۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
تامین برق؛ چالش اصلی رئیس‌جمهور بعدی| عدم حمایت از بخش خصوصی یکی از علل اصلی قطعی برق
عضو کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد

تامین برق؛ چالش اصلی رئیس‌جمهور بعدی| عدم حمایت از بخش خصوصی یکی از علل اصلی قطعی برق

حسین زاده، عضو کمیسیون انرژی مجلس، مدیریت صحیح تولید، توزیع و مصرف برق در تمامی ابعاد را ضروری دانست.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، حسین حسین‌زاده با انتقاد از قطعی‌های مکرر برق در روزهای اخیر، گفت: به‌یقین وزارت نیرو می‌تواند مشکل مزمن قطعی برق را با بودجه مناسبی -که مجلس برای  ۱۴۰۰ تصویب کرد- کاهش دهد چراکه تنها یکی از فواید این افزایش بودجه، کمک به بازسازی سیستم‌های فرسوده است.

نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سال جاری حدود ۳۵۰۰ مگاوات کاهش ظرفیت تولید برق داشتیم، افزود: بدهی ۵۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی وزارت نیرو به تولیدکنندگان بخش خصوصی، شبکه بانکی، پیمانکاران، مشاوران و تولیدکنندگان تجهیزات و... همگی منجر به کاهش تولید برق و عدم توزیع مناسب آن شده است.

وی بر لزوم برنامه‌ریزی برای تولید برق هسته‌ای و تجدیدپذیر تاکید کرد و گفت:  متاسفانه حمایت از بخش خصوصی -که ۵۰ درصد تولید برق را بر عهده دارد-، پرداخت بدهی‌های آن‌ها، رونق بورس انرژی به‌عنوان بهترین مکان برای عرضه و تقاضای برق و... مسائل فراموش شده از سوی مسئولان امر به شمار می‌آیند.

وی ضعف مدیریتی را دلیل اصلی قطعی‌های برق دانست و گفت: همچنین عدم اورهال کردن نیروگاه‌ها و عدم ساخت نیروگاه‌های جدید در طولانی مدت سبب کمبود برق در این روزها شده است.  

حسین زاده همچنین تبدیل نیروگاه‌ها به سیکل ترکیبی و اصلاح الگوی مصرف را از دیگر راهکارهای مقابله با کمبود برق عنوان کرد و گفت: اگرچه کمیسیون انرژی طرح‌هایی همچون "طرح پراکنده‌سازی نیروگاه‌های یک تا ۱۰ مگاواتی در سراسر کشور" را با هدف توزیع برق به صورت منطقه‌ای دنبال می‌کند اما راه‌اندازی هرچه سریع‌تر فاز ۲ نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی اتمی بوشهر با هدف بهره بردن جنوب کشور از این مهم ضروری است.

این نماینده مجلس همچنین ایراداتی را به "طرح برق امید" وارد دانست و گفت: اگرچه "طرح برق امید" فی نفسه قابل تامل است اما شرایط جغرافیایی و اقلیمی کشور در آن مورد توجه قرار نگرفته است. به‌طور مثال از آنجا که بسیاری از روستاها گازکشی نشده‌اند، مردم مجبور به استفاده از برق هستند اما اجرای این طرح، افزایش تصاعدی قبوض برق آن‌ها را به دنبال داشته است.    

وی مدیریت صحیح تولید، توزیع و مصرف در تمامی ابعاد را ضروری دانست و افزود: به‌یقین چالش اصلی پیش‌روی رئیس جمهور و وزاری حوزه انرژی دولت بعدی، تامین برق و گاز در تابستان و زمستان است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس همچنین با ابراز تاسف از اینکه مسئولان مشکلاتی -که قطعی برق برای مردم ایجاد کرده- کوچک می‌شمارند، آسیب شدید و حتی از دست رفتن بیماران کرونایی نیازمند به دستگاه‌های تنفسی، متضرر شدن دانشجویان و دانش آموزان که باید به صورت آنلاین امتحان دهند، ضرر و زیان کسب و کارهایی مانند سوپرمارکتی‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه محصولات غذایی، کشتارگاه‌ها و قصابی‌ها به دلیل قطعی برق و ... را از جمله آسیب‌های غیرقابل جبران قطعی برق در این روزها عنوان کرد.

کد خبر: ۹۲٬۶۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha