۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸
تاثیر مناظرات بر بازار آهن

تاثیر مناظرات بر بازار آهن

با وجود مناظره های صورت گرفته در رابطه با جریان انتخابات ریاست جمهوری، به نظر می رسد بازار آهن همانند سایر بازارهای موازی خود در انتظار انقلابی بزرگ است.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، آمار و بررسی های صورت گرفته در رابطه با وضعیت بازار آهن در هفته ای که گذشت نشان دهنده آن است که این بازار تحت تاثیر عوامل مختلف همچون نوسانات بازار ارز و از سوی دیگر رشد قیمت پایه در بورس کالا و همچنین نوسانات قیمت های جهانی، شرایط پر التهابی را سپری کرد.

نوسانات بازار ارز به گونه ای بود که بازار آهن فقط نسبت به افزایش نرخ دلار واکنش نشان می داد و به تبع آن قیمت محصولات روی ریل صعودی قرار می گرفتند، اما نسبت به روزهایی که نرخ دلار کاهش قیمت را تجربه می کرد، مقاومت نشان داده و تغییری در روند قیمت ها مشاهده نمی شد. هفته گذشته شاهد نوسان نرخ ارز در کانال ۲۳ و ۲۴ هزارتومان بودیم؛ به گونه ای که در برخی از روزها نرخ دلار وارد کانال ۲۴ هزارتومان شد و در این بازه در نوسان بود.

در بورس کالا نیز با وجود اینکه استقبال چشم گیری نسبت به عرضه های محصولات فولادی در این بازار دیده نمی شد؛ اما به واسطه تعیین نرخ پایه مواد اولیه و اقدام به افزایش آن از سوی بورس کالا، بازار آهن به این اقدام واکنش نشان داد و قیمت انواع آهن آلات مجددا افزایشی شد.

در روزهای پایانی دولت فعلی، عدم نظارت قیمتی صحیح بر وضعیت حال حاضر بازار آهن از سوی دولت و همچنین وزارت صمت موجب شده تا جو نا پایداری بر بازار حکم فرما شود و به این واسطه عدم تقاضا در بازار و همچنین نبود خریدار واقعی همچنان تداوم یابد، چرا که با وجود قیمت های فعلی از توان خریداران آهن آلات کاسته شده و بخش تقاضا در رکود به سر می برد.

در روزهای پایانی هفته اخیر، قیمت میلگرد همچنان در کانال ۱۵ هزارتومان باقی مانده بود و در مدت زمان ذکر شده این محصول افزایش قیمت حدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی را تجربه کرد. در روزهای منتهی به پایان هفته و ورود به تعطیلات اوایل هفته جاری، بالاترین قیمت میلگرد ۱۴ با نرخ ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان از سوی تولیدکنندگان این حوزه اعلام و روانه بازار شد. بازار تیرآهن نیز در همین مدت زمان همچون میلگرد، با افزایش قیمت مواجه بود و تولیدکنندگان این بخش هم در بخش تیرآهن کیلویی و هم تیرآهن شاخه ای به افزایش قیمت تیرآهن اقدام کردند.

بازار نبشی و ناودانی در طول هفته در نوسان بود؛ به طوری که در برخی از روزها مبادی فروش این حوزه  به افزایش قیمت نبشی و ناودانی اقدام کرده و در مقابل در سایر روزهای هفته ثبات قیمت نیز در این حوزه به چشم می خورد. لازم به ذکر است که قیمت نبشی و ناودانی پایان هفته خود را با ثبات در قیمت ها به پایان رساند. قیمت پروفیل متاثر از عرضه ها و معاملات صورت گرفته ورق در بورس کالا در روز دوشنبه هفته اخیر با افزایش شدید مواجه شد و سایر روزهای هفته را با نوسان قیمتی سپری کرد.

با وجود مناظره های صورت گرفته در رابطه با جریان انتخابات ریاست جمهوری، به نظر می رسد بازار آهن همانند سایر بازارهای موازی خود در انتظار انقلابی بزرگ است. این رخداد ممکن است با رشد بی سابقه قیمت ها و  یا حتی شکستن حباب تورم در بازار آهن همراه باشد. بنابراین پیش بینی قطعی روند قیمت ها در این بازار با وجود شرایط موجود امری غیرممکن می باشد.

کد خبر: ۹۲٬۴۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha