۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۲
مجوز خروج گندم از اردبیل صادر نشده است/ پیش‌بینی خرید ۲۰۰ هزار تن گندم در اردبیل
مدیرکل غله اردبیل:

مجوز خروج گندم از اردبیل صادر نشده است/ پیش‌بینی خرید ۲۰۰ هزار تن گندم در اردبیل

اردبیل - مدیرکل غله و خدمات بازرگانی دولتی استان اردبیل گفت: تاکنون هیچ مجوزی برای خروج گندم از محدوده استان اردبیل صادر نشده و بعید است در روزهای آینده نیز در این زمینه مجوزی صادر کنیم.

علی نوبخت در گفت‌و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: بر اساس تصمیم کارگروه استانی و مسئولیت غله و خدمات بازرگانی ممنوعیت خروج گندم از محدوده استان اردبیل را به دقت با همکاری نیروهای انتظامی انجام می‌دهیم تا کسی با دلالی و فرصت‌طلبی گندم تولید شده در استان را به سایر مناطق حمل نکند.

وی تصریح کرد: چنانچه کارخانه‌های آردسازی و تولید ماکارونی مجوزی را از غله دریافت کنند، در آن صورت به شکل قانونی خروج گندم از محدوده استان اردبیل امکان‌پذیر خواهد بود که بعید است امسال با توجه به کاهش میزان تولید گندم مجوزی در این زمینه صادر شود.

با توجه به شرایط خشکسالی، خرید بیش از ۲۰۰ هزار تن در استان اردبیل بعید به نظر می‌رسد
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی دولتی استان اردبیل پیش‌بینی خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان را ۲۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: با توجه به شرایط خشکسالی، کاهش بارندگی‌ها و وضعیت برداشت محصول در مناطق شمالی استان خرید بیش از ۲۰۰ هزار تن در استان اردبیل بعید به نظر می‌رسد ولی سعی و تلاشمان بر این است تا گندم خریداری شده را در انبارها و سیلوهای استان نگهداری کنیم تا صرف تأمین نیازمندی کارخانه‌های آرد شود.

نوبخت افزود: ما در کنار خرید تضمینی از کشاورزان به نرخ ۵ هزار تومان، کشاورزان را مختار و آزاد گذاشته‌ایم تا گندم تولید شده خود را به هر قیمتی که دلشان می‌خواهد، بفروشند ولی از انبار و ذخیره نابجا باید پرهیز شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: چنانچه فردی بخواهد گندم تولید شده خود را نگهداری کند، باید در سامانه جامع انبار سازمان سمت اطلاعات آن را درج کند تا به عنوان قاچاق و موارد تخلف به ثبت نرسد.

خرید تضمینی گندم ۱۰ درصد کار غله و خدمات بازرگانی است
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی دولتی استان اردبیل اضافه کرد: خرید تضمینی گندم ۱۰ درصد کار غله و خدمات بازرگانی است در حالی که ۹۰ درصد وظیفه ما بعد از خرید در ۴۴ مرکز دایر شده آغاز می‌شود که شامل حمل و ذخیره‌سازی مناسب گندم در سیلوها و انبارهای استاندارد است که ظرفیت این انبارها و سیلوها ۳۷۵ هزار تن می‌باشد.

وی بیان کرد: هر چند در حال حاضر با کاهش تولید و خرید گندم روبه‌رو هستیم اما زمانی در این استان ۵۷۵ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری و ذخیره‌سازی شده است.

نوبخت استان اردبیل را از استان‌های مهم کشور در ذخیره و انبار گندم و غلات اعلام کرد و ادامه داد: قطعا قبل از خرید و ذخیره‌سازی مراکز مورد بازرسی و بازدید بهداشتی قرار گرفته تا با توجه به شرایط محل نگهداری و رطوبت احتمالی ذخیره‌سازی به شکل صحیح و درست اتفاق بیفتد.

مردم باید با خودکنترلی و اعتراض به نانوا به ارتقا وضعیت پخت نان کمک کنند
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی دولتی استان اردبیل در ادامه اظهار کرد: ما هر دو ماه از سیلوها و انبارها سرکشی کرده و به میزان کافی از طریق سیلوها گندم در اختیار کارخانه‌های آرد قرار می‌دهیم تا در بهترین شرایط تولید آرد و مصرف آن در ۲ هزار و ۶۰۰ واحد صنفی نانوایی در سطح استان به انجام برسد.

نوبخت تصریح کرد: البته در وضعیت پخت نان خود مردم باید با خودکنترلی و اعتراض به نانوا به ارتقا وضعیت پخت نان کمک کنند که قطعا در این زمینه خود اهالی استان می‌توانند در اصلاح فرآیندهای معیوب کمک کار اصلی باشند.

وی گفت: ما سال گذشته ۲۱۳ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان را در قالب ۳۷ هزار محموله خریداری کرده و بیش از ۵۳۸ میلیارد تومان مبالغ به حساب کشاورزان واریز کردیم.

آغاز خرید گندم در شمال استان از ۱۱ خردادماه
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی دولتی استان اردبیل از آغاز خرید گندم در شمال استان از ۱۱ خردادماه خبر داد و افزود: در حال حاضر در ۴۴ مرکز عملیات خرید گندم از کشاورزان آغاز شده و پیش‌بینی می‌کنیم تا اواسط تیرماه این کار ادامه پیدا کند.

وی قیمت مصوب گندم را ۵ هزار تومان اعلام کرد و ادامه داد: قیمت تضمینی اعلام شده نسبت به سال گذشته ۲ برابر شده و ما از کشاورزان انتظار داریم با توجه به بالا بودن رطوبت گندم برداشت شده در شمال استان، در تحویل گندم با رطوبت زیر ۱۴ درصد اقدامات به موقعی را انجام دهند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی دولتی استان اردبیل از ثبت اطلاعات کشاورزان در قالب سامانه پهنه‌بندی خبر داد و خاطر نشان کرد: کشاورزانی که اطلاعات آنها در این سامانه ثبت نشده، امکان طی کردن مراحل و فرآیند تحویل و دریافت مبالغ را نخواهند داشت که از هم اکنون اعلام می‌کنیم کشاورزان نسبت به ثبت اطلاعات در سایت پهنه‌بندی داده‌های کشاورزی اقدام کرده و یا اطلاعات دقیقی را به دست آورند.

نوبخت به وضعیت خشکسالی و کاهش میزان تولید گندم در سطح استان اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی می‌کنیم با این شرایط خشکسالی ۲۰۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان را خریداری کنیم تا همه این تولیدات برای مصرف سالانه اهالی استان ذخیره‌سازی شده تا با تحویل به کارخانه‌های آرد نسبت به تهیه نان و ارائه به مردم اقدام شود.

کد خبر: ۹۲٬۷۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha