۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
تورم ۴۰ درصدی دامن مواد غذایی را در دنیا گرفت
فائو گزارش داد؛

تورم ۴۰ درصدی دامن مواد غذایی را در دنیا گرفت

رشد تورم در نتیجه همه گیری کرونا از مدتها قبل پیش بینی شده بود و اخیرا هم گزارشها از رشد ۴۰ درصدی قیمت مواد غذایی در دنیا حکایت دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: به گزارش سازمان خوار و بار و کشاورزی جهانی در ماه می سال ۲۰۲۱ میلادی قیمت مواد غذایی در دنیا ۴۰ درصد رشد کرد که بالاترین نرخ رشد قیمت مواد غذایی طی یک دهه اخیر بود.

این نرخ بالای رشد قیمت مواد غذایی تنها در یک ماه این نگرانی را ایجاد کرده است که تاثیرات تورمی ناشی از همه گیری کرونا روی بازار محصولات غذایی در دنیا ادامه پیدا کند و حتی نرخ رشد تورم در قیمت محصولات غذایی  بیشتر هم بشود.

در سال ۲۰۲۰ رشد قیمت مواد غذایی در دنیا برابر با ۶.۳ درصد گزارش شده بود و در سال ۲۰۱۹ نرخ رشد قیمت مواد غذایی در دنیا برابر با ۴.۶ درصد بود. باید در نظر داشت فشار ناشی از کاهش عرضه محصولات غذایی در دنیا به دلیل همه گیری کرونا و کاهش تولید محصولات غذایی هم در ایجاد این وضعیت تاثیر گذار است.

 فائو در این گزارش  با مقایسه نرخ تورم ماهانه مواد غذایی در سالهای اخیر نوشته است:« نرخ تورم تجربه شده در ماه می امسال بالاترین نرخ رشد از سال ۲۰۱۱ تا کنون بوده است و  شواهد نشان می دهد که سیاستهای وضع شده در کشورها  زمینه را برای تداوم روند افزایش قیمت فراهم خواهد کرد که مساله ای بسیار نگران کنند است.»

افزایش نرخ تورم به کشورهای فقیر دنیا اسیب بیشتری وارد می کند و می تواند باعث افزایش نرخ فقر و گرسنگی در این کشورها شود. در کشورهای ثروتمند، هزینه واردات مواد اولیه سهم کمی از قیمت تمام شده محصولات را دارد و رشد هزینه واردات به دلیل افزایش قیمت محصولات کشاورزی و غذایی تاثیر معناداری در قیمت تمام شده محصولات غذایی در این کشورها نخواهد داشت ولی رشد قیمت این محصولات در کشورهای فقیر می تواند بحران های جدی ایجاد کند.

خروج کشورهای صنعتی از قرنطینه قیمت مواد غذایی را بیشتر می کند
 سازمان خوار و بار و کشاورزی جهانی در بخشی از گزارش با اشاره به این مطلب که در تعداد زیادی از کشورهای صنعتی و توسعه یافته سهم زیادی از مردم واکسینه شده اند و محدودیتهای کرونایی پایان  یافته است.

از سر گرفته شدن فعالیت رستوران ها و کافی شاپ ها در این کشورها و بازگشت مردم به زندگی عادی می تواند باعث افزایش بیشتر قیمت مواد غذایی در دنیا شود زیرا رشد تقاضا را به همراه دارد. از طرف دیگر در ماه های اتی هزینه بالای حمل و نقل محصولات کشاورزی و غذایی، افزایش هزینه نیروی کار در مزارع و واحدهای تولیدی به دلیل محدودیت استفاده از نیروی کار در کشورهای در حال توسعه  به دنبال شیوع کرونا که عمدتا تولید کننده مواد اولیه کشاورزی هستند باعث می شود تا قیمتها با سرعت بیشتری رشد کند. رشد تورم مواد غذایی در ماه های آتی می تواند تا مرز ۱۶ درصد برسد که چالشی جدی برای اقتصاد دنیا ایجاد خواهد کرد.

 کارولین باین تحلیل گر مرکز کاپیتال اکونومیکس در این مورد به رسانه استریت تایمز گفت: «رشد قیمت نفت در هفته های اخیر باعث  شد تا هزینه حمل و نقل در دنیا افزایش پیدا کند و پیش بینی می شود این وضعیت در ماه های اتی هم ادامه داشته باشد و به دنبال ان قیمت مواد غذایی هم در دنیا رشد خواهد کرد.»

رشد تورم مشکلی جدی است
افزایش نرخ تورم در دنیا چالشی جدی محسوب می شود. گزارشهای منتشر شده از امریکا نشان می دهد این کشور با افزایش تورم مواجه شده است و این تورم در قیمت مواد غذایی بیش تر است. به عنوان مثال در سه ماه اول امسال قیمت گوشت در امریکا ۱۵ درصد رشد کرده است و دلیل این مساله هم رشد قیمت حمل و رشد هزینه نیروی کار اعلام شد. در این بازه زمانی نرخ رشد قیمت محصولات کشاورزی در امریکا برابر با ۲۱ درصد بود.

سی ان ان در این مورد نوشت: «رشد قیمت مواد غذایی در دنیا باعث می شود تا بازار محصولات غذایی در دنیا دو قطبی شود. یک طرف این بازار افراد ثروتمند قرار دارند که می توانند برندهای با کیفیت و مواد غذایی خوب را خریداری را کنند و در دسته دیگر طبقات پایین اقتصادی قرار دارند که باید از برندهای بی کیفیت  استفاده کنند یا حجم محصولات غذایی که در هر نوبت خریداری می کنند را تنزل دهند.

در بریتانیا و اروپا رشد قیمت مواد غذایی  با سیاستهای دولتی تا اندازه زیادی کنترل شده است ولی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که این وضعیت برای دوره طولانی ادامه پیدا نمی  کند و تاثیر رشد قیمت مواد غذایی در دنیا در بازار اروپا هم مشاهده خواهد شد.

در اروپا فشار هزینه های تولید محصولات غذایی بالا است و رقابت بالای موجود بین خرده فروشی ها در این کشور به منظور جذب مشتری در دوره کرونا، مدت زیادی ادامه نخواهد یافت و بستر برای رشد قیمت در بازار داخلی فراهم می شود.

کد خبر: ۹۲٬۳۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha