۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۵
پشت پرده صعودی شدن نرخ آهن

پشت پرده صعودی شدن نرخ آهن

گرانی های اخیر در بازار شمش به دلیل این است که نرخ شمش در بازار داخلی توسط بورس کالا تعیین می شود.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، مصطفی عبداللهی عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران در رابطه با بالا تر بودن نرخ شمش داخلی نسبت به بازار جهانی اظهار کرد: گرانی های اخیر در بازار شمش به دلیل این است که نرخ شمش در بازار داخلی توسط بورس کالا تعیین می شود. عبداللهی در ادامه با بیان این موضوع که تعداد زیادی از نوردکارن به افزایش بهای شمش به شدت معترض هستند گفت: در یک بازه زمانی کوتاه برخی از افراد سودجو محصولات فولادی را با یک سیاست خاص به صورت قطره چکانی به بازار و بورس عرضه می کردند تا روند قیمت ها افزایشی باشد اما درحال حاضر با وجود اینکه عرضه نسبت به قبل بهتر صورت می گیرد بازهم روند قیمت ها صعودی است. به نظر فعالان این حوزه اعمال چنین سیاست های غلطی تنها افزایش نرخ شمش و کاهش صادرات محصولات نوردی را در پی خواهد داشت.

وی همچنین افزود: تاکنون بسیاری از نوردکارن چندین مرتبه برای بورس کالا نامه هایی را ارسال کرده اند و درباره ی مبنای این قیمت گذاری ها توضیح خواسته اند اما متاسفانه تا حالا هیچ جوابی دریافت نکرده اند و بورس کالا همچنان به این روند قیمت گذاری خود ادامه داده است. اتخاذ این شیوه از قیمت گذاری افزایشی در بورس کالا برای بخش پایانی زنجیره فولاد یعنی نوردکاران که حدود ۲۰۰ هزار نفر در۶۹ واحد نوردی فعال شاغل دارد و اکنون فقط با ۳۰ درصد ظرفیت کار می کنند در طولانی مدت موجب ورشکستگی این بخش خواهد شد.

عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران با انتقاد از شیوه قیمت گذاری افزایشی در قسمت میانی فولاد اذعان کرد: قیمت انواع محصولات فولادی به خصوص ابتدای زنجیره فولاد مانند سنگ آهن نصف قیمت جهانی تعیین شده در حالی که قیمت شمش بالاتر از قیمت جهانی است و در بورس کالا بین شمش قوس و القایی هیچ تفاوتی وجود ندارد، این در صورتی است که پرت و هزینه تولید القایی به مراتب بالاتر از قوس می باشد و قیمت گذاری محصولات نهایی ۵ درصد بالای این قیمت است.

این فعال بازار آهن تصریح کرد: اگر مبنای قیمت گذاری بورس کالا قیمت های جهانی در شمش است باید قیمت محصولات نوردی را هم بر اساس قیمت های جهانی تعیین کنند، درصورتی که امسال میانگین هزینه های تولید نوردکاران ۱۳درصد است. طبق کارشناسی وزارت صمت از دو سال قبل قیمت میلگرد ۱۱ درصد از شمش بالاتر بوده است و قیمت مقاطع شامل نبشی، ناودانی و تیرآهن هم ۱۴ درصد بالاتر از شمش بوده است اگر این مبنای قیمتی گذاشته شود، قیمت مقاطع فولادی با توجه به قیمت شمش بازهم بالا تر است. اگر صادرات نداشته باشیم افزایش تولید محصولات فولادی در داخل کجا قرار است مصرف شود آن هم در اوضاعی که تمام پروژه های عمرانی کشور تقریبا در حالت نیمه تعطیل است.

عبداللهی در پایان افزود: بازار داخلی کشش این قیمت ها را ندارد و اگر صادرات هم نداشته باشیم با توجه به اشباع بازار به زودی شکست قیمت ها آغاز خواهد شد و تر و خشک در زنجیره با هم می سوزند. نوردکاران هیچ گونه مشکل شخصی با هیچ نهاد و سازمانی ندارند و هر سیاست و روشی که باعث متعادل سازی قیمت ها در بازار آهن شود مورد استقبال فعالان این حوزه قرارخواهد گرفت البته باید بسیار به این نکته توجه شود که ابتدا باید نیازهای کارخانجات داخلی تامین شوند و اگر اضافه شمشی بود صادر شود.

کد خبر: ۹۲٬۹۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha