۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۲
توفیقی: جلسه تا احقاق حقوق کارگران ادامه پیدا می کند
نماینده کارگران در شورای عالی کار دنبال چیست ؟

توفیقی: جلسه تا احقاق حقوق کارگران ادامه پیدا می کند

حدود سه هفته گذشته بود که هشتمین جلسه کمیته دستمزد برگزار شد و نمایندگان کارگری کارفرمایی و دولت بر سر هزینه سبد معیشت کارگران به توافق رسیدند.

ملیحه خورده پا؛ بازار- در هشتمین جلسه کمیته دستمزد که در سال ۱۳۹۸ برگزار شد فاصله حقوق و دستمزد کارگران با هزینه های زندگی آنها یک میلیون و ۱۸۰ هزار تومان تعیین شد و براساس اعلام نظر نمایندگان کارگری اگر این میزان به حقوق سال ۹۹ کارگران اضافه شود فقط ۵۴ درصد از هزینه های زندگی کارگری پوشش داده می شود و قدرت خرید کارگران در ابتدای سال ۹۹ به اندازه روزهای آغازین سال جاری خواهد بود به همین دلیل نمایندگان کارگری تلاش دارند تا در جلسه شورای عالی کار این عدد را به میزان دریافتی کارگران اضافه کنند.

هر چند در این میان شیوع بیماری کرونا و ضرورت تامین اقلام بهداشتی و ضدعفونی کننده به مخارج اصلی و اولیه زندگی کارگری همانند سایر اقشار اضافه شد و لازم است تا این رقم نیز به حداقل حقوق کارگران اضافه شود.

بعد از تایید نهایی هزینه معیشت کارگران جلسات شورای عالی کار به مدت بیش از دو هفته برگزار نشد و دلیل آن از سوی حاتم شاکرمی معاون تنظیم روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به خبرنگار بازار جلوگیری از شیوع بیماری کرونا اعلام شد اما سرانجام پس از سه هفته قرار است در روز دوشنبه(۲۶ اسفند ماه) جلسه شورای عالی کار به منظور تصویب حداقل حقوق کارگران برگزار شود اما مهمترین مساله این است که چه میزان به حداقل حقوق کارگران اضافه خواهدشد و آیا این افزایش حقوق به نحوی خواهد بود که کارگران بتوانند از پس حداقل های هزینه های معیشت بربیایند یا خیر؟

پیش از این معاون تنظیم روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره نظر بخش دولتی در مورد افزایش حقوق کارگران به خبرنگار بازار گفته بود که برای تعیین تکلیف حداقل حقوق  کارگران لازم است تکلیف میزان افزایش حقوق کارمندان دولت مشخص شود که این رقم از سوی کمیسیون تلفیق دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام شده است. حال باید منتظر ماند و دید در جلسه شورای عالی کار نمایندگان دولت به عنوان بزرگترین کارفرما چگونه از حقوق کارگران دفاع خواهند کرد و حداقل حقوق این قشر آسیب پذیر چه عددی تعیین می شود!؟

حداقل حقوق کارگران بدون در نظر گرفتن بعد خانوار دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است بنابراین قدم اول ما این است که حداقل حقوق کارگران را به این عدد برسانیم و پس از آن بر سر سایر مولفه ها چانه زنی کنیم.

خواسته نمایندگان کارگری از بزرگترین کارفرما

رئیس کمیته مزد کانون عالی شورای اسلامی کار که یکی از اعضای شورای عالی کار است درباره مباحثی که نمایندگان کارگری در این جلسه مطرح خواهند کرد به خبرنگار بازار می گوید:  هدف ما تامین حداقل معیشت برای کارگران است و از این خواسته کوتاه نمی آییم.

فرامرز توفیقی در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: برای ما مهم نیست که جلسه شورای عالی کار چند ساعت و یا چند روز به طول می انجامد بلکه مهمترین مساله ما احقاق حقوق کارگران است و نسبت به این امر تاکید داریم.

نماینده کارگری در شورای عالی کار ادامه می دهد: فاصله حقوق و دستمزد کارگران با هزینه معیشت آنها یک میلیون و ۱۸۰ هزار تومان است که ابتدا باید این رقم به عدد فعلی دریافتی کارگران اضافه شود.

رئیس کمیته مزد کانون عالی شورای اسلامی کار تصریح می کند: امابحث مهمتر اضافه شده هزینه مواد بهداشتی و ضدعفونی کننده به سبد هزینه های خانواده کارگری است که تا کنون لحاظ نشده است.

توفیقی اظهار می کند: شیوع کرونا و ضرورت خرید مواد بهداشتی و ضدعفونی کننده عملا عیدی کارگران را به خود اختصاص داد و کارگران با این رقم توانستند بخشی از هزینه های خرید محصولات بهداشتی را بپردازند.

رئیس کمیته مزد کانون عالی شورای اسلامی کار خاطرنشان می کند: یکی دیگر از جدی ترین مباحثی که در شورای عالی کار به دنبال آن خواهیم این است که این رقم به حداقل حقوق کارگران اضافه شود.

این فعال کارگری می گوید: حداقل حقوق کارگران بدون در نظر گرفتن بعد خانوار دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است بنابراین قدم اول ما این است که حداقل حقوق کارگران را به این عدد برسانیم و پس از آن بر سر سایر مولفه ها چانه زنی کنیم.

کد خبر: ۹٬۲۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha