۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۰
کارآفرینی میان آسمان و زمین؛ کشت و کار در مزارع اجاره ای
بازار گزارش می‌دهد؛

کارآفرینی میان آسمان و زمین؛ کشت و کار در مزارع اجاره ای

آمل- زیر گنبد کبود و جایی میان آسمان و زمین و در ارتفاعات بالای هزار و ۷۰۰ متری از سطح دریا در مازندران، کارآفرینان با احداث باغ گل محمدی و سبزی به تولید مشغول هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: وضعیت جغرافیایی استان مازندران سبب شده تا بسیاری از کوهستان ها و مناطق در ارتفاعات بالای دو هزار متر از سطح دریا واقع شوند و در جایی که بین آسمان و زمین معلق است، کارآفرینان به تولید و اشتغال می‌پردازند.

از تولید سبزیجات گرفته تا گیاهان دارویی و انواع محصولات کشاورزی، در مناطقی که سختی‌ها و محدودیت‌های زیادی برای تولید وجود دارد، تولیدکنندگان مازندران دست از کار و تلاش نکشیدند و برای رونق تولید کوشش می‌کنند.

زیر آسمان آبی کوهستان و در منطقه‌ای با ارتفاع هزار و ۸۰۰ متری از سطح دریا، خانواده‌ای با بهره گیری از شرایط جغرافیایی به کشت انواع سبزیجات می‌پردازند، کشاورزی که با کشت پنج هکتار شروع کرد و اکنون مزرعه اش را به ۱۸۰ هکتار توسعه داد.

کارآفرینی در زمین‌های اجاره‌ای
در منطقه نمارستاق آمل تاجایی که چشم کار می‌کند، مزرعه سبزی و صیفی جات دیده می‌شود، حسینی کارآفرین منطقه که با اجاره کردن زمین‌های مجاور اقدام به کشت سبزیجات کرده است، افزود: مزارع بلااستفاده روستاییان را به زیر کشت سبزی برده ایم.

وی با عنوان اینکه انواع سبزیجات از اسفناج، جعفری، گشنیز، تره، پیازچه، تربچه و شاهی تولید در مزرعه تولید می‌کنیم، افزود: هر سال تا آذرماه برای کشت سبزیجات به روستای نمارستاق منطقه لاریجان برای تولید سبزی‌ها می آییم.

کارآفرینی میان آسمان و زمین؛ کشت و کار در مزارع اجاره ای

وی که سه بار در سال مزرعه سبزیجات را زیر کشت می‌برد، افزود: سلامت محصولات تضمینی و ارگانیک است زیرا هیچ سم و حشره کشی برای تولید استفاده نمی‌کنیم.

حسینی که روزانه ۱۰ هزار دسته سبزی را می چیند و روانه بازار می‌کند، گفت: روزانه چهار تا هفت نیسان سبزی را روانه بازار می‌کنیم و به دلیل بالا بودن کیفیت، محصول به مناطق مختلف استان ارسال می‌شود.

روزانه چهار تا هفت نیسان سبزی را روانه بازار می‌کنیم و به دلیل بالا بودن کیفیت، محصول به مناطق مختلف استان ارسال می‌شود

در حال حاضر مازندران رتبه تولید سبزی را عهده دارد و بهره گیری مناسب از اراضی کوهپایه ای می‌تواند نیاز خانواده‌های ایرانی به محصولات را تأمین کند. در دیگر منطقه کوهپایه ای در آمل نیز کشاورز مازندرانی با احداث باغ ۶۰ هکتاری گل محمدی و سیب در ارتفاعات گزنک اقدام کرده است و عزت اله شعبانی مدیرعامل شرکت تعاونی گزونه آمل با بیان اینکه از ۱۲ سال پیش در این منطقه کشت جو، لوبیا و صیفی کاری انجام می‌شد، گفت :۱۲ سال پیش با تشکیل شرکت تعاونی هزار و ۱۰۸ نفر به عضویت آن درآمدند.

احداث باغ گل محمدی توسط روستاییان یک روستا
وی گفت: جهاد کشاورزی یک میلیارد تومان به این تعاونی کمک کرد و دو تا سه میلیارد تومان نیز توسط اعضا تأمین شد و با انتقال آب از زیر قله دماوند نسبت به کشت اقدام شده است.

وی با اشاره به ثمر نشستن گل محمدی و عرضه به بازار گفت: مهمترین مشکل این است که برای گلاب گیری در منطقه صنایعی وجود ندارد و به دلیل دور بودن مسیر، شرایط لازم برای انتقال آن به کارخانه‌ها را نداریم و سبب خراب شدن محصول می‌شود.

شعبانی یادآور شد: ۶۰ هکتار زمین را به زیر کشت تولیدات مختلف بردیم و فنس کشی این مزارع امری ضروری است و اهالی تاکنون ۱۰۰ میلیون تومان برای طرح کمک کردند و نیاز به حمایت دولت داریم.

وی احداث کارگاه گلاب گیری و فنس کشی باغ گل محمدی را در ارتفاعات منطقه خواسته اهالی از دولت بیان کرد.

سید حسین اسلامی مدیر جهاد کشاورزی آمل نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه برای احداث باغ ۶۰ هکتاری گل محمدی و سیب در زیر قله دماوند در استان یک میلیارد تومان هزینه شده است، گفت: این باغ به سامانه آبیاری نوین مجهز شده است.

کارآفرینی میان آسمان و زمین؛ کشت و کار در مزارع اجاره ای

وی با اشاره به استقرار باغ در ارتفاع دو هزار و ۲۰۰ متری اظهار داشت: این باغ در روستای گزونه آمل احداث شده است و ۶۰ هکتار از اراضی شیبدار که متعلق به هزار و ۱۰۰ نفر از اهالی بوده به زیرکشت محصولات رفته است.

این باغ در روستای گزونه آمل احداث شده است و ۶۰ هکتار از اراضی شیبدار که متعلق به هزار و ۱۰۰ نفر از اهالی بوده به زیرکشت محصولات رفته است

وی با بیان اینکه انتقال آب به این باغ در قالب چهار فاز با احداث استخر و غرس درختان انجام شده است، گفت: پنج هکتار گل محمدی، احداث باغ گیلاس و سیب ایجاد شده است.

اسلامی فنس کشی و دیوارکشی باغ سیب را خواسته اهالی روستای گزونه بیان کرد و گفت: در لاریجان آمل ۴۰ هکتار باغ گل محمدی داریم و این منطقه قطب گیاهان دارویی محسوب می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی آمل از شناسایی هزار هکتار اراضی شیبدار برای احداث باغات گیاهان دارویی خبر داد و گفت: ۲۳۰ هکتار متعلق به هفت شرکت تعاونی بوده که نسبت به ایجاد باغ اقدام شده است.

در حال حاضر ۱۰۰ تن انواع گل خشک و چهار تن گلاب در بخش لاریجان آمل تولید می‌شود، این درحالی که در مازندران ۸۰۰ هکتار از مزارع به زیر کشت گیاهان دارویی رفته است.

توسعه گیاهان دارویی و باغات مثمر در اراضی شیبدار در مناطق مختلف مازندران از جمله آمل در دست اجرا است و به تاکید کارشناسان می‌تواند در تثبیت اشتغال و جلوگیری از مهاجرت جوانان به شهرها و حاشیه آن کمک کند.

کد خبر: ۹۳٬۰۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha