‌توان مقداری از گاز را صرفه جویی کرد.

محسن رضایی گفت: ما در کشور مشکل تولید نداریم، اما در بحث گاز ظرف چهار سال آینده گاز کشور سر به سر می‌شود و در برنامه دولت ما یعنی دولت اقدام و تحول جایگزینی انرژی‌های نو مثل انرژی‌های خورشیدی، بادی و زمین گرمایی بکار گرفته خواهند شد و تمام گاز طبیعی را به پتروشیمی‌ها می‌دهیم که باعث می‌شود ۱۰ برابر قیمتی که الان به نیروگاه‌ها می‌دهیم درآمد ملی ایجاد شود.

با پول مردم، یک عده مافیای گردن کلفت تربیت شدند
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت : با پول مردم یک عده مافیای گردن کلفت تربیت شدند.

محسن رضایی افزود : حیف و میل کردن پول هایی که دولت به عنوان ارز ۴۲۰۰ تومان تحویل می دهد و معلوم نیست چه بلایی بر سر آنها می آید.

وی گفت : دادستان امور اقتصادی با شکایت های خود دولت در حال حاضر ۱۲ میلیارد یورو پرونده باز هست که ارزهای ۴۲۰۰ تومانی را گرفته اند ولی به جای آن هیچ کالایی وارد نشده است.

رضایی اضافه کرد : تجربه نشان داده که معمولا یک سیستم مافیایی وجود دارد که حدود ۳۰ درصد از ارزهای ۴۲۰۰ تومانی را می گیرد ولی به کالایی تبدیل نمی شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت : ۵۰ درصد از ارزهایی که به کالا تبدیل می شود به سر جای خود می رود یعنی به مرغداری ها اختصاص داده می شود ولی ۵۰ درصد دیگر که به کالا تبدیل شده است به سمت جاهای دیگر می رود.

وی افزود: حدودا ۴ میلیارد دلار در اینجا از ۸ میلیارد دلار می توانیم صرفه جویی می کنیم.

رضایی گفت: ما با پول مردم یک عده، مافیای گردن کلفت تربیت کرده ایم چون از ۳۱ میلیارد دلار که ۶۰۰ هزار میلیارد ما صرف واردات نهاده ها کرده ایم، ۱۲ میلیارد یورو آن در حال حاضر پرونده دارد.

وی افزود : وقتی ما پول دولت را تبدیل به کالاهای دولتی می کنیم به جای اینکه خود دولت این کالا را توزیع کند به دست کسانی می دهیم که این مافیا شکل می گیرد.

این نامزد ریاست جمهوری با اشاره به اینکه سیستم اقتصادی ایران به سیستم سلطان پرور تبدیل شده است، گفت : سلطان های مافیایی که در حقیقت این وسط تعدادی پول ها را حیف و میل می کنند و دولت هم هیچ نظارتی روی آن ندارد.

وی با اشاره به موضوع مرغ افزود: در موضوع مرغ، ذرتی که با ارز ۴۲۰۰ تومان تامین شده بود به یک صورت، آن جوجه هایی که باید ذرت به آنها داده می شد کشته شدند.

رضایی گفت: این همه پول بیت المال حیف و میل می شود و حالا که ما می خواهیم یک بخشی از این را به مردم بدهیم، عده ای سر و صدا می کنند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: منابع نباید در اختیار ویژه خواران و گردن کلفتان باشد. دولت ما گردن کلفتان را سرجای خودشان می نشاند واگر دولت مستقر شود حق به حقدار می رسد.

محسن رضایی با اشاره به یارانه دولتی در زمان آقای احمدی نژاد افزود: در آن زمان یارانه ۲۰ دلار بود که الان میزان یارانه ۲ دلار است.

وی ادامه داد: ما وظیفه داریم و یک قولی به مردم دادیم که باید صادقانه به آن عمل کنیم و آن موضوع واقعی کردن میزان یارانه هاست.

رضایی افزود: یک عده در کشور اضافه مصرف یارانه دارند و ما با دادن یک کارت مصرف انرژی، اضافه مصرف را شفاف می کنیم و به کسانی که اضافه مصرف دارند عوارض تعلق می گیرد.

وی ادامه داد: وقتی یکی شخصی یک لوستری در ایوان ویلایش آویزان است مصرفش اندازه مصرف یک روستاست باید یارانه اش برابر دیگران باشد؟ پس عدالت کجاست؟.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهور گفت: بعضی می گویند آقای رضایی می خواهد قیمت را بالا ببرد اما این فقط عوارض برای سه الی چهاردرصد جمعیت کشور است که شش و نیم میلیارد دلار یارانه سوخت را مصرف می کنند که ماشین های متعدد و ویلاهای مختلف دارند و ناراحت نمی شوند که اگر عوارض به آنها بسته شود.

رضایی درخصوص منابع یارانه ها و پایدار بودن آنها و ارز ۴ هزار و ۲۰۰ گفت: ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی حذف نمی شود و توزیع دولتی خواهد بود که قیمت واقعی کالاها در ارزهای ۴ هزار و ۲۰۰ بدست مردم برسد.

وی افزود: منابع نباید در اختیار ویژه خواران و گردن کلفتان باشد. دولت ما گردن کلفتان را سرجای خودشان می نشاند و اگر دولت مستقر شود حق به حقدار می رسد.

رضایی گفت: من ۴۵۰ هزار تومان یارانه را خواهم داد، من یک سرباز هستم و تا به حال حرفی نزدم که به آن عمل نکرده باشم وقتی که گفتم خرمشهر آزاد می شود آزاد شد. من به مردم قول می دهم که شما مثل امروز پشیمان نخواهید شد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهور درخصوص بورس و متضرر شدن برخی افراد و ساماندهی بازار سرمایه افزود: قصه، قصه پردرد است و تعداد بسیار زیادی از مظلومین سرمایه خود را فروختند و برخی جهیزیه دختر خود را فروختند به خیال اینکه بورس بالا می رود، فارغ از اینکه زندگی شان دود شد.

وی ادامه داد: ماجرا از بانک مرکزی و ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی شروع شد. ارزی که باکاهش نرخ سود بانکی همراه شد و عده ای که پول هایشان را از بانک در آوردند و بعد دولت، تبلیغات زیادی حول بازار بورس را شروع کرد که اینها همه باعث شد پول ها به بورس بیاید.

رضایی افزود: بانک مرکزی و وزارت اقتصاد نتوانستند بفهمند که این پولی که می آید به بورس اگر در جهت تولید و سرمایه گذاری خارج نشود تبدیل به گردباد می شود.

وی گفت: این اتفاق تا بهمن و اسفند به ۵۰۰ هزار نفر در بورس رسید که در فروردین تبلیغات افزایش پیدا کرد و در خرداد، تیر و مرداد قشر محروم و مظلوم هم به بورس وارد شدند تا نوزدهم مرداد که روز سیاه بورس با سخنرانی دکتر روحانی با محوریت دعوت مردم به بورس بود که منجر به سقوط بورس شد.

وی افزود: بورس نیاز به اعتماد دارد و دولت باید اعتماد را در بورس حفظ کند تا بورس جلو برود.

برای تثبیت بورس؛ شورای ثبات مالی تشکیل می دهم
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی از برنامه هایم برای احیای بورس؛ تشکیل شورای ثبات مالی متشکل از وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و برخی مسئولان متولی است.

محسن رضایی افزود: این مهم در برخی کشورهای دارای بازار بورس بزرگ عملی شده و نتیجه داده است اما در کشور ما چنین ساز و کاری وجود ندارد که باید در این باره بر اساس برنامه ای که عملیاتی کرده ایم آن را به نتیجه برسانیم.

وی گفت: علاوه بر ضرورت تشکیل شورای ثبات مالی؛ برای احیای بورس نیازمند اتصال و پیوستگی سرمایه گذاری و تولید به بازار بورس هستیم اما متأسفانه از آن جا که در کشور ما بخش هایی همچون بانک، بیمه و بورس با روش های ۳۰ - ۴۰ سال پیش فعالیت می کنند دستورالعمل های آنها به روز و متناسب با شرایط کنونی نیست که باید اصلاح شود.

رضایی افزود: ما باید در کشور برای پویایی بورس؛ بازدهی تولید را بالا برده و هزینه تولید را هم کاهش دهیم، البته در کنار آن باید نظام تجارت کشور را که سرکوبگر تولید داخل است اصلاح کنیم.

وی گفت: نظام تجارت باید در موضوع واردات و صادرات؛ حامی تولید داخل باشد اما تولید داخل از طریق نظام تجارت کنونی و همچنین قاچاق آسیب می بیند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنانش بر ضرورت جبران زیان دیدگان در بازار سرمایه تأکید کرد و افزود: برای این مهم؛ صندوق تأمین زیان مالباختگان تشکیل خواهیم داد چرا که قریب به اتفاق سهامداران با سرمایه ای زیر ۵۵ میلیون وارد بورس شده اند به همین علت این صندوق تا دو سال فعالیت خود را ادامه خواهد داد و پس از آن به بیمه سرمایه تبدیل می شود.

رضایی در پاسخ به این پرسش که منابع صندوق را چگونه تأمین می کنید؟ گفت: بخشی از آن را از طریق صرفه جویی سالانه و بخش دیگر را از اعمال یک درصد مالیات بر معاملات بزرگی که در طول یک سال معامله می کنند؛ تامین می کنیم موضوعی که در آمریکا نیز برقرار است.

وی بر ضرورت توجه بر سهامداران خرد هم تأکید کرد و افزود: معنی ندارد که فقط نمایندگان سهامداران بزرگ در شورای بورس حضور داشته باشند بلکه دستکم دو نفر از سهامداران خرد را که بخش اعظم بازار سرمایه را تشکیل می دهند باید در این شورا نقش داشته باشند.
 
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص مشکلات و معضلات موجود در بازار مسکن کشور گفت: پیش از این مردم برای خرید مسکن باید ۳۰ تا ۵۰ سال صبر می کردند الان این انتظار به بالای ۷۰ سال می رسد بنابراین مشکل مسکن را ما باید در کشور محل کنیم.

محسن رضایی افزود: من در مناظره‌ها هم برنامه‌ای برای یارانه ۴۵۰ هزار تومانی، ایران بدون فقیر، حقوق خانه داری و نهضت خانه سازی ایرانیان مطرح کردم و از سوی دیگر هم سهم مردم ایران را از صندوق صنعت ملی نفت ایران بیان کرد آقای مصدق نفت را ملی کرد اما در اختیار دولت قرار داد در حالی که نفت زمانی ملی می شود که در اختیار مردم قرار بگیرد.

وی گفت: من رئیس جمهور سنجاقی نخواهم بود که بنشینم و کارشناس برنامه هایی را به من بدهند که من خودم هم از آنها سر در نیاوردم من کسی هستم که اگر ۱۰ کارشناس هم با من صحبت کنند می فهمم که کدامشان واقعی است و کدامشان غیر واقعی حرف می زند.

رضایی ادامه داد: در خصوص مشکلات مسکن هم باید این را گفت که عرضه و ارائه مسکن به مردم کم شده من نمی‌دانم وزیر مسکن قبلی به خاطر چه مشکلی آمار ارائه مسکن را پایین کشید آیا به خاطر مشکلات با آقای احمدی‌نژاد بوده؟ اما این را می‌توان گفت که سرمایه‌گذاری در بخش مسکن بسیار پایین آمده، ما برای رفع این مشکل می توانیم تولید کنندگان مسکن را به بازار سرمایه وصل کنیم و خریداران مسکن را به بانک وصل کنیم این اولین اقدام در بازار مسکن خواهد بود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: من گله دارم از افرادی که دفاع از غرب می‌کنند حتی حضرت امام (ره) هم فرموده بودند که غرب چیزهایی دارد که خوب است اما متاسفانه ما چیزهای بد آن را وارد کرده‌ایم در آلمان، انگلیس و مخصوصاً آمریکا وام‌های رهنی وجود دارد و هر کسی اگر ۱۰ درصد آورده نقدی داشته باشد می تواند ۹۰ درصد از بانک ها وام بگیرد این اتفاق در دولت ما می‌تواند به وقوع بپیوندد بغیر از بانک مسکن باقی بانک ها هم موظف خواهند بود که وام مسکن بدهند.

وی افزود: اقساط بازپرداخت وام مسکن چرا باید ۱۰ ساله باشد در تمام دنیا این بازپرداختها ۴۰ ساله و ۵۰ سال است باید بدانیم که این مسکن تنها برای یک زوج نخواهد بود بلکه فرزندان آنها هم از آن خانه منتفع خواهند شد پس وام مسکن را فرزندانشان هم می توانند پرداخت کنند.

رضایی ادامه داد: ما حتی نرخ سود بانکی را پایین خواهیم آورد برای دریافت وام مسکن همان ملک ساخته شده می‌تواند در اختیار بانک به عنوان وثیقه قرار گیرد پس مشکل وثیقه نزد بانک هم حل می شود و با حل این مشکلات تنها بخش تامین زمین باقی می ماند البته زمین هم در اختیار دولت است.

وی گفت: برخی گردن‌کلفت می‌روند و در بیابان‌ها ویلا سازی می‌کنند و بعد از آن می روند و دم چند نفر را می بینند و پس از آن به یکباره زمین های خوب و مرغوب حتی زمین های کشاورزی تغییر کاربری می‌یابند و زیر ساخت می‌روند که میلیاردها تومان عاید گردن کلفت ها می شود و مردم همچنان در پی مسکن باید بدوند و به سختی بیافتند، در دولت من زمین با قیمت ارزان ارائه می خواهد شد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: با دادن یارانه ها و ایجاد اشتغال مردم دیگر می توانند پول آب و برق را خودشان پرداخت کنند. ضمن اینکه مبلغ پول آب و برق را در همان یارانه‌ها برای همه مردم ثابت نگه می داریم که بتوانند قدرت پرداخت داشته باشند و گرنه وقتی یارانه ۴۵۰ هزار تومان می دهیم و خانه ها را به گونه ای درست کنیم که اجاره از روی دوش مردم برداشته شود مردم می توانند از پس پول آب و برق هم بر می آیند.

وی افزود: ملت ایران بداند من تا پایان رقابت انتخاباتی حاضر خواهم بود حق مردم را از رانت خوارها و تندروها خواهم گرفت وقتی می گوییم به خانه دارها حقوق می‌دهیم باید بگویم در حقیقت خانه‌داری وظیفه نیست یک لطف است که بر شانه مادران قرار دارد، در این شرایط دولت ما واقعاً به جای دست تکان دادن می رود و دست مردم را می گیرد از این اتاق های در بسته بیرون می آیم و اگر خودمان جلوتر از مردم حرکت نکنیم عقب تر از مردم هم نخواهیم بود. ما خودمان سینه سپر کرده در مقابل کرونا خواهیم بود، ما در مقابل اجاره ها سینه سپر خواهیم کرد ما خودمان در مقابل گرانی‌ها سینه سپر می کنیم.

رضایی ادامه داد: من به شما تعهد می کنم در دولت ما هیچ مادری رنج نبیند و هیچ فقیری کارتن‌خواب نباشد دلیل آن هم مشخص است زیرا همین حالا دولت سالانه ۱۳۷ میلیارد دلار پول می‌دهند که ۴۰ و ۵۰ میلیارد دلار آن به جیب مفت خورها و گردن کلفتان می‌رود ما جلوی این ها را خواهیم گرفت.

کد خبر: ۹۳٬۰۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha