۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
طراحی «نظام جامع بیمه، مالیات و حمایت»
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرد

طراحی «نظام جامع بیمه، مالیات و حمایت»

قاضی زاده هاشمی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ده‌ها برابر یارانه مستقیمی که پرداخت می‌کنیم یارانه پنهان می‌پردازیم و هر میزان ارزش پول ملی کاهش می‌یابد، شکاف قیمتی در حال افزایش است.

به گزارش بازار، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که « نظام جامع بیمه ، مالیات و حمایت » را طراحی کردیم، گفت: این نظامی را که در حال طراحی آن هستیم، هوشمند است و همه مجموعه خدمات یارانه و بیمه حمایت به این سامانه وصل می شوند.

سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی در پاسخ به این پرسش که برنامه دولت شما برای ساماندهی یارانه ها چیست؟ افزود: یارانه زمانی مورد نیاز است و وظیفه دولت هاست که آن را بپردازند که شکاف طبقاتی ایجاد شده باشد؛ وقتی قدرت خرید در یک جامعه مانند کشور ما فاصله زیادی گرفته باشد که بنا بر گزارش هایی براساس نسبت درآمد دهک بالاتر به پایین ترین دهک، حدود ۱۵ و نیم برابر است.

وی ادامه داد: زمانی که شکاف طبقاتی زیاد می شود و توزیع اقتصاد، ناعادلانه و ساختارها استضعاف گر است و زمانی که تفاوت میان طبقات مختلف اجتماعی بین مناطق مختلف کشور داریم و مجبوریم جبران کنیم که راه آن ، یارانه است.

قاضی زاده هاشمی با بیان این که نحوه توزیع یارانه در کشور ما اشکال اساسی دارد افزود: این نحوه بر مبنای تعدیل قیمت ها تولید پول و یارانه را توزیع می کند به عبارتی بهتر، گرانی را خلق می کند و هزینه های عمومی را بالا می برد و از این محل ، منابعی را ایجاد و سپس توزیع می کند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که من مخالف هدفمند کردن یارانه های پنهان عجیب و غریب نیستم ، گفت : ما چند ده برابر یارانه مستقیمی که پرداخت می کنیم یارانه پنهان می پردازیم و هر میزان پول ملی کاهش می یابد، شکاف قیمتی در حال افزایش است.

قاضی زاده هاشمی افزود: زمانی در گاز ، ۶۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان می پرداختیم که اکنون تا دو برابر آن را ذکر می کنند.

وی با بیان این که نظام جامعی را به عنوان « نظام جامع بیمه ، مالیات و حمایت » طراحی کردیم گفت: این سامانه برای تک تک خانوارهای ایرانی شناسنامه ای را در نظر می گیرد و مردم به سه گروه تقسیم می شوند؛ آن هایی که درآمدشان بیش از هزینه ماهیانه شان است ؛ آن هایی که درآمدشان کمتر از هزینه های شان است و آن هایی که سر به سر هستند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: نظامی که در حال طراحی آن هستیم ، هوشمند است و همه مجموعه خدمات یارانه و بیمه حمایت به این سامانه وصل می شوند.

پایه دولت سلامت بر اساس شفافیت است
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: هر حوزه ای سامانه هوشمند الکترونیک دارد و پایه دولت سلامت بر اساس شفافیت است.

قای قاضی زاده هاشمی افزود: من چون یک پزشک جراح بودم قبلا مالیات می دادم اما بیعانه دریافت نمی کردم امروز نیاز دارم یا خیر؟ شماممکن است یک پدر و مادر سالمند و یا فرزندی معلول داشته باشید دولت باید به شما کمک کند وقتی خدای نکرده آدم یک بیماری مثل سرطان می گیرد و نیاز به کمک دارد یعنی حال افراد و هزینه های آنها تغییر پیدا می کند و درآمدهای آنها هم تغییر پیدا می کند.

وی گفت: امسال کرونا بسیاری از مشاغل ما که بیش از ۶۰ درصد مشاغل می شود که به ترتیب مشاغل روزمره محسوب می شود درآمدهایشان تغییر پیدا کرده است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: بنابراین امسال که کرونا است چون مضرب مالیاتی سال گذشته شان A ریال بوده است امسال باید ضربدر یک عددی کنیم و دوباره از آنها مالیات بگیریم نوع بهره مندی از یارانه هم همین طور است.

قاضی زاده هاشمی گفت: بنابراین بر اساس نیاز خانوار در زمان معین که به صورت سالانه است یارانه هوشمند پرداخت می شود.
وی افزود: هر حوزه ای سامانه هوشمند الکترونیک دارد و پایه دولت سلامت بر اساس شفافیت است وقتی که شما نظام شفاف درست نکنید اینکه ما انتظار نداشته باشیم نقطه زنی کنیم بی معنی

است ما اکنون در قضیه دارو مشکلی داریم برای مصرف دارو در کشور جالب است شما بدانید دهک ثروتمند جامعه مصرف بیشتری در دارو نسبت به دهک های فقیرتر دارد .

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: دارو نیاز اساسی درمانی است درآنجا هم دهک های ثروتمند از یارانه بیشتری استفاده می کنند نقطه زنی یعنی چه، یعنی اینکه من بدانم چه کسی دیابت دارد ، انسولین نیاز دارد به او انسولین برسانم و پوشش ریسک بدهم و هزینه دریافت انسولین را به آن شخص بدهم چگونه؟ یعنی آن کد تامین اجتماعی که دارد پیش من دولت مشخص است و من یارانه دریافت انسولین آن را روی دفترچه بیمه خودش به او می دهم.

قاضی زاده هاشمی گفت: این یک نظام جامع اطلاعاتی کامل می خواهد که باید آن را محقق کنیم من قبل از اینکه یک سیاست مدار و یا یک نماینده مجلس باشم یک پدر، پسر یا پزشک هستم و فرزندانی دارم که وقتی به آنها نگاه می کنم احساس می کنم آنها نیاز به امیدی برای آینده شان دارند برای همه فرزندان ایران باید این اتفاق بیفتد.

وی افزود: وقتی که به پدر و مادرم نگاه می کنم و هزینه هایی که در دوره سالمندی آنها دارند خیلی بیشتر از هزینه های در دوره فعالیت است آنها اکنون عروس، داماد و نوه دارند و بیماری هم به آن اضافه شده است بستری در افراد بالای ۶۰ سال ۱۰ برابر میزان بستری در افراد بین ۲۰ تا ۳۰ است و هزینه هایشان بیشتر است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: درست ما در نظام تامین اجتماعی که داریم حقوق آنها نصف می شود و خدمات کمتری به آنها می دهیم من به عنوان یک پزشک وقتی که بیماران به من مراجعه می کنند درگیر مسائل خانوادگی شده و می بینم که سرطان برای آنها فقر می آورد چون اموال آنها را می خورد سالی یک درصد از افراد جامعه به خاطر بیماری های صعب العلاج دچار فقر می شوند.

دولت باید خود را در کنار مردمش ببیند
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما آمده ایم که مدل اداره کشور را تغییر دهیم، دولت باید خود را در کنار مردم ببیند.

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی افزود: ما در دولت سلام نیامدیم که چند برنامه اصلاحی داشته باشیم ما آمده ایم که مدل اداره کشور را تغییر دهیم ممکن است برنامه های زیادی قابل ارائه باشد ولی اگر نوع حاکمیت که در آن مردم بر دولت حاکم هستند و دولتمردان کارگزارن مردم هستند باید به مردم پاسخگو باشند باید دست دولت ها پیش مردم دراز باشد.

وی گفت: وقتی دولت ها از محل نفت و انرژی درآمد دارند دستشان دراز نیست و پاسخگو هم نیستند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: بنابراین خدماتی که باید به مردم ارائه دهند، که ارائه نمی شود .

قاضی زاده هاشمی گفت: ما محاسبه کردیم و به این نتیجه رسیدیم که میزان منابع طبیعی که در ۵۰ سال گذشته ما تبدیل به دلار کردیم اعم از نفت، گاز، معدن و امثال اینها اگر بر جمعیت تقسیم کنیم نفری سه میلیون تومان در ماه به مردم می رسد اما چون ما اینها را بد توزیع کردیم شکاف طبقاتی و فقر درست کردیم.

وی افزود:​ یعنی داستان ما در یارانه ها به علاوه برنامه های ما برای مبارزه با ساختارهای فقرزا استضعاف گر باید باشد وگرنه باید عدد یارانه را اضافه کنیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برنامه ریزی ما این است که انشاء الله تا سال ۱۴۰۳ مجموعه سامانه ها را کامل کنیم و یارانه را به سمت یارانه هوشمندشدن هدایت کنیم .

قاضی زاده هاشمی در خصوص نظام جامع مالیاتی کشور افزود : برنامه محوری من برای اجرای عدالت و کاهش ضریب جینی است ما اکنون جزو کشورهایی هستیم که بیشترین مالیات را نسبت بر اشخاص حقوقی داریم یعنی اینکه بیشتر اینکه مالیات را از کسب و کار می گیریم.

وی افزود: در کشورهای توسعه یافته کمتر از چهار درصد مالیات را از کسب و کار می گیرند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در بخش مالیات از اشخاص حقیقی ما یکی از کمترین ها در جهان هستیم یعنی کاری کردیم که تولید ما ضرر و زیان زیادی ایجاد می کند اکنون ما باید چکار کنیم باید مالیات را از اشخاص حقوقی کم کنیم و بیشتر ببریم به سمت اشخاص حقیقی یا مالیات بر مصرف را جایگزین آن کنیم.

قاضی زاده هاشمی افزود: اکنون بخشی از بودجه کشور به مالیات وابسته است و باید ذره ذره نظام جامع مالیاتی را ایجاد کنیم و بعداً​ که این داستان هدفمندی را وصل کردیم به آن نظام بیمه ای را هم به آن وصل کنیم و عوارض مختلف نیز به آن وصل شود که مردم فقط در یکجا مالیات پرداخت کنند
نظام مالیاتی و یارانه‌ای هوشمند ایجاد می‌کنم

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه هم اکنون سه نوع مالیات از مردم گرفته می‌شود، گفت: باید یک سازمان داشته باشیم که از یک طرف مالیات هوشمند گرفته شود و از طرف دیگر یارانه هوشمند به مردم دهد.

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: ما ایجاد یک سامانگاه اطلاعاتی در سازمان مالیاتی ایجاد می‌کنیم که مجموعه اطلاعات وارد این سامانه و سازمان اطلاعاتی می‌شود و همچنین مجموعه درآمدهای خانوارهای ایرانی بر اساس هزینه و درآمد طبقه بندی می‌شود و ۸۵ میلیون نفر جمعیت ایران ۸۵ میلیون کد دریافت می‌کنند یعنی هر چند دهک بندی می‌شوند، اما هر خانواده برای خودش موجودیت پیدا می‌کند، چون درآمدها و هزینه هایشان با خانوار دیگر فرق داشته باشد.

وی گفت: مه افراد در زمان‌های و شرایط گوناگون وضعیت‌های متفاوتی دارند برای مثال فردی امسال وضع مالی اش خوب است، کسب و کارش عالی بوده است، درآمد خوبی داشته است، اما سال بعد به هر دلیلی ورشکست شده است بنابراین اینکه در شرایط فعلی ۱۰ درصد برای مثال مالیات افراد افزایش می‌یابد بی معنی است در واقع اتفاقی که اکنون در حال وقوع است همین موضوع است اکنون ما کاری نداریم که فرد چه درآمدی دارد و در چه شرایطی است، مریض است یا سالم است و ما وضعیت درآمدی و هزینه وی را مانند سال قبل ببینیم و این کار کاملاً خطاست، در صورتی که در دولت سلام با برنامه ریزی‌ها و ایجاد سامانه‌های لازم، دریافت مالیات به صورت کاملاً هوشمند انجام می‌شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره ارز ۴ هزار تومانی و برنامه‌های دولت آینده سلام اضافه کرد: با رویه ارز ۴ هزار تومانی مخالف هستم و آن را رویه‌ای در شرایط فعلی دانست که قرار بود اقلام و مایحتاج مردم به صورت ارزان قیمت به دست مردم برسد البته این کار با این تصور انجام شد که نتایج مثبت آن نصیب مردم شود و نیت خیر دولت کافی است تا مردم به نتیجه برسند البته این کار بدون نظام توزیع هوشمند انجام شد ما اول انقلاب که کوپن به مردم داده بودیم عملاً یک شبکه توزیع ایجاد شده بود البته این کار کم و بیش در فضای انقلابی اول انقلاب جواب می‌داد، اما الآن مردم هم چوب را می‌خورند و هم پیاز را، هم ۳۰ میلیارد دلار از دارایی هایشان کم می‌شود که معلوم نیست به کجا می‌رود که کلی سلطان ایجاد می‌شود و دستگاه قضاء نیز باید برای محاکمه آن‌ها ورود کند و از طرفی دیگر باید اصل این سیاست را اصلاح کرد.

قاضی زاده هاشمی گفت: ما سیاست تعدیل ارز را و رساندن آن به نرخ واقعی برای جلوگیری از قاچاق، رانت و چند نرخی شدن آن ایجاد می‌کنیم البته ما در دولت سلام تمام کارها دست نهادهای  مردمی انجام می‌شود و دولت کار تنظیم گری دارد و معتقدیم دولت به طور کامل باید خود را کنار بکشد و پایش را از گلوی مردم بردارد هم اکنون دولت مانع خیلی از چیزهاست و خیلی از جاها که کار را به بازار واگذار کردیم، مشکلات حل شد.

وی در توضیح وضعیت و مشکل تولید و توزیع مرغ افزود: یکی از تولید کنندگان مرغ به من گفت اگر دولت اجازه می‌داد ما می‌توانستیم هم مرغ را به اندازه تولید کنیم هم صادرات کنیم غذای مرغ را به مقدار کافی تأمین می‌کردیم و هم ارز برای کشور تأمین می‌کردیم در عین حال بازار داخل را هم تأمین می‌کردیم در عین حال با ۳۰ درصد زیر قیمت فعلی مرغ را به مردم می‌فروختیم در شرایط فعلی مردم ما هم ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی از جیبشان می‌رود و هم با قیمت گران مواد مورد نیاز را تهیه می‌کنند.

قاضی زاده هاشمی در ادامه به موضوع خرید تضمینی گندم نیز اشاره کرد و گفت: گندوی با اشاره به اینکه حدود ۹ میلیون نفر محموع این دو عدد است که کمتر یا بیشتر آن جای بحث دارد، اضافه کرد: ما طراحی که انجام داده ایم این است که ۴ میلیون شغل جدید ایحاد کنیم.

قاضی زاده هاشمی گفت: ۹ میلیون نفر داریم که حدود ۵ میلیون نفر مشتغل ناقص و بقیه فاقد شغل هستند.

وی تاکید کرد: ما نرخ بیکاری را از حدود ۱۲ درصد به شش درصد خواهیم رساند به خصوص در حوزه های فناورانه، زیرا که مدل اقتصاد کشور باید به سمت استارت آپ ها و دانش بنیان ها برود.

قاصی زاده هاشمی گفت: در حوزه اشتغال ما نمی‌توانیم با نیروی کار ارزان قیمت بنگلادش، کامبوج و هند رقابت کنیم چون انها حجم زیاد نیروی انسانی دارند و ارزش پول ملی را کاهش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه نیروی انسانی در ایران مثل آنها نیست، افزود: ما باید به سمت فناوری برویم زیرا هم نیروی انسانی ، هم دانش و هم نخبه در کشور موجود است.

قاصی زاده هاشمی تاکید کرد: پس ما باید پایه توسعه اقتصادی کشور را براساس صنایع خلاق، استارتاپ ها و اقتصاد دانش بنیان ها بگذاریم.

وی گفت: ما باید حجم برخی از اشتعال در برخی از حوزه ها همچون کشاورزی و صنعت را کاهش دهیم و به سمت خدمات که مشاغل سریع الرشدتر است، برویم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برای این کار ما طراحی دوساله داریم که تمامی شهرهای کشور مزیت های شعلی آنها تعیین می شود و سامانه ای طراحی خواهد شد که افراد با شغل ناقص و بیکار ثبت نام کنند تا بر اساس اورده به انها شغل پیشنهاد می شود و در صورت پذیرفتن پس از آموزش سه ماهه و منابع مالی اولیه تامین می شود تا زمانی که شغل انها اتفاق بیفتد.

در بازار سرمایه، جیب مردم زده شد
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در مورد بازار سرمایه شرمنده مردم هستم، زیرا در روز روشن، کلاهبرداری عظیمی شد و جیب مردم زده شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه در جهت احقاق حق مردم پیگیری زیادی را انجام دادیم، افزود: بازار سرمایه مشکلات ساختاری دارد و کوچک است و تحمل این حجم پول زیاد را نداشت.

وی اضافه کرد: رقابتی در آن وجود نداشت و ساختار آن دولتی است؛ فعالان اقتصادی آن به دولت وابسته هستند سیاستگذار و مدیر، دولتی است و فعالان حقیقی بازار، کامل بی پناه در بازار سرمایه رها شدند.

قاضی زاده هاشمی افزود: در بازار سرمایه، رانت اطلاعاتی وجود داشت و برخی شرکت‌ها بر اساس اطلاعات نهانی، فعالیت کردند و مسئول حقوقی با این‌ها برخورد نکرد و جلوی این موضوع را نگرفت.

وی اضافه کرد: همان گونه که بر اساس سیاست‌های غلط، بازار بورس سریع سقوط می‌کند با اصلاح سیاست ها، اعتماد به بازار بر می‌گردد و صف خرید و روند مثبت در بازار ایجاد می‌شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بر اساس بررسی ها، ۲۰۰ کد حقوقی را به دادگاه معرفی کردیم که این‌ها منابع مالی را در مدت دو ماه و برخی در مدت چند روز آخر برداشتند و بردند برای مثال بانک صادرات ۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان را برد.

قاضی زاده هاشمی اضافه کرد: این‌ها در مرحله نخست باید این منابع را به صندوق تثبیت بازار برگردانند.

وی، حذف قیمت دستوری را از دیگر اقدامات مثبت در حوزه بازار سرمایه برشمرد و گفت: دولت نباید برای شرکت‌های بورسی، قیمت دستوری تعیین کند و اگر این نوسانات و قیمت گذاری‌ها اصلاح شود، ثبات به کل اقتصاد و بازار سرمایه برمی گردد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه بازار سرمایه باید تعاملی باشد، افزود: بازارهای بانک، بیمه، بیمه‌های اجتماعی و بازار سرمایه به هم وصل هستند.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه هیچ نظارتی بر روی بیمه‌های اجتماعی نیست، گفت: مجموعه نظام تصمیم گیری برای این بازار باید یکی شود.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد دولت باید جامع و آینده نگر باشد، افزود: اینکه جزیره‌های جداگانه داریم و هر کسی برای خودش تصمیم می‌گیرد کار بسیار نادرستی است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: نسلی از جوانان فناور و آگاه به جهان، آگاه به مفهوم رشد و متعلق به انقلاب، نظام و مردم داریم که باید به آن‌ها میدان دهیم.

قاضی زاده هاشمی افزود: علت اینکه موضوعات اصلی کشور بدون حل باقی مانده این است که نگاه به آینده نداشتند و خواستند کار سریع و موقتی را انجام دهند و با مسکن، درمان کردند.

وی گفت: دنبال نظام جامع شفافیت هستیم؛ دولت سلام نظریه‌ای به عنوان دولت مردم یعنی ادغام مردم و دولت را دارد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: مردم باید عین دولت باشند و همه اطلاعات را باید داشته باشند و رانت و انحصار نباید وجود داشته باشد و عدالت در رشد و پاسخگویی وجود داشته باشد.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: برای این منظور به نظام جامع شفافیت نیاز داریم؛ زمانی که از مبارزه با فساد صحبت می‌کنیم همه باید با مفسدان و همه ساختارهای فساد زا برخورد کنیم.

وی گفت: ساختار فسادزا، پنهان کار و غیر پاسخگو و ساختار رانتی و غارتی است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: جوانان شما عزم کردند که مشکلات مزمن را حل کنند که این موضوع با خواست و توجه شما و به لطف الهی، محقق خواهد شد.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه حدود سه تا چهار سال است که خود را برای تحول عظیم آماده می‌کنیم، خطاب به مردم گفت: دولت سلام با عنایت شما، نخستین دولت گام دوم خواهد بود؛ ملت عزیز ایران خدمت شما سلام عرض می‌کنم.

کد خبر: ۹۲٬۴۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha