۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۲
«هوش مصنوعی» پایش التهابات کرونایی رونمایی شد
«بازار» گزارش می دهد

«هوش مصنوعی» پایش التهابات کرونایی رونمایی شد

محققان دانشگاه آکسفورد یک پلتفرم مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی کرده اند که قادر است التهابات ناشی از ویروس کرونا را شناسایی کند و تا هفت برابر از میزان مرگ و میر بیماران بکاهد.

سیران خانعلی زاده؛ گروه فناوری اطلاعات: محققان دانشگاه اکسفورد موفق شده اند یک پلتفرم هوش مصنوعی برای پایش و اسکن التهابات موجود در عروق خونی طراحی کنند و از این طریق میزان خطرات ناشی از ویروس کرونا را ارزیابی کنند.

این فناوری یک نوع یادگیری ماشین است که تمامی عوارض ناشی از طوفان سیتوکین در عروق خونی  موجود در قفسه سینه را شناسایی می کند و در مراحل بعدی سطح التهابات ناشی از این واکنش خطرناک را در بیماران مبتلا به ویروس کرونا ارزیابی خواهد کرد.

ناگفته نماند، در موارد شدید، کووید-۱۹ منجر به ایجاد یک وضعیت مرموز می شود که سیستم ایمنی بدن را به هم می ریزد؛  بطوریکه به جای اینکه سیستم ایمنی تنها به سلول های عفونی حمله کند، سلول های سالم را نیز مورد حمله قرار می دهد.  این وضعیت که به طوفان سیتوکین معروف است می تواند کشنده باشد و یک واکنش غیرطبیعی ایمنی است. این واکنش نوعی سندرم پاسخ التهابی سیستمیک است و می‌تواند با علایم مانند تب، خستگی، بی‌اشتهایی، درد مفاصل، تهوع، استفراغ، اسهال، عوارض پوستی، تنفس سریع، تپش قلب، افت فشار خون، تشنج، سردرد، توهم و لرزش همراه باشد.

کارلا انتونینز پروفسور دانشگاه آکسفورد ضمن تایید این فناوری شگفت انگیز گفت: یکی از کشنده ترین بخش های ویروس کرونا التهابات عروقی و طوفان سیتوکین می باشد که بیشترین آمار مرگ و میر را در طور یک سال اخیر به جا گذاشته است و همین امر منجر به انجام تحقیقات وسیعی گشت که در نهایت به یک پلتفرم هوش مصنوعی با قابلیت بسیار دقیق و سریع انجامید.

وی افزود: در این پلتفرم از رمز گشایی اطلاعات تصاویر عروق خونی بیمارانی که به طور معمول در بیمارستان بستری شده اند استفاده شده است که طی یک فرآیند همگام سازی با منابع زیستی RNA  نمونه برداری شده از بافت های انسانی بیماران ادغام شده است. این هوش یک مرحله درمانی را به مراقبت های بیماران اضافه کرده است تا هر گونه عوارض تهدید کننده زندگی حیاتی فرد را شناسایی و  متناسب با بهبودی طولانی مدت وی عمل کند.

گفتنی است، BHF  و سازمان بهداشت جهانی طراحی و تولید این فناوری برجسته را یک نقطه عطف در درمان بیماران کرونایی بر شمردند و اعلام نمودند که این یادگیری ماشین نتنها در سهولت ارزیابی التهابات عروقی کرونایی موثر خواهد بود بلکه در سایر بیماری ها از جمله حملات قلبی و سکته های مغزی ناشی از التهابات عروقی دیگر موثر واقع خواهد شد.

در این هوش مصنوعی بیش از ۳۰۰۰ تصویر بدست آمده از بیمارستان های سراسر دنیا ثبت شده است که با ۲۰۰۰ تصویر دیگر بیماران غیر کرونا مورد مقایسه قرار گرفته است؛ تمامی مراحل از ابتدای شروع عفونت تا آخرین نقطه، رمزگذاری شده  و به عنوان یک پلتفرم هوشمند گردهم آمده است.

برای راستی آزمایی این هوش بیش از ۴۳۵ بیمار در بیمارستان های آکسفورد، لستر و  بات مورد بررسی قرار گرفتند  و نتایج  بدست آمده تا ۷۵ درصد با موارد بالینی سازگاری داشت؛ جدایی از شناسایی زود هنگام این هوش مصنوعی، ارزیابی سطح و عمق عفونت نیز توجه بسیاری از محققین را به خود جلب کرد هاست. در واقع، این پلتفرم هوشمند قادر است نوع عفونت و میزان درگیری را به درستی شناسایی کند؛ به عنوان مثال محققین دریافتند که میزان عفونت ناشی از کرونا چند برابر عفونت ناشی از بیماری های آلفا و  کنت است که در نوع خود بسیار شدید و کشنده می باشند.

تیم طراح این هوش مصنوعی امیدوار هستند که این پلتفرم تا ۶ الی ۷ برابر از میزان خطر مرگ و میر بیماران عفونت های قلبی عروق بکاهد و همچنین هر گونه خطر احتمالی و ناگهانی را در کمترین زمان ممکن به تیم های پشتیبانی  و پزشکی اطلاع رسانی کند.

کد خبر: ۹۲٬۸۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha