۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۷
سرمایه‌گذاری در بورس ایران بهتر است یا فارکس؟
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

سرمایه‌گذاری در بورس ایران بهتر است یا فارکس؟

کارشناس بازار سرمایه در رابطه با بازار فارکس گفت: این بازار در کشور ما غیر قانونی است و هیچ قانونی از سرمایه‌گذاران این بازار حمایت نمی‌کند.

فاطمه میرزایی؛ بازار: بازار فارکس به عنوان بزرگترین بازار مالی دنیا، جایی است که روزانه میلیاردها دلار پول در آن جابجا می‌شود و افراد زیادی به خاطر شرایط نوسان و سوددهی این بازار به آن جذب می‌شوند و در صورت حرفه‌ای شدن می‌توانند موفقیت بزرگی کسب کنند. امروزه در سراسر دنیا بازارهای مالی فوق العاده و مدرنی ایجاد شده است که پتانسیل درآمدزایی خارق العاده‌ای دارند.

دسته‌ای دیگر از سهامدارانی که جذب این بازار شده‌اند، سرمایه‌گذاران ایرانی هستند؛ سرمایه‌گذارانی که از وضعیت ایستا و افت بورس اوراق بهادار تهران خسته شده‌اند و چنگ به انواع بازارها می‌زنند تا از آن‌ها سود کسب کنند و بتوانند ضرر خود در بازار سهام را جبران کنند. البته، بسیاری از این سرمایه‌گذاران هستند که تنها به خاطر سود دلاری آن وارد بازار شده‌اند و از این بازار آگاهی کامل ندارند و تازه وارد عرصه سرمایه‌گذاری شده‌اند، ولی کیست که به دلار نه بگوید؟

یاسر فلاح، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با بازار فارکس اظهار کرد: بازار فارکس بازاری است که از محل تغییرات نرخ مبادلات ارزی شکل می‌گیرد و در واقع بازار ثانویه ارز است که ارزش ارزها در آن مبادله می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد:  با توجه به اینکه این بازار در کشور ما به رسمیت شناخته نشده و بانک مرکزی که اداره‌کننده بازار ارز است، این بازار را به رسمیت نمی‌شناسد بنابراین حضور در این بازار غیر قانونی است که سازمان بورس هم این مسئله را اعلام کرده و بازار فارکس جزو بازارهای تحت نظارت و رگولیت شده نیست و قانونی برای آن وجود ندارد و توصیه‌ای برای ورود به این بازار نمی‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: قطعا بازار فارکس را برای سرمایه‌گذاری پیشنهاد نمی‌دهم چراکه هیچ قانونی نسبت به این بازار در کشور ما وضع نشده است و در صورت از بین رفتن سرمایه فعالان این بازار، هیچ قانونی در کشور از آن‌ها حمایت نخواهد کرد.

فلاح با اشاره به اینکه بازار فارکس تحت تأثیر نوسانات نرخ انواع ارز قرار دارد، مطرح کرد: موضوع رقابت تجاری بین آمریکا و چین و موضوع کرونا و کاهش نرخ رشد اقتصادی در دنیا و معضلات و مشکلات تولید در اروپا روی بهای انواع ارز تأثیر می‌گذارد و نوسانات نرخ ارز روی بازار فارکس اثرگذار است؛ هرچند بازار فارکس یک بازار دوطرفه است یعنی هم آپشن بای و هم فروش یا سل در آن وجود دارد و افراد حرفه‌ای که این ابزارهای مشتقه را می‌شناسند و با تحلیل تکنیکال و بنیادی آشنا هستند، شاید بتوانند در این بازار منافعی داشته باشند، اما نمی‌توان آن را به سرمایه‌گذاران تازه‌وارد پیشنهاد کرد چون این بازار قطعا برای افراد تازه‌وارد بازار مناسبی نخواهد بود.

وی با رد جذابیت فارکس برای سرمایه‌گذاران ایرانی اضافه کرد: این مسئله که بگوییم بازار فارکس نزد سرمایه‌گذاران ایرانی جذاب است، صحت ندارد و نمی‌توان آن ا پذیرفت، اما این بازار یک بازار ۲۴ ساعته است و نکته مهم این است که ابزارهای مشتقه در آن فعال است و می‌توان با ابزارهای مالی چه در زمان رشد و چه در زمان افت بازار از آن‌ها بهره‌مند شد و سود برد یعنی الزاما در زمان افت بازار، سرمایه‌گذاران ضرر نخواهند کرد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: فکر می‌کنم جذابیت فارکس روی این عوامل است و این جذابیت بیشتر برای افراد حرفه‌ای جوابگوست چون کسانی که حرفه‌ای نیستند و با ابزارهای مالی آشنا نیستند، مدل سرمایه‌گذاری برایشان متفاوت نیست.

فلاح تصریح کرد: به دلیل شرایط خاصی که اقتصاد ایالات متحده دارد و تورمی که در دلار به وجود آمده و جنگ تجاری که بین آمریکا و چین اتفاق افتاده است و با توجه به اثرگذاری کرونا بر اقتصاد جهان، قطعا بازار فارکس هم دارای ریسک است و ریسک این بازار بالا است.

وی درباره بهترین سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف گفت: پیشنهاد من این است که سرمایه‌گذاران تازه‌وارد ایرانی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط و با درآمد ثابت وارد شوند که البته با توجه به اینکه بورس ما هم شرایط ابهام‌آلودی دارد، من تصور می‌کنم که این صندوق‌ها برای افراد تازه‌وارد و کسانی که به دنبال سرمایه‌گذاری می‌گردند، می‌تواند جای بهتری باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر هم قیمت‌ها در بازار سرمایه ما شرایط خوبی دارد و شاید ۶۰ درصد بازار به لحاظ قیمتی، قیمت‌های ارزنده‌ای دارد و اگر کسی نگاه بلندمدت برای سرمایه‌گذاری داشته باشد می‌تواند سهامی را خریداری و نگه‌داری کند، اما نکته بسیار حائز اهمیت این است که راز موفقیت و راه نجات سرمایه‌گذاران در بازارهای سهام مانند بورس اوراق بهادار توجه به رابطه سودآوری شرکت و قیمت سهام است.

کد خبر: ۹۲٬۳۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha