۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۹
نگاهی بر روند بازارهای جهانی در ۷ روز گذشته کاری

نگاهی بر روند بازارهای جهانی در ۷ روز گذشته کاری

هفته گذشته روندی متفاوت برای کالاها در بازار جهانی رقم خورد. نفت یک به یک پله‌ها را در مسیر صعود طی کرد اما طلا و فلزات خلاف این مسیر حرکت کردند.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، در هفته‌ای که گذشته شاهد رشد ۳.۲۵ درصدی هر بشکه نفت برنت دریای شمال بودیم تا طلای سیاه در آخرین معاملات هفتگی خود ۷۱ دلار و ۸۹ سنت دادوستد شود. در هفته گذشته به ­خصوص پس از مشخص شدن نتیجه نشست اوپک­ و متحدانش بهای نفت با سبک­بالی بیشتری به سمت سطوح بالاتر حرکت کرد چراکه از یک­ سو رویه این ائتلاف محتاطانه­تر از چیزی بود که بتوان بازگشت ناگهانی عرضه را تصور کرد.

این نفت برای اولین بار در دو سال گذشته یک هفته را با قیمتی بالای مرز روانی ۷۰ دلار به پایان رساند. برنت همچنین در معاملات جمعه توانست به ۷۲ دلار هم برسد که از سال ۲۰۱۹ سابقه نداشت. نفت خام آمریکا (وست تگزاس اینترمدییت) نیز نزدیک به ۵ درصد رشد هفتگی ثبت کرد که بهترین عملکرد از اواسط آوریل به شمار می‌آید. قیمت پایانی این نفت در هفته گذشته ۶۹ دلار و ۶۲ سنت در هر بشکه بود.

طلا اما در هفته‌ای که گذشت ۰.۸۶ درصد افت قیمت را تجربه کرد و مجددا به زیر مرز ۱۹۰۰ دلار بر هر اونس سقوط کرد. از این رو این فلز ارزشمند در هفته‌ گذشته شاهد افتی بود که در سه ماه گذشته بی‌سابقه بود. فلز زرد بعد از اعلام خبر وزارت کار مبنی بر اشتغال‌زایی ۵۵۹ هزار نفری در ماه می، افت ۴۰ دلاری را شاهد بود اما در روز جمعه با انتشار آمار اشتغال‌زایی ماه می ایالات متحده که پایین‌ترین از انتظارات بازار بود، توانست این افت را جبران کند و هفته خود را در کانال قیمتی ابتدای هفته به اتمام برساند. سیاست‌های فدرال رزرو و کاهش موارد ابتلای به کرونا در پی افزایش واکسیناسیون سراسری موجب افزایش تقاضا برای نیروی کار شد.

درجای قیمتی فلزات
در هفته مورد بررسی مس با افت ۳.۰۸ درصدی مواجه شد و ۹ هزار و ۹۸۵ دلار و ۵۰ سنت قیمت خورد. سرب نیز با کاهش قیمت حدود ۳ درصدی مواجه شد و دو هزار و ۱۳۶ دلار و ۲۵ سنت دادوستد شد. روی و آلومینیوم نیز به ترتیب با افت ۲.۱۶ و ۲.۰۷ درصدی، ۳ هزار و ۵ دلار و ۷۵ سنت و دو هزار و ۴۵۴ دلار معامله شدند. مس این هفته تا ۱۰هزار و ۱۱۲ دلار نیز رشد کرد و در ادامه اما این OVERSHOOT را کمی بازپس داد.

هفته آرام رمزارزها
بیت‌کوین در هفته‌ی گذشته در حال نوسان در کانال ۳۰ هزاردلاری بود. این نوسان بین حمایت ۳۳ هزار دلاری و مقاومت ۴۰ هزار دلاری رخ داده‌است. پادشاه رمزارزها در هفته‌ی گذشته رشدی کمتر از یک درصد را داشته است و تا بعدازظهر دیروز در محدوده‌ی ۳۷ هزار دلاری معامله می‌شد. طبق گفته تحلیل‌گران، در صورتی که شاهد جهش از بازه قیمتی فعلی باشیم، می‌توان انتظار رشد تا ۴۵ هزاردلار را داشت. نباید فراموش کرد که مقاومت در مسیر این رشد به‌شدت بالا است.

نگاهی بر روند بازارهای جهانی در ۷ روز گذشته کاری

کد خبر: ۹۲٬۵۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha