۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۳
همکاری ایران و اقلیم کردستان عراق برای تبادل دانش دامپروری و صادرات محصولات دامی
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد

همکاری ایران و اقلیم کردستان عراق برای تبادل دانش دامپروری و صادرات محصولات دامی

رضایی، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در دیدار با وزیر کشاورزی اقلیم کردستان عراق بر همکاری دو کشور برای تبادل دانش فنی دامپروری و صادرات محصولات دامی تاکید کرد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در دیدار با بِگرد دلشاد شکرالله طالبانی وزیر کشاورزی و منابع طبیعی اقلیم کردستان عراق ضمن خیرمقدم به نمایندگان دولت اقلیم کردستان عراق اظهار کرد: دو هدف اصلی دامپروری در ایران تامین پروتئین حیوانی و توسعه پایدار شغل دامپروری در کشور است.

وی افزود: ما سه راهبرد برای رسیدن به اهداف دامپروری داریم که شامل ارتقا کمی و کیفی تولیدات، ساختار فضای کسب و کار و ارتقا بهره وری تولیدات دامی می‌شود.

رضایی ادامه داد: اقدامات انجام شده در ایران برای ارتقا کمی و کیفی تولیدات شامل ایجاد ترکیبات ژنتیکی دام و افزایش تولید شیر و گوشت با اجرای طرح‌های اصلاح نژادی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با نحوه تولید گوشت مرغ و تخم مرغ در ایران تصریح کرد: با توجه به شرایط اقلیمی ایران امکان کشت ذرت، دانه و کنجاله سویا و غلات وجود ندارد و با واردات مواد اولیه و نهاده‌های دام و طیور به کشور، نسبت به تولید گوشت مرغ و تخم مرغ اقدام می‌شود.

وی افزود: در عین حال ایران هفتمین کشور تولیدکننده گوشت مرغ است و بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن گوشت مرغ صنعتی تولید می‌کند.

رضایی با اشاره فعالیت‌های دامپروری در ایران خاطرنشان کرد: به طور میانگین سرانه مصرف روزانه پروتئین دامی در ایران بیش از ۳۷ گرم است که نزدیک به ۶ گرم آن از طریق آبزیان و ماهی، حدود ۳۰ گرم از طریق محصولات دامی شیر، گوشت، مرغ و تخم مرغ تامین می‌شود.

وی افزود: در سال گذشته تولید شیر در ایران حدود ۱۱.۵ میلیون تن بوده و پیش بینی می‌شود امسال به ۱۱.۹ میلیون تن برسد.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: نزدیک به ۸۹۰ هزار تن گوشت قرمز در ایران تولید می‌شود که به خاطر حرام بودن گوشت خوک در اسلام، این میزان تولید محدود به گوشت گاو و گوسفند بوده و ایران در میزان جمعیت گوسفند چهارمین کشور در جهان و در زمینه جمعیت گاو هولشتاین در رده‌های بالای دنیا قرار دارد.

رضایی در رابطه با تولید دیگر ماکیان در ایران عنوان کرد: نزدیک به ۲۰۰ هزار تن گوشت سفید از طریق پرورش شتر مرغ، بوقلمون و طیور بومی و حدود یک میلیون و ۵۰ هزار تن تخم مرغ در سال در ایران تولید می‌شود.

وی با اشاره به دیگر تولیدات دامی در ایران ادامه داد: تولید حدود ۱۱۵ هزار تن عسل، ۳ هزار و ۲۰۰ کیلوگرم ژل رویال، برمه موم و گرده گل و استخراج میلیتین(ماده موثره زهر زنبور عسل) با خاوص دارویی متعدد و قیمت جهانی بالا از فعالیت‌های بخش زنبورداری در ایران است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که ایران جزو ده کشور اول دنیا در پرورش کرم ابریشم و تولید ابریشم است، گفت: یک هزار و ۶۷۰ تن پیله تر در سال گذشته تولید شده است و ایران و اقلیم کردستان عراق می‌توانند در زمینه‌های مختلفی با هم همکاری کنند.

وی ادامه داد: این همکاری‌ها می‌تواند شامل صدور دانش فنی تجهیزات صنعت دام و طیور در تمام زمینه‌ها، صادرات محصولات دامی و مواد ژنتیکی دامی باشد.

اقلیم کردستان عراق در ابتدای راه توسعه کشاورزی
در ادامه این جلسه، بگرد دلشاد شکرالله طالبانی وزیر کشاورزی و منابع طبیعی اقلیم کردستان عراق اظهار کرد: اقلیم کردستان عراق در همسایگی ایران قرار دارد و ما مرز زیادی با ایران داریم و باید برای انتقال تجربیات ایران در زمینه دانش فنی کشاورزی، دامپزشکی، تولیدات دامی و صادرات محصولات کشاورزی از ایران به کردستان عراق با ایران همکاری کنیم.

وی افزود: دولت جدید اقلیم کردستان زمینه خوبی را برای فعالیت شرکت‌های خصوصی بخش کشاورزی و دامپروری فراهم کرده است.

طالبانی تصریح کرد: بازارهای اقلیم کردستان عراق و کشور عراق برای محصولات کشاورزی ایران آمادگی کامل دارد، همچنین ایران و اقلیم کردستان عراق می‌توانند در زمینه ارتقا صنعت کشاورزی اقلیم کردستان با هم همکاری کنند.

وی در رابطه با تولید محصولات کشاورزی و دامپروری در اقلیم کردستان عراق خاطرنشان کرد: محصولات دامی اقلیم کردستان عراق به خصوص مرغ و تخم مرغ به بازارهای کشور عراق صادر می‌شود، نزدیک به یک‌هزار و ۶۲۶ واحد مرغداری در اقلیم کردستان فعال هستند که ۱۷۰ هزار تن گوشت مرغ تولید می‌کنند و ۳۶ کارخانه خوراک دام در این اقلیم وجود دارد.

وزیر کشاورزی و منابع طبیعی اقلیم کردستان عراق اذعان کرد: در تمام مباحث بخش کشاورزی و دامپروری، اقلیم کردستان عراق در ابتدای راه قرار دارد و برخی از موضوعات مدنظر ایران برای همکاری، در کشور ما وجود ندارد.

وی افزود: اقلیم کردستان عراق واردکننده گوشت قرمز ترکیه و کشورهای همسایه است و توان تامین گوشت قرمز از تولید داخل را ندارد اما این واردات تاکنون از ایران نبوده و به دنبال راهکار این همکاری و واردات هستیم.

طالبانی خواستار همکاری ایران برای پرورش گاو هولشتاین در اقلیم کردستان عراق شد و ادامه داد: این امر می‌تواند به اشتغال روستاییان ما کمک کند.

لزوم رفع موانع تجاری اقلیم کردستان عراق
در ادامه این جلسه، علیمراد سرافرازی مدیرکل مرکز روابط عمومی و امور بین الملل وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: حوزه‌های همکاری با اقلیم کردستان بسیار گسترده است و امیدواریم سفر وزیر کشاورزی اقلیم کردستان به ایران بتواند زمینه‌های گسترش این همکاری را فراهم کند.

وی افزود: خارج از حوزه‌های دام، در زمینه تبادل همکاری برای محصولات گلخانه‌ای آمادگی کامل داریم تا برای احداث گلخانه، تولید و صادرات محصولات گلخانه‌ای با اقلیم کردستان همکاری داشته باشیم.

سرافرازی ادامه داد: باتوجه به مشکلات خشکسالی و تامین آب که هر دو کشور با آن درگیر هستند، همکاری در حوزه مدیریت منابع آب برای ایران بسیار حائز اهمیت است.

مدیرکل مرکز روابط عمومی و امور بین الملل وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی و بخش خصوصی ایران برای صادرات محصولات کشاورزی، نهاده‌های کشاورزی و ماشین آلات کشاورزی به اقلیم کردستان عراق آمادگی دارند.

 سرافرازی در رابطه با موانع تحارت با اقلیم کردستان عراق گفت: یکی از موارد اخذ عوارض از محصولات صادراتی به اقلیم کردستان است، مورد دوم عدم امکان حمل یکسره محصولات صادراتی است؛ مورد دیگر تنوع مقررات گمرکی در مرزهای کردستان عراق است که ما را دچار مشکل می‌کند؛ همچنین ممنوعیت واردات مرغ و تخم مرغ به اقلیم کردستان صادرات را برای بخش خصوصی ایران دشوار کرده است.

وی با اشاره به تعرفه واردات محصولات کشاورزی به اقلیم کردستان عراق ابراز امیدواری کرد: حضور وزیر کشاورزی اقلیم کردستان عراق در ایران راهگشای توافقات در زمینه تعرفه کالاهای کشاورزی باشد.

کد خبر: ۹۲٬۵۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha