۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷
قیمت برنج ایرانی رِی کرد| دهک‌های پایین جامعه توان خرید ندارند
«بازار» گزارش می دهد

قیمت برنج ایرانی رِی کرد| دهک‌های پایین جامعه توان خرید ندارند

پس از نان، برنج قوت غالب غذای ایرانیان است، اما قیمت این محصول پرمصرف خانواده ها در ماه های اخیر به بیش از ۴۲ هزار تومان در خرده فروشی رسیده است.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: افزایش قیمت برنج ایرانی در بازار سبب شده که به تدریج برنج نیز از سفره خانواده های ایرانی حذف و امنیت غذایی و سلامتی مردم به خطر بیافتد.

خطر حذف برنج از سفره‌های ایرانی هشداری جدی است، زیرا قیمت‌ برنج ایرانی و خارجی آنقدر افزایش یافته که دهک‌های پایین جامعه هم دیگر توان خرید آن را ندارند و این مساله با سلامتی هموطنان رابطه مستقیمی دارد.

هرچند که نان بیشترین مصرف را در بین بسیاری از مردم ایران دارد، اما در برخی از استان های کشور برنج قوت غالب مردم در این استان ها است، لذا افزایش قیمت آن خانواده ها را با مشکلات اساسی مواجه کرده است.

هم اکنون قیمت هر کیلو برنج هندی ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان، برنج پاکستانی ۲۴ تا ۲۶ هزار تومان و برنج ایرانی ۲۸ تا ۴۵ هزار تومان است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش چشمگیری داشته است

بررسی‌های میدانی خبرنگار بازار نشان می دهد که هم اکنون قیمت هر کیلو برنج هندی ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان، برنج پاکستانی ۲۴ تا ۲۶ هزار تومان و برنج ایرانی ۲۸ تا ۴۵ هزار تومان است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش چشمگیری داشته است.

در مقایسه با قیمت های سال گذشته قیمت برنج ایرانی و خارجی در بازار خرده فروشی بیش از ۱۵ هزار تومان افزایش یافته و این در کاهش فروش خرده فروشی ها سطح شهر  تاثیرگذار بوده است.

پیش از این به علت پایین بودن قیمت برنج خارجی بسیاری از مردم و خانواده ها به جای خرید برنج ایرانی، خرید برنج خارجی را مد نظر داشتند، ولی هم اکنون افزایش قیمت برنج خارجی نیز سبب شده مردم توان خرید آن را نداشته باشند.

تا چند ماه پیش دهک های پایین جامعه برنج وارداتی را به عنوان قوت غالب سفره‌های خود انتخاب می‌کردند، اما در حال حاضر این دهک ها نیز توان خرید برنج خارجی را ندارند.

خبرنگار بازار برای اطلاع از قیمت ها و وضعیت بازار برنج ایرانی با یک فروشنده سابقه دار گفتگویی انجام داده است که ماحصل این گفتگوی خبری افزایش قیمت برنج تا نیمه دوم اسمال به حدود ۴۸ هزار تومان است.

قیمت برنج از سال گذشته همواره روند صعودی داشته است و هر بار که برای خرید برنج به استانهای شمالی کشور رفتیم قیمت برنج افزایش یافته بود به طوری که هم اکنون برنج هاشمی مرغوب در بازار بیش از ۴۲ هزار تومان قیمت دارد

«ایرج حیدری» می گوید: قیمت برنج از سال گذشته همواره روند صعودی داشته است و هر بار که برای خرید برنج به استانهای شمالی کشور رفتیم قیمت برنج افزایش یافته بود به طوری که هم اکنون برنج هاشمی مرغوب در بازار بیش از ۴۲ هزار تومان قیمت دارد.

این فروشنده برنج ایرانی در یکی از مناطق مرکزی شهر تهران اظهار داشت: امسال هزینه‌های برنجکاران نیز در شمال بیشتر شده و شنیده های ما حاکی از این است که قیمت کود ۴ برابر شده و این مسئله نیز در افزایش قیمت برنج امسال بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

حیدری بیان کرد: برنج مرغوب خوب هم اکنون در بین خرده فروشی‌های سطح شهر بیش از ۴۰ تا ۴۲ هزار تومان قیمت دارد و اگر محصول جدید وارد بازار شود به نظرم قیمت برنج امسال به بیش از ۴۸ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

وی یادآور شد: پیش‌بینی ما این است که امسال قیمت محصول تازه برنج هاشمی بیش از ۴۰ هزار تومان در عمده فروشی ها قیمت بخورد که در این صورت قیمت برنج در بازار خرده فروشی ها به حدود ۴۸ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

این فروشنده سابقه دار برنج در پاسخ به ساول خبرنگار بازار مبنی بر اینکه آیا برنج ایرانی در بازار کمبودی دارد یا نه؟ بیان کرد: برنج ایرانی در بازار کمبودی ندارد، اما برخی از کشاورزان در استان های شمالی که توان مالی خوبی دارند برنج خود را نمی‌فروشند و معمولاً اعلام می‌کنند که چون قیمت‌ها در حال افزایش است، لذا فروش برنج خود را به بعد موکول کرده اند.

وی اظهارداشت: حتی برخی از برنج فروش ها برای کاهش قیمت  قیمت آن، برنج را مخلوط می کنند تا به اصطلاح قیمت را بشکند مثلاً برنج هاشمی را با یک برنج پر محصول به صورت ۵۰ به ۵۰ و یا ۷۰ به ۳۰ مخلوط می کنند تا قیمت آن را در بازار خرده فروشی کمتر کنند.

وی تاکید کرد: هم اکنون برنج در انبار کشاورزان و کارخانه دار ها در استان های شمالی زیاد است، اما به علت بالا بودن قیمت آن فروش بسیار کاهش یافته است.

حیدری افزود: برنج مرغوب آستانه هاشمی هم اکنون در گیلان ۳۷ هزار تومان قیمت دارد و اگر این برنج خریداری شود در این صورت باید با قیمت بیش از ۴۲ تومن بفروش برسد.

سال گذشته در مرداد و یا شهریور ماه هنگام برداشت برنج، محصول جدید بیش از ۲۵ هزار تومان قیمت خورد، اما همان محصول هم اکنون در عمده فروشی های استان‌های شمالی، بیش از ۳۵ هزار تومان قیمت دارد و با احتساب هزینه های گرانقیمت حمل و نقل و سود فروشنده ها نرخ آن هم اکنون به کیلویی ۴۲ هزار تومان افزایش یافته است

این فروشنده برنج گفت: سال گذشته در مرداد و یا شهریور ماه هنگام برداشت برنج، محصول جدید بیش از ۲۵ هزار تومان قیمت خورد، اما همان محصول هم اکنون در عمده فروشی های استان‌های شمالی، بیش از ۳۵ هزار تومان قیمت دارد و با احتساب هزینه های گران قیمت حمل و نقل و سود فروشنده ها نرخ آن هم اکنون به کیلویی ۴۲ هزار تومان افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: در بسیاری از عمده فروشی های استان های شمالی برنج یکدست بسیار کم شده است و برای کسب سود بیشتر، کارخانه داران آن را با برنج پرمحصول مخلوط می‌کنند که تشخیص آن برای فروشندگان نیز بسیار سخت است.

اوایل سال گذشته با حذف ارز۴۲۰۰ تومانی برای خرید و واردات برنج خارجی و خرید آن با ارز نیمایی، قیمت برنج خارجی را در بازار به حدود سه برابر افزایش داد.

هرچند که برخی از فروشگاه های زنجیره ای اخیرا برای تنظیم بازار یک نوع برنج خارجی وارداتی را ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان به مردم عرضه می کنند، اما عده زیادی از هموطنان ما به این فروشگاه ها دسترسی ندارند و نمی توانند به سهولت نسبت به خرید آن اقدام کنند.

اوایل هفته جاری دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران اعلام کرد که از ابتدای فروردین ماه تاکنون نزدیک ۱۵۰ هزارتن برنج خریداری و وارد کشور شده که به نظر می‌رسد تا اواخر تیرماه نیز بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزارتن برنج دیگر تامین و وارد کشور شود.

سالانه نزدیک ۲ میلیون تن برنج از محل تولید داخلی و بین یک تا ۱.۵ میلیون تن از محل واردات تامین می شود و این امری اجتناب ناپذیر است در غیر اینصورت کسری بازار قابل جبران نیست

«مسیح کشاورز» نیاز سالانه کشور به برنج را بیش از ۳ میلیون تن عنوان کرد و افزود: سالانه نزدیک ۲ میلیون تن برنج از محل تولید داخلی و بین یک تا ۱.۵ میلیون تن از محل واردات تامین می شود و این امری اجتناب ناپذیر است در غیر اینصورت کسری بازار قابل جبران نیست.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج اظهارداشت: سال گذشته ۸۵۰ هزارتن برنج از محل واردات تامین شد که ۵۰ درصد کاهش نسبت به سال ۹۸ داشته است که کاهش میزان واردات نیز می تواند در قیمت بازار برنج بسیار موثر باشد.

کشاورز اضافه کرد: همچنین تشدید خشکسالی و کم آبی به طور حتم در کاشت و برداشت برنج داخلی نیز امسال می تواند تاثیرگذار باشد بنابراین به نظر می رسد باید در بحث واردات و تامین کسری برنج کشور با دقت عمل کنیم تا بازار وضعیت متعادل خود را حفظ کند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج افزود: امروز مسئولان باید برای ماه های آتی بازار برنج تصمیم گیری کنند تا کشور دچار کمبود و بحران نشود که این امر نیازمند کاهش مدت زمان ممنوعیت واردات برنج است.

وی بیان کرد: ذخایر کنونی برنج کشور بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تن است که ۲ تا ۳ ماه آینده تمام می‌شود و به دلیل تشدید خشک سالی ها بدون شک با کاهش تولید داخلی و همچنین محدودیت در واردات با کمبود شدید برنج در کشور روبرو خواهیم شد که امری نگران کننده است.

در دو ماهه نخست سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۸۲ هزار تن به ارزش ۱۶۳ میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۱ درصد در وزن و ۳۴ درصد در ارزش رشد داشته است

از طرفی گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که واردات و ترخیص برنج در دو ماهه نخست سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۸۲ هزار تن به ارزش ۱۶۳ میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۱ درصد در وزن و ۳۴ درصد در ارزش رشد داشته است.

مدیر کل توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز چند روز پیش گفت: در راستای اجرای مصوبه کارگروه تنظیم بازار از ابتدای خرداد توزیع برنج وارداتی و ۱۰۰ هزار تن ۱۰۰ هزار تن شکر در کشور آغاز شده است.

حجت براتعلی اظهار کرد: توزیع ۱۰۰ هزار تن انواع برنج وارداتی که توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران تأمین و در اختیار سازمانهای صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور قرار گرفت از طریق شبکه های منتخب از جمله فروشگاه های زنجیره ای، تعاونی مصرف شهری، روستایی و عشایری، اصناف منتخب و مراکز مستقیم عرضه کالا عملیاتی شده است.

برنج و گندم مهمترین غله تامین کننده غذای مردم هستند و به رغم سطح زیرکشت کم آن نسبت به گندم سهم مهمی در تامین امنیت غذایی کشور دارد لذا دولت و مسئولان تنظیم بازار برای عرضه این محصول در بازار برنامه ریزی مناسبی داشته باشند تا بازار برنج با کمبود دچار التهاب و نوسان نشود

برنج و گندم مهمترین غله تامین کننده غذای مردم هستند و به رغم سطح زیرکشت کم آن نسبت به گندم سهم مهمی در تامین امنیت غذایی کشور دارد لذا دولت و مسئولان تنظیم بازار برای عرضه این محصول در بازار برنامه ریزی مناسبی داشته باشند تا بازار برنج با کمبود دچار التهاب و نوسان نشود.

وجود التهابات در بازار برنج سبب خواهد شد تا قیمت این مواد غذایی پر مصرف در بین خانواده ها همچنان روند صعودی داشته باشد و این مساله بر تغذیه و سلامتی مردم بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

اهمیت برنج ایرانی به عنوان محصول استراتژیک و پرمصرف  برای هیچ کسی پوشیده نیست و جمهوری اسلامی ایران با حدود ۶۰۰ هزار هکتار شالیزار سهم ۴ درصدی کشت برنج جهان را دارد.

بر اساس آمارهای رسمی در حال حاضر سرانه مصرف برنج هر نفر ایرانی به بیش از ۳۵ کیلوگرم رسیده و ضروری است که دولت با رصد وضعیت برنج در بازار برای سلامتی و استمرار امنیت غذایی مردم اهتمام ویژه ای داشته باشد.

کد خبر: ۹۲٬۹۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha