۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۹
رابطه اقتصاد با مردم تنظیم نشده است| اقتصاد در ۸ سال اخیر کوچک شد
نامزد انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره تلویزیونی:

رابطه اقتصاد با مردم تنظیم نشده است| اقتصاد در ۸ سال اخیر کوچک شد

رضایی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اقداماتی که بانک مرکزی و آقای همتی و همکارانشان انجام دادند، بلایی سر کسر بودجه آوردند و تا مشکلی پیش می‌آید، دست در جیب مردم می‌کنند.

به گزارش بازار، محسن رضایی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری عصر امروز(شنبه) در اولین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به سئوالی در خصوص مشکلات فرآیند بودجه‌ریزی کشور و همچنین کسری‌های بودجه، گفت: مردم عزیز! هشت سال پیش در همین مکان و در مقابل آن کلید بی‌خاصیت، یک هزار تومانی را نشان دادم و به شما گفتم اگر اوضاع به این صورت ادامه پیدا کند، این پول ملی سقوط می‌کند؛ به جیب‌ها، یارانه‌ها، حقوق کارگران، درآمد کشاورزان و مردم نگاه کنید. امروز ما چه وضعی در زندگی داریم و به آن رسیدیم.

وی ادامه داد: در پاسخ به این سئوال که چرا این‌طور شده است و چرا مردم ما باید در زباله‌گردی، نان قرضی و مشکلات دیگر دست و پنجه نرم کنند. وقتی مطالعه می‌کنیم، می‌بینیم رابطه دولت با اقتصاد و رابطه مردم با اقتصاد تنظیم نشده است و هرگاه مشکلی برای دولت پیش بیاید، دست در جیب مردم می‌کنند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: اقداماتی که بانک مرکزی و این آقای همتی و همکارانشان انجام دادند، بلایی سر کسر بودجه آوردند و تا مشکلی پیش می‌آید، دست در جیب مردم می‌کنند تا کسر بودجه دولت را تأمین کنند، می‌خواهد ارزش پول ملی ثابت بماند؟ در مسئله بورس، دولت راه غیرقانونی را برای جبران کسری بودجه در پیش گرفت، نرخ سود بانکی را پایین آورد و ارز را به غلط ۴۲۰۰ تومان تعیین کردند و وقتی پول از بانک‌ها به سمت بورس رفت، مردم را به حضور در بورس بدون حساب و کتاب تشویق کردند و بعد هم مردم را در زمین و آسمان رها کردند.

رضایی با طرح این پرسش که این شیوه تنظیم بودجه کشور است؟، گفت: آیا بودجه کشور را باید از طریق دست کردن در جیب مردم تأمین کنند؟ مگر زندگی مردم باید از زندگی دولت جدا باشد؟ این یک مسئله اصلی است که در انقلاب پیدا شده است. چرا باید قطار انقلاب روز به روز کوچکتر شود و پشت این اقتدار ملی، قطار انقلاب به یک اسکوتر تبدیل شده است.

سیاست پولی که آقای همتی در پیش گرفت یک فاجعه بزرگ در نقدینگی به وجود آورد

رضایی گفت: آقای همتی! شما منبع برای رانت سازی در فولاد و شکر دارید ولی منبع برای مستضعفین و محرومین ندارید؟ شما چطور رانت خواران را با ارز ۴۲۰۰ تومانی تأمین مالی کردید اما برای اینکه به محرومین کشور یارانه ۴۵ هزار تومانی بدهید، منبع ندارید؟ ما همان قیمت واقعی ۴۵ هزار تومانی در سال‌های قبل که ۲۰ دلار بوده و الان ۴۵۰ هزار تومان است را می دهیم.

وی افزود: این واقعا جای تأسف دارد که در دوران شما وضعیت اقتصاد کشور را به گونه‌ای رساندید که اگر به آمار نگاه کنید، وضعیت نمودار عملکرد آقای همتی در بانک مرکزی را به خوبی می بینید که از زمانی که ایشان مسئول شده، چگونه نرخ دلار از هشت هزار تومان به ۲۱ هزار رسیده است. آیا ایشان اقتصاددان است؟ چطور نتوانسته تشخیص بدهند که وضعیت چگونه است!؟ سیاست پولی که ایشان در پیش گرفت یک فاجعه بزرگی در نقدینگی کشور به وجود آورده است که اگر امسال نتوانیم جلوی آن را بگیریم، کشور از نظر تورم، تهدید می شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در مورد مسائلی که در خصوص گروگان‌ها می گویید بله من یک سرباز هستم. وقتی آمریکا تهدید کند که ما به ایران حمله می کنیم، جواب فردی مثل من این است که اگر پای شما به ایران برسد ما شما را گروگان می گیریم. شما می‌خواهید که ما گروگان را بکُشیم که چیزی دستمان را نگیرد. معلوم است که رجز خواهیم خواند و در این رجزخوانی در دهان آمریکا می‌زنیم و به شکلی می زنیم که جنبه انسانی ما حفظ می شود.

رضایی تصریح کرد: من برای اقتصاد کشور برنامه جدیدی دارم. طرح جدیدی را برای زندگی خانواده ها از شهر و روستا آغاز می‌کنیم تا به یک توسعه ملی برسیم. به همین دلیل یارانه ۴۵۰ هزار تومانی را با محاسبه دقیق و از منابعی که در رانت خواری، اسراف از دست رفته و همچنین صرفه جویی در ۴ میلیارد دلار از ارز ۴۲۰۰ تومانی و ۴ میلیارد دلار یارانه ای که به طبقات بالا داده می شود، به دست می آوریم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: از طرف دیگر مسئله اقتصادی که داریم از طریق بسیج مردم از اهل تسنن گرفته تا بانوانی که در حاشیه هستند و جوانان پیش می گیریم و قطار انقلاب را بزرگتر می کنیم که همه استان‌های مرزنشین و قشرها بتوانند وارد اقتصاد شوند و اقتصاد را تأمین کنند. آن زمان نه تنها شرایط اقتصادی را بهبود می بخشیم بلکه یک جهشی ایجاد می کنیم.

وی تصریح کرد: امیدوارم مردم عزیز ما این فرمان را به دست ما بدهند که بتوانیم ثابت کنیم همانطور که در دفاع مقدس امنیت ملی بزرگ و عظیم است، در اقتصاد بزرگ ملی نیز توانایی این را دارد که ایران بزرگ اقتصادی را ایجاد کنیم.

رضایی درباره برنامه های اقتصادی در دولت خود گفت: اینکه جناب آقای همتی رجز خوانی نظامی و جنگی را نمی داند یک مسئله است و اینکه برای دشمنان ملت ایران دلسوزی می‌کند عیب بسیار بزرگی است.

تعدادی از اعضای دولت روحانی را ممنوع الخروج می‌کنم
وی افزود: اتفاقاً ایشان در سه سالی که در بانک مرکزی بود کاملاً با تحریم‌های آمریکایی همراهی کرده و در اولین فرصت اگر دولت را به دست بگیرم ایشان و تعداد دیگری را در دولت آقای روحانی ممنوع‌الخروج کرده و به دادگاه می‌سپارم و در آنجا ثابت می کنم دست های خیانت کاری که در این دولت چه آسیب هایی به مردم زده اند، چگونه بوده و همه اسناد را دارم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه من با زور اسلحه به دانشگاه اقتصاد نرفتم، ادامه داد: من قبل از انقلاب در دانشگاه علم و صنعت مهندسی مکانیک می‌خواندم، مدرک دکترای اقتصاد من را دکتر عارف از دوستان ایشان امضا کرده‌اند.

یارانه ۴۵۰ هزار تومانی را حتماً پرداخت خواهم کرد
رضایی گفت: اما در ارتباط با برنامه هایی که دارم اینکه یارانه ۴۵۰ هزار تومانی را حتماً پرداخت خواهم کرد. کسب و کارهای خانگی و نهضت خانه‌سازی ایرانیان را برنامه ریزی کردم و جدی می‌گیرم. از بانوان عزیز تمام قد در اداره کشور بهره می برم و با مشورت مراجع بزرگوار قم دو نفر از بانوان را در هیئت دولت خواهم داشت و در امور دیگر هم بانوان خواهند بود.

وی اضافه کرد: از اهل تسنن، جوانان و اقلیت‌ها و ظرفیت‌های خالی که خارج از جهش بزرگ تولید باقی مانده اند استفاده می کنم و برنامه اقتصادی طراحی کردم که به فضل پروردگار، به ایران بزرگ اقتصادی در کنار ایران بزرگ سیاسی و دفاعی که امروز داریم، منجر خواهد شد.

رضایی افزود: موضوع دیگری که به آن توجه می شود، پیشرانه‌های اقتصادی است هرکدام که فعال شود ۳۰۰ یا ۴۰۰ صنعت را به دنبال خود دارد، نهضت مسکن سازی، انرژی و جهانگردی و دیگر امورات است که هر کدام از این پیشرانه ها فعال شود واگن های بسیاری را در صنایع به جلو می‌کشاند. البته این فعالیت ها به این مربوط است که حکمرانی تغییر کند.

وی افزود: در این راستا از اصل ۱۳۷ استفاده کرده و اقتصاد متمرکز که موجب فساد و افزایش هزینه شده از مرکز به دیگر استان‌ها و شوراها واگذار می شود، مردم در هر استانی سپرده و درآمدهای خودشان را سرمایه گذاری خواهند کرد و مدیران محلی که در شوراهای شهر و استان ها هستند اختیاراتشان افزایش پیدا می کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: از طرفی در تمام استان‌ها اقوام نقش در اداره کشور خواهند داشت و در اداره استان‌های خودشان استفاده خواهند شد. تغییر حکمرانی بسیار مهم است و مبارزه با فساد باید آغاز آن باشد.

رضایی در پاسخ به سئوالی در خصوص فرآیند خصوصی سازی  و دلایلی ناکارآمدی این فرآیند، گفت: علت اینکه مسئله خصوصی سازی در این دولت با شکست روبرو شد این بود که دولت آقای روحانی که متاسفانه سیاه ترین دولت‌های ۴۰ سال اخیر انقلاب بوده است نه تنها قفل‌های بیرونی را باز نکرد بلکه درهای داخلی را نیز به روی اقتصاد بست.

وی خطاب به مردم، افزود: من چند آمار می دهم. مردم عزیز، شما خود قضاوت کنید. متوسط رشد اقتصادی در این دوره صفر بوده است. متوسط تورم ۲۴ درصد. متوسط رشد سرمایه ثابت منهای ۵ درصد بود و در ۵۰ سال اخیر برای اولین بار، رشد استهلاک سرمایه از سرمایه گذاری پیشه گرفت.  

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه من دهه گذشته را دهه فرصت های از دست رفته نامیده ام، گفت: در این ۱۰ سال به جای اینکه کشور جلو برود، عقب آمده است.   در ۸ سال اخیر که آقای روحانی مسئولیت داشت و آقای همتی نماینده اوست، اقتصاد کوچک شده است.

رضایی افزود:  به عنوان مثال تورم در ۳ سال اخیر ۱۱۰ درصد بوده و افزایش حقوق کارگران ۶۰ درصد و افزایش حقوق کارمندان ۴۵ درصد بوده است. بنابراین با این اوضاع و آماری که شما می بینید خصوصی سازی نتوانست راه موفقی را پیش بگیرد.

وی تاکید کرد: مهترین مشکل ما در خصوصی سازی این بوده که به اهلیت توجه نکردیم، یعنی کسانی که می آیند و شرکت های دولتی را می‌گیرند و سرمایه یک ملتی را تصاحب می کنند اهلیت لازم را نداشتند.  

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: در روسیه آئین نامه خصوصی سازی، یک آئین نامه ای با ۱۰۰ صفحه است و هر فردی که می آید و می خواهد شرکتی را خریداری کند مورد پرسش قرار می گیرد و سوابق او را در آورند، اما در کشورما افراد آمدند در اراک، آذربایجان، اردبیل و جاهای دیگر کارخانه را مفت گرفته اند. زمین آن فروختند و تجهیزات آن را جدا کرده اند و هیچ نظارتی بر آن نبوده است.

آقای همتی! شما استاد «جا خالی دادن» هستید

رضایی تصریح کرد: آیا اینها می خواهند همین گونه دولت را اداره کنند؟ از آقای همتی  که سئوال می‌شود می گوید من در جریان نبوده ام. آقای همتی! شما استاد «جاخالی دادن»، شده اید. آیا می خواهید این گونه کشور را اداره کنید؟  

وی گفت: آقای همتی شما که امروز به عنوان نماینده آقای روحانی اینجا نشسته اید، کشور را افتضاح اداره کردید و خون شهدا را پایمال کرده‌اید و حتما باید پاسخگوی ملت باشید.

کد خبر: ۹۲٬۳۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha