۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
سوددهی و ورود سیمان به بورس کالا عامل رشد نمادهای سیمانی| افزایش قیمت سیمان به خاطر قطعی برق
بررسی گروه سیمانی؛

سوددهی و ورود سیمان به بورس کالا عامل رشد نمادهای سیمانی| افزایش قیمت سیمان به خاطر قطعی برق

کارشناسان بازار سرمایه می‌گویند: رشد سهام شرکت‌های سیمانی در طول هفته اخیر به خاطر ورود سیمان به بورس کالا بوده است و این رشد همچنان رشد پیدا می‌کند.

بازار؛ گروه بورس: دیروز از ۳۰ نماد قابل معاله در گروه سیمانی ۹ نماد آن بدون هیچ گونه معامله کار خود را پایان رساند، که از بین آن‌ها سیمان لار سبزوار با حدود ۱۶ میلیون حجم بیشترین حجم معاملات را در این گروه داشت.

وضعیت معاملات نمادهای گروه سیمانی، نسبت به سایر گروه‌های تابلوی بورس وضعیت مناسبتری دارد و حجم معاملات بیشتری را به خود اختصاص داده که بخشی بیشتر این معاملات را حقوقی‌های بازار رقم می‌زند.

سال گذشته علاوه بر افزایش قیمت محصولات سیمان، مصرف این محصول هم زیاد شد بنابراین صورت مالی آن وضعیت خوبی را نشان داد و پیش بینی می‌شود با ورود سیمان به بورس کالا سود بیشتری نصیب کارخانجات تولید سیمان شود

گروه سیمانی در دو هفته رشد قابل توجهی در سهام خود داشتند که به گفته محمد علی بد کارشناس صنعت سیمان، این رشد را بیشتر ناشی از عرضه سیمان در بورس کالا می‌داند.

او به بازار گفت: اگر در فصل تابستان با کمبود برق مواجه شویم و با خاموشی در صنعت سیمان روبه رو باشیم حتما در تولید مشکل ایجاد می‌شود. کمبود برق برای امسال یا سال گذشته نبوده بلکه ما در این صنعت معمولا با این مشکل مواجه هستیم که می‌توان با مدیریت درست تاثیرات این مشکل را کاهش داد.

علی بد مشکل سیمان را افزایش قیمت حمل و نقل می‌داند و می‌گوید: افزایش هزینه‌های حمل و نقل مشکل عمده‌ترین مشکل در صنعت سیمان است، به گونه‌ای که این مسئله صادرات هم تحت شعاع قرار داده است.

این کارشناس افزود: در برخی از مناطق که کارخانه تولید سیمان وجود دارد، مازاد تولید این محصول را در منطقه داریم و در برخی دیگر از مناطق مثل تهران که مصرف سیمان زیاد است ما با کمبود تولید این محصول روبه رو هستیم اما به دلیل بالا بودن هزینه حمل و نقل برای واحد تولید سخت است که محصول خود را به این مناطق حمل کند بنابراین یک باز سیاه ناشی از حمل و نقل در شکل می‌گیرد.

در بهمن ماه سال گذشته قیمت سیمان به یکباره از هر پاک ۳۰ هزار تومان به ۴۵ هزار تومان رسید که فرشید پورحاجت دبیر کانون انبوه سازان دلیل گرانی سیمان را قطعی برق و گاز توسط شرکت توزیع برق و شرکت ملی گاز عنوان کرد.

اما محمد علی بد با تاکید بر تاثیرگذاری برق و گاز بر روی قیمت سیمان در سال گذشته، افزایش یکباره هزینه‌های حمل و نقل را عامل گرانی می‌داند و این گونه توضیح می‌دهد: ما در زمستان در مناطقی که سرد بودند ساخت و ساز کمتری داشتیم و در این مناطق با شرکت‌های تولید کنننده مشکل گاز هم داشتند و از طرفی در مناطقی که مازاد تولید سیمان داشتیم به خاطر هزینه حمل و نقل امکان حمل این کالا به مناطقی که تولید کمتری به خاطر قطعی برق و گاز بود وجود نداشت.

او می‌گوید: میزان صادرات سیمان به مراتب کمتر از شده که یکی از دلایل آن افزایش کشش بازار داخل و دیگری هم بحث بالا بودن هزینه حمل و نقل بوده است. در یک بازه زمانی کوتاه کرایه حمل و نقل ۴ الی ۵ برابر شد اما قیمت سیمان به صورت دستوری حفظ شد بنابراین منطقی است که به یکباره قیمت افزایش پیدا کند.

به گفته او بیشترین صادرات را کارخانجات که در کنار مرز هستند انجام می‌دهند و برای کارخانجات مرکزی به خاطر بالا بودن هزینه امکان صادرات کمتر است.

اکثر مجامع شرکت‌های تولید سیمان برگزار شده است و سود پیشبینی شده برای سال جاری بهتر از سال گذشته است

علی بد ورود سیمان به بورس کالا را مثبت ارزیابی کرد و گفت: باید این موضوع توسط افراد متخصص مدیریت شود، در غیر این صورت همه چیز در بورس کالا در مورد قیمت گذاری سیمان بهم می‌ریزد.

با توجه به رکود در بازار مسکن این کارشناس می‌گوید که میزان مصرف سیمان خوب است چرا که مصرف این محصول در ساخت و ساز جا افتاده، به طوری که در سال گذشته ۱۵ درصد رشد در مصرف سیمان نسبت به سال ۹۸ وجود داشته است. قیمت پایین سیمان سبب تغییر الگوی مصرف سیمان و استفاده از بلوک‌های سیمانی و اسکلت بتنی در ساختمان‌سازی و حتی استفاده از سیمان در راه‌سازی و... شده است.  

علی بد وضعیت تولید سیمان در کشور را به سیاست‌های دولت بعد نسبت به ساخت و ساز مرتبط دانست و گفت: بنا صحبت‌های کاندیدای ریاست جمهوری، به نظر می‌رسد که بیشتر آن‌ها معتقد به افزایش ساخت و ساز مسکن هستند و اگر این اتفاق بیفتد مسلما با افزایش میزان تولید سیمان روبه رو خواهیم بود.

این کارشناس صنعت سیمان گفت: اکثر مجامع شرکت‌های تولید سیمان برگزار شده است و و سود پیش بینی شده برای سال جاری بهتر از سال گذشته است.

او معتقد است که اگر قیمت سیمان درست نشود تولید این محصول در کشور با مشکل مواجه می‌شود و ورود سیمان به بورس کالا را بهتر از قیمت گذاری دستوری می‌داند. ورود سیمان به بورس کالا اتفاق بسیار مثبتی برای صنعت سیمان خواهد بود که از شکل‌گیری بازار سیاه سیمان در بعضی مناطق جلوگیری کند. در غیر این صورت، دوباره شرایط سال‌های قبل و بازار سیاه سیمان را شاهد خواهیم بود.

از دو هفته اخیر شاخص کل بورس تهران تقریبا یک روند نوسانی مثبت داشته و طبق آخرین آمار بر روی تابلوی بورس ۱۸ خرداد ماه شاخص کل با رشد ۳هزار واحدی در پایان معاملات به به ۱میلیون ۱۶۰ هزار واحد رسید که نمادهای وبملت با ۸۸۶ واحد، خودرو با ۶۴۶ واحد و رمپنا با ۵۶۸ واحد بیشترین تاثیر را در مثبت شدن شاخص کل داشتند و نماد فولاد با ۵۸۴ واحد بیشترین نقش را در عدم رشد شاخص کل به خود اختصاص داده است.

در بین گروه سیمانی‌ها شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین با ۲۶ عدد معامله پر تراکنش ترین نماد در گروه سیمانی بود و بعد از آن سیمان صوفیان با ۳ عدد معامله و حدود ۹ میلیون واحد حجم بیشترین تراکنش را به خود اختصاص داد.

قیمت محصولات سیمانی افزایش پیدا می‌کند
مهدی اسدی مدیر عامل سابق سیمان سپاهان و کارشناس صنعت سیمان در گفتگو با بازار دو عامل سود دهی و همچنین ورود به بورس کالا را دلیل رشد قیمت سهام در هفته اخیر مطرح کرد. او گفت: سال گذشته علاوه بر افزایش قیمت محصولات سیمان، مصرف این محصول هم زیاد شد بنابراین صورت مالی آن وضعیت خوبی را نشان داد و پیش بینی می‌شود با ورود سیمان به بورس کالا سود بیشتری نصیب کارخانجات تولید سیمان شود.

اسدی قیمت سیمان را پایین می‌ماند و می‌گوید: قیمت محصولات سیمان با توجه به ورود به بورس احتمالا افزایشی باشد اما این افزایش به صورت شارپی نیست بلکه به به گونه‌ای که یک تعادل بین مصرف و تولید به وجود بیایید.

کد خبر: ۹۲٬۷۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha