۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۲
۱۰۰ واحد تولیدی خراسان رضوی به چرخه تولید بازگشت| برنامه‌ریزی برای توسعه صنعت مونتاژ در قوچان
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

۱۰۰ واحد تولیدی خراسان رضوی به چرخه تولید بازگشت| برنامه‌ریزی برای توسعه صنعت مونتاژ در قوچان

قوچان- شهرستان قوچان در ۱۲۰ کیلومتری شهر مقدس مشهد یکی از قطب‌های کشاورزی است که حالا بنا بر وعده مدیران صنعت و معدن قرار است حوزه صنعت نیز در آن توسعه یابد.

بازار؛ گروه استان‌ها: طی دو سال گذشته همان‌طور که عواملی هم چون تحریم‌ها، توقف صادرات، گرانی مواد اولیه و نوسانان ارز بر روی موضوع تولید تأثیرات منفی گذاشته است لذا بسیاری از کارخانه‌داران در این شهرستان هم از این مشکلات مستثنا نبودند.

در شهرستان قوچان اغلب مشکلات واحدهای تولیدی مربوط به بانک‌ها، سازمان امور مالیاتی، تأمین اجتماعی و به‌طورکلی بوروکراسی اداری در سازمان‌ها است که منجر به معطلی و خستگی صنعتگران در تولیدشده است.

گفتنی است در این شهرستان دو کارخانه بزرگ تولیدی هم چون کاشی طوس و دوچرخه‌سازی آساک بنا بر گفته کارشناسان به عنوان «مشت نمونه خروار» از مشکلاتی هستند که در حال حاضر با کمترین ظرفیت خود در حال فعالیت بوده و تاکنون باوجود دیدارهای متعدد مدیران و مسئولان اما هنوز بخشی از مشکلات آن‌ها بر روی زمین‌مانده و به‌روزهای طلائی تولید بازنگشتند.

عدم پرداخت تسهیلات علیرغم تسویه‌حساب انجام‌شده با بانک عامل، تقسیط بدهی‌های تأمین اجتماعی و نیاز مبرم به وام برای راه‌اندازی چند طرح توسعه‌ای و مشکل صادرات تنها بخشی از مشکلات این تولیدکنندگان است که این بار با حضور سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی مورد بررسی قرار گرفت.

گفتنی است سفر رئیس سازمان صمت خراسان رضوی به این شهرستان فرصتی برای تولیدکنندگان فراهم کرد تا مشکلات خود را بازگو کنند و البته بستری هم برای بازار ایجاد کرد تا گفت‌وگویی پیرامون مشکلات این شهرستان در این حوزه و با جواد خزاعی داشته باشیم.

* در احیای کارخانه‌های تعطیل و دارای رکود چقدر موفق بودیم؟
در استان خراسان رضوی قریب به ۷۰۰ واحد راکد تولیدی داریم که سال گذشته تعداد ۱۰۰ واحد را موفق به بازگردان به چرخه تولید شدیم.

۱۰۰ واحد تولیدی خراسان رضوی به چرخه تولید بازگشت/ برنامه‌ریزی برای توسعه صنعت مونتاژ در قوچان

ما در سطح استان تعداد ۵۴۰۰ واحد دارای پروانه بهره‌برداری داریم که امسال هم تمام خود را برای صیانت از فعالیت این واحدها به‌ویژه بازگشت واحدهای نیمه تعطیل به چرخه تولید گذاشتیم.

* وضعیت قوچان چگونه است؟
تعداد ۱۱ واحد راکد در شهرستان و ۴۰ واحد نیمه فعال داریم که  کمتر از ظرفیتشان دارند کار می‌کنند که درخواست استاندار بیش‌تر بر تمرکز احیای واحدهای راکد و واحدهای نیمه فعال به فعال بوده است .

* آیا بازگشت به چرخه تولید تضمینی برای ثبات دارد؟

این موضوع  به شرطی است که مدیر واحد تولیدی نیز تمامی بضاعت را برای بازگشت به شرایط قبل هم‌زمان با تلاش مسئولان به کار ببندد به‌طوری‌که به سمت تغییر فعالیت‌ها و به‌روزرسانی ماشین‌آلات گام بردارد چون گاها دیده‌شده است با بازگشت ماهیت فعالیت قابل احیا نیست چون ممکن است پتانسیل رقابت را نداشته باشد.

* برای قوچان چه برنامه‌هایی دارید؟
طی بازدیدی که از شهرک‌های صنعتی و واحدهای تولیدی داشتیم شاخص فعالیت از میانگین استانی بالاتر بود و نزدیک بودن شهرستان به مشهد مقدس ظرفیت خوبی را فراهم کرده و لذا این شهرستان قابلیت این را دارد که از سرمایه‌گذار و واحد تولیدی سرریز شود .

با این‌وجود که شهرستان قوچان در حوزه لبنی استان به‌عنوان یک‌قطب شهره عام و خاص است ولی تلاش داریم در کنار توجه ویژه به واحدهای لبنی چند پروژه اقتصادی خوب شامل مونتاژ خودرو، توسعه ماشین‌آلات در قوچان نیز داشته باشیم  که در برخی از این پروژه‌ها تولید از استان نیز بالاتر است.

* با وجود این تلاش ها اما دو کارخانه تأثیرگذار این شهرستان هم چنان با مشکلات دست و پنجه نرم می کنند؟
برای کارخانه دوچرخه که به‌عنوان قدیمی‌ترین برند در استان ، کشور و حتی کشورهای خاورمیانه است متأسفانه مسائل زیادی به هم گره‌خورده است که البته با پیگیری‌های مسئولان قوچان حدود  ۴۰ درصد مسائل آن حل‌وفصل شده است.

در این راستا تمام تلاش بر این است که این واحدهای تولیدی به حداکثر ظرفیت تولید برسند ولی نباید انتظار داشت که تمامی این اتفاقات یک‌شبه انجام شود.

شما مشاهده می‌کنید که تا پیش‌از این این کارخانه عملاً تولیدی نداشت و کاملاً تعطیل شد اما در حال حاضر تولید آن هرچند کم اما در حال تولید است و روزبه‌روز درحال‌توسعه است.

اگرچه مباحث بانکی، مالی، تأمین اجتماعی زمانی برطرف می‌شود که شاکله مالکیت خود کارخانه و شرکت آن نیز مشخص شود تا با مشخص نمودن سرمایه‌گذار جدید و اختیارات کامل به آن زمینه توسعه و برنامه‌های آینده نیز برنامه‌ریزی شود.

* برای حمایت از صنایع چه برنامه‌هایی را در دستور کاردارید؟
امسال در حوزه سرمایه‌گذاری از سه کانال تسهیلات جهش تولید، تسهیلات تام و رونق تولید داریم که بتوانیم جهت رونق بخشی و سرمایه‌گذاری توسعه دهیم .

۱۰۰ واحد تولیدی خراسان رضوی به چرخه تولید بازگشت/ برنامه‌ریزی برای توسعه صنعت مونتاژ در قوچان

همه این موارد در سامانه ملی بهین یاب آماده است که هرکدام به شرایط خاص واحدها و برنامه‌های مشخص آن در این سامانه کاملاً شفاف و هر شخصی می‌تواند با مراجعه در این سامانه ثبت‌نام نماید و برخی مستقیماً به بانک مراجعه می‌نمایند و برخی دیگر نیز در کارگروه تصویب می‌شود .

گفتنی است در این راستا پس از ابلاغ عدد و ارقام بودجه استانی پس از قطعی شدن انتظار داریم از این سه محل بتوانیم تسهیلات خوبی را جذب نماییم .

* در قوچان ما بسیاری از اوقات شاهد صف‌های طولانی برای آرد و نان هستیم مشکل کجاست؟
سرانه تخصیص آرد در استان و شهرستان قوچان مشخص و به مقدار نیاز و متناسب با جمعیت حتی بیش از نیاز پیش‌بینی‌شده است.

البته این موضوع وصف‌های طولانی و کمبود آرد در کارگروه آرد و نان استان مطرح  و تا حصول نتیجه پی‌جویی خواهد شد.

* یکی از مشکلاتی که در این شهرستان نمایان است مدیران اصنافی است که چندین دوره بر مسند قدرت تکیه زده در این رابطه چه تصمیمی اتخاذشده است؟

این موضوع خیلی طولانی شد و متأسفانه اجرای آن با توجه به وضعیت بیماری کرونا نتوانستیم در سال گذشته هیچ‌گونه انتخاباتی را برگزار نماییم بنابراین با هماهنگی دستگاه‌های قضایی و امنیتی ورود پیدا کردیم  و این را قبول داریم که این تغییرات دیر انجام شد و لذا ظرف مدت یک ماه آینده این مشکل را حل و موضوع را ساماندهی خواهیم کرد.

* دستاورد سفر شما به شهرستان قوچان درنهایت چه بود؟
امید داریم بعد از جلسه تسهیل و جمع‌بندی با مسئولان استانی بر سه پروژه بزرگ شهرستان در آینده نزدیک مجوزهایش را عملیاتی نماییم و وارد فاز اجرایی شویم.

کد خبر: ۹۲٬۹۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha