۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۷
هشدار خشکسالی به کشاورزان و دامداران داده نشد| با شرایط اضطراری مواجهیم
نماینده نهبندان در گفتگو با بازار:

هشدار خشکسالی به کشاورزان و دامداران داده نشد| با شرایط اضطراری مواجهیم

مصطفی نخعی نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس گفت: اگر به دامداران، عشایر و کشاورزان اخطار خشکسالی از قبل داده می شد، حتما الان آمادگی بیشتری داشتند.

مصطفی نخعی در گفتگو با خبرنگار بازار درباره راهکارهای مقابله با خشکسالی، گفت: خشکسالی یک پدیده قابل بیش بینی است. به این معنا که با توجه به اخطارهایی که سازمان هواشناسی می دهد، تا حد زیاد زیادی این واقعه قابل پیش بینی است.

وی ادامه داد: سازمان هواشناسی برای خشکسالی امسال اخطارهایی را داده بود اما متاسفانه خیلی مورد توجه قرار نگرفت. اگر به دامداران، عشایر و کشاورزان این اخطارها از قبل داده می شد، حتما الان آمادگی بیشتری داشتند و قاعدتا با مشکلات کمتری مواجه می شدند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر مسئولان ذیربط به موقع می گفتند که کشور ممکن است دچار خشکسالی شود، حتما این موضوع را در بودجه سال ۱۴۰۰ لحاظ می کردیم و بودجه هایی را در بخش های زراعی، دامداری و آب در نظر می گرفتیم.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته ما بودجه ای را برای تنش آبی در نظر گرفتیم اما این بودجه همواره در نظر گرفته می شود اما با توجه به شرایط موجود کافی نیست.

نخعی با بیان اینکه  ما با یک شرایط اضطراری یعنی بارندگی بسیار کم و خشکسالی مواجه شده ایم و بسیاری از روستاها مشکل تامین آب دارند، تاکید کرد: در شرایط فعلی، کار دولت این است که یکسری از اقدامات را در دستور کار خود قرار دهد.

وی ادامه داد: اقدام کوتاه مدت باید این باشد که ما به صورت اضطراری، ناوگان آبرسانی خود را حداقل برای روستاها تقویت کنیم. بسیاری از روستاهای ما با تانکر آبرسانی می شود و منابع آب هم کم است. حتی روستاهایی که قبلا با شبکه های آبرسانی به صورت مناسبی آبرسانی می شدند، الان دچار مشکل هستند.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنده در جلسه اخیر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ضرورت تقویت ناوگان آبرسانی به روستاها را مورد تاکید قرار دادم. تامین علوفه برای دامداران، حمایت مناسب از کشاورزان و تقویت صندوق های بیمه کشاورزی، افزایش آیتم خشکسالی به این بیمه ها از جمله اقداماتی است که دولت باید مورد توجه قرار دهد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اقدام مهم دیگر بحث انتقال آب است. بسیاری از استان ها به ویژه استان های مرکزی و شرقی کشور، هیچ منبع مناسب یا پایداری را ندارند و ما باید به بحث انتقال آب به صورت جدی تر ورود کنیم.

وی اظهار داشت: بحث انتقال آب از دریای عمان وخلیج فارس سال هاست که مطرح می شود اما اقدام عملیاتی و مشخصی را نمی بینیم. بنابراین در درازمدت یا میان مدت باید بحث انتقال آب را به صورت جدی در کشور پیگیری کنیم.

کد خبر: ۹۲٬۷۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha