۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴
ارز ۴۲۰۰ تومانی یک رانت است
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری:

ارز ۴۲۰۰ تومانی یک رانت است

زاکانی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی یک رانت است و من حتما آن را حذف می‌کنم.

به گزارش بازار، علیرضا زاکانی درباره اینکه آیا شما با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی موافق هستید یا خیر و در دولت شما این ارز دو نرخی وجود خواهد داشت یا خیر و اینکه آیا در بازار ارز دخالت می‌کنید؟ گفت:‌ ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی یک رانت است، رانتی که نتیجه اش مشهود است و سود آن به جیب کسانی می‌رود که در دولت هستند و من حتما آن را حذف می‌کنم. وی افزود: بحث ارز دستوری نیست. مشکل کشور تعارض منافع و مفاسد است و گرنه مشکلی نداریم

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مشکل کشور تعارض منافع، مفاسد، لختی و بی ارادگی و خودباختگی است و گرنه ما در داخل کشور مشکلی نداریم.

علیرضا زاکانی در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر اینکه برنامه شما برای مدیریت بازار ارز چیست؟ گفت: به نظرم مهمترین کاری که در بازار ارز باید اتفاق بیفتد این است که ما مثل سایر امور، کشور را با کارشناسی اداره کنیم. وی افزود: در دوره ای که ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بسته شد من از اعضای هیأت دولت می خواهم روایت تلخی را بکنم که در هیأت دولت، آقای روحانی تأکید بر ارز ۳ هزار و ۸۰۰ تومانی داشتند، آقای سیف قیمت را ۴ هزار و ۸۰۰ تومان بیان می کردند که در این خصوص بحث بالا گرفت و همدیگر را نیز نمی توانستند در این خصوص قانع کنند که در این میان

رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس که از جناح راست هستند گفتند ۴ هزار و ۲۰۰ تومان و آقای آل اسحاق که از جناح راست هستند آن هم ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را مطرح کرد اما در هیأت دولت گفتند که نه ۴ هزار و ۸۰۰، نه ۳ هزار و ۸۰۰، وسطش را بگیرید ۴ هزار و ۲۰۰ تومان و صلوات بفرستید.

زاکانی گفت: کشور را نمی شود با کار غیر علمی اداره کرد چرا در بازار ارز چنین بلایی سر ما آمد؟ به دلیل اینکه نوع تصمیمات دولت، تصمیمات غیرکارشناسی بود و تصمیماتی براساس سیاست زدگی بود.
وی افزود:‌ اساسا نوع مواجهه با امکان و اقتضای ملی در موضوع ارز و شرایطی که قابل پیش بینی است می توانست برای ما امکانی فراهم کند که خودمان را از وابستگی به ارز و از معرض خطر قرار گرفتن آن خلاص کنیم.

زاکانی گفت: از سال ۲۰۰۷ یک مراوده مالی دو طرفه بین کشورها مرسوم شد که براساس ارز ملی خودشان است و اکنون بیش از ۵۰ کشور این کار را می کنند، چرا ما این کار را نمی کنیم که مصونیت داشته باشیم و بعدا در معرض تحریم قرار نگیریم؟

وی افزود: همانند کشورهای بزرگی مانند چین و روسیه که اکنون این کار را می کنند، پس این تصمیم مبتنی بر سیاست زدگی است و این ناشی از کار بدون پایه علمی و بی دقتی در مصالح ملی است.

زاکانی ادامه داد: البته با یک اشکال سومی نیز روبرو شد و آن اینکه دولت اساسا برای همان داشته خودش نیز ارزش قائل نشد یعنی ما سال ۹۸ پانزده میلیارد دلار و سال ۹۹ نه میلیارد دلار برای ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در نظر گرفتیم و همین را نیز نتوانستیم درست استفاده کنیم و دست دلال ها افتاد که در واقع ما هم چوب را و هم پیاز را خوردیم.

وی گفت: در واقع آن ارزی که باید با قیمت متعارف ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان به دست ملت می رسید، قیمت آن به ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان رسید.

زاکانی افزود: این جنبه سوم نیز فاجعه ای بود و یک جنبه چهارمی نیز دولت دارد که فاجعه افزون تری است و آن اینکه اصلا بازار و نیاز القایی به شرایط کنترل توجه ندارد.

وی گفت:‌ دعوایی که بین بانک مرکزی و وزارت صمت است اما وزارت صمت اساسا هیچ دقتی ندارد و چارچوب منطقی داشته باشد و اولویت گذاری کند.

زاکانی افزود: چرا بازار ارز اینگونه است؟ و مشکل کشور کجاست؟ مشکل کشور تعارض منافع است، مشکل کشور مفاسد، لختی و بی ارادگی و خودباختگی است و گرنه ما در داخل کشور مشکلی نداریم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفت: به اعتقاد بنده این عدم ثبات در سیاست گذاری ها باعث شده است که با یک نوسان سنگین در بازار مواجه شویم و ریشه تولید را بزنیم و ریشه امنیت سرمایه گذاری را بزنیم.

علیرضا زاکانی افزود: باید با یک تدبیر چند وجهی که نیاز بازار است به موضوع توجه کرد و پاسخ معتبر دارد که قابل حل است.

زاکانی افزود: البته اکنون بخشی از بازار به دنبال خرید ارز است تا سرمایه اش آب نشود که در این رابطه نیز یکی از هنرهای دولت فعلی این است که از سال ۹۰ تا ۹۸، ۳۴ درصد سرمایه ملی را کاهش دادیم.

وی گفت: ما در طی این ۵۰ سال گذشته، ۳ هزار ۳۲۰ بار ارزش پولمان کم شده و در این سال ها دولت فعلی بلایی سر مردم آورده که اگر ما برای ۶ تا ۸ سال مابازای رشد ۸ درصد داشته باشیم، تازه اقتصاد کشور به حالت سابق (سال ۹۹) باز می گردد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که وقتی می گویید، دولت منظور شما بانک مرکزی است گفت : دولت و بانک مرکزی با هم هستند و امکان ندارد که جدا هم باشند. وقتی شما از بورس صحبت می کنید، رئیس بانک مرکزی جزو شورای ۱۱ نفره بورس است و وقتی می گوییم ارز گلوگاه اقتصادی کشور است، ارز کشور در اختیار بانک مرکزی قرار دارد. بنابراین نوع نگاه غلط به ارز موجب این می شود که دچار تلاطم در این حوزه شویم.

زاکانی در پاسخ به این سوال که آیا با توزیع ارز ۴۲۰۰ موافق هستید و در صورت ریاست جمهوری آیا در بازار ارز دخالت می کنید؟ گفت : ارز ۴۲۰۰ رانت است و دست دلال ها را باز می کند تا به یک نوعی این امکان را جایی هزینه کنند که به جیب یک عده خاص برود و من حتما آن را حذف می کنم و آن را سر صفره مردم می اورم.

وی افزود : بحث ارز دستوری نیست و نمی توان با تصمیمات دستوری در این بازار دخالت کرد. شما وقتی تورم افسارگسیخته و نقدینگی وحشتناک بیش از ۳ هزار میلیارد تومان دارید و وقتی پایه پولی در همین دوره اخیر بانک مرکزی دو برابر شده به این دلیل بوده است می خواستند شرایط را به شکل دستوری اداره کنند. متاسفانه دوستان عزیزی که متولی این کار بودند در این حوزه غفلت کردند.
 
مجوز ساخت مسکن را نصف روزه صادر خواهیم کرد
علیرضا زاکانی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما و در پاسخ به سؤالی به برنامه وی درباره بخش مسکن و به ویژه مسکن اقشار کم درآمد گفت:‌هم اکنون وضع مسکن به حدی خراب است که متأسفانه وزیر سابق دولت کنونی افتخارش این بوده است که در مدتی که وزیر بوده است یک خانه هم نساخته است و این را با افتخار بیان می کند.

علیرضا زاکانی افزود: وقتی که درد وجود نداشته باشد و بی اهمیتی و بی دقتی نسبت به مردم و نیازهای آن ها در دولت صورت بگیرد ما همچین دولتی داریم.

وی گفت: الان قانون مشخص کرده است که یک میلیون مسکن در سال ساخته شود و ۳۵۰ هزار سالانه مسکن مردم می سازند و این تعداد مسکن عملا در شرایطی است که مردم ۴۰ درصد زمان خود را صرف گرفتن مجوزها می کنند که حدود ۷ تا ۹ ماه طول می کشد.

زاکانی افزود: ما در حال حاضر ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار خانه خالی داریم در سراسر کشور و اکنون آن قدر وضع خراب است که اگر کسی بخواهد در شهرستان یک خانه ۷۵ متری اجاره کند باید ۲۸ و ۹ دهم درصد حقوق خود را برای اجاره مسکن بدهد و اگر بخواهد در تهران باید ۵۸ درصد حقوق خود را بدهد.

وی گفت: وقتی که می خواهد ۱۰۰ متر خانه اجاره کند باید در تهران ۶۶ درصد حقوق خود را بدهد و در شهرستان ها ۳۶ درصد و این یک فاجعه بزرگ برای اجاره است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: برای خرید مسکن در تهران اگر کسی یک سوم پول خود را تخصیص دهد ۷۷ سال طول می کشد تا بتواند مسکن بخرد و اگر یک پنجم پول خود را تخصیص دهد ۱۱۰ سال طول خواهد کشید تا صاحب مسکن شود.

وی گفت: مردم که عمر نوح ندارند و نیازمند به مسکن هستند و قانون اصل ۳۱ قانون اساسی مشخص کرده که هر خانواده ایرانی یک مسکن داشته باشد.

زاکانی افزود: ما در دولت خود در خصوص مواجه با مسکن اولا مالیات بر خانه های خالی را جدی می گیریم و قانون مجلس را اجرا می کنیم تا خانه های خالی به عنوان مجموعه ای برای سوداگری قرار نگیرد و نکته دوم این که صدور مجوزهای ۳۵۰ هزار مسکن را تسهیل می کنیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: صدور مجوز در ایران ۱۰ مرحله دارد و در دنیا یک مرحله دارد و در نصف روز انجام می شود.

وی افزود: بنده این وعده را به مردم می دهم که در سال اول اقدام و اصلاح ظرف یک سال شرایط را به سمتی ببرم که با دولت الکترونیک و حکمرانی فضای مجازی صدور مجوزها برای مسکن را نصف روزه صادر کنیم.

وی افزود: ما ۱۳۰ هزار هکتار بافت فرسوده و سکونت گاه غیر رسمی داریم که ۲۳ میلیون نفر در آن زندگی می کنند و این یک تهدید بزرگی است و می شود که آن را تبدیل به فرصت کرد و می توان بازآفرینی شهری را با یک مدل و دقت بالا ایجاد کرد.

زاکانی گفت: بنده هدف خود را در حوزه اقتصاد جهش تولید قرار دادم و در جهش تولید ۹ پیشران انتخاب کردم که یکی از این پیشران ها مسکن است.

وی افزود: ما در بازار مسکن دو سه نوع فرمت ایجاد می کنیم و در واقع این ایجاد حق انتخاب است و برای زوج های جوان و کسانی که دچار مشکلاتی هستند حتما ما مسکن استیجاری ارزان به شیوه صنعتی سازی با لحاظ مسایل فرهنگی و اجتماعی درست می کنیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما در خصوص بافت فرسوده به شیوه صنعتی سازی عمل خواهیم کرد زیرا اگر به صورت صنعتی سازی کار نکنیم حداقل سالی ۷۰۰-۶۰۰ هزار مسکن می توانیم بسازیم.

وی افزود: از منابع طبیعی زمین را برای اجرای این طرح ها استفاده خواهیم کرد.

زاکانی در خصوص منابع طرح مسکن مورد نظرش نیز گفت:‌ ما ۳۳۴ هزار میلیارد تومان برای هدفمندی یارانه ها در تبصره ۱۴ قانون بودجه قرار می دهیم که این نیاز به یک دقت مجدد دارد و بازآفرینی از طریق مشارکت و سوق دادن امکانات تأمین مالی از طریق بانک ها صورت خواهد گرفت.

وی افزود: بانک ها پارسال ۵ هزار و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان سپرده داشتند و هزار و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان براساس گزارش بانک مرکزی و در ۱۱ ماه تسهیلات داده اند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ ما همین تسهیلات را به سمت مسکن سوق خواهیم داد.

وی در خصوص برنامه دولتش برای معیشت مردم و توزیع کالاهای اساسی نیز افزود: ما برنامه داریم که اقشار ضعیف را شریک کنیم در سرمایه هایی که امروز در کشور وجود دارد به عنوان مثال یک طرحی تنظیم شده به عنوان اختصاص سهمیه بنزین به خانوارهایی که دارای خودرو نیستند.

زاکانی گفت: هم اکنون ۲۳ میلیون ۹۰۰ هزار خانوار در کشور وجود دارند که ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تای آن ها دارای خودرو هستند و ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار خانوار دیگر دارای خودرو نیستند.

یک واگذاری بخش خصوصی به ارزش ۲۵۰ هزار میلیارد تومان فقط در دست سه برادر
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ارزش یک مورد از واگذاری های بخش خصوصی بالغ بر ۲۵۰ هزار میلیارد تومان است که به سه برادر رسیده است.

علیرضا زاکانی در ادامه سخنان خود درباره توزیع بنزین و سوخت خودروها در برنامه خود افزود: با اجرای طرح من در خصوص نحوه توزیع بنزین ۴۰ میلیون نفر منتفع می شوند.

وی گفت: کسانی که خودرو دارند به هر خانوار تا دو خودرو همان ۶۰ لیتر را می دهیم بالای چهار نفر ما به ازای پنج نفر به بالا نفری ۱۵ لیتر هم به آنها اضافه می کنیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: بدین ترتیب در این طرح جنبه صیانت از خانوار و تشویق به جمعیت هم در این طرح وجود دارد علاوه بر اینکه تمام سهمیه های سوخت سرجای خودش است.

زاکانی گفت: خاصیت این کار این است که شما مردم را در دایره اداره در بخش انرژی و نوع مصرف و قیمتی خودشان را شریک می کنید تا خودشان قیمت گذاری کنند.

وی با اشاره به اینکه این طرح فقط برای بنزین است افزود: این طرح از ابتدای مهر قابل اجراست و منبعی هم که برای یکسال لازم دارد ۹ هزار میلیارد تومان است که دو هزار میلیارد تومان آن از همان ۶ درصد گرفته می شود چون بنزین را بیشتر می خرند و سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هم از سی جی پی و از قانونی که در مجلس در حال تصویب است هفت هزار میلیارد تومان به دست می آید.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بدین ترتیب اگر کسی تدبیر کند همین امکانات موجود اقتصاد را می توان تقسیم کرد.

زاکانی دادن بن کالا را به عنوان طرح دوم خود اعلام کرد و افزود: منظور از بن کالا کوپن نیست بلکه امروز می توان همین کارت هوشمندی را که افراد دارند شارژ کرد زیرا می توان ما در زنجیره تولید از ابتدا تا انتها دلالی را حذف کنیم و تضمینی داشته باشیم که افراد بتوانند بن کالای خودشان را از هر مغازه ای خواستند بخرند و بعد هم این کارت ماه به ماه شارژ شود.

وی گفت: نکته سوم اینکه یارانه نقدی با دقتی که می شود نسبت به موضوع مالیات داشت.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: مالیات بر درآمد خانوار یا پی آر تی می توان با برنامه ریزی تقسیم کرد مثلا الان چهار میلیون و نیم خط فقر است در حالی که ۲۵ میلیون نفر پایین تر از چهار میلیون و نیم دریافت می کنند در حالی که همین الان بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی است.

زاکانی با اشاره به اینکه همین الان ۳۷۰ هزار میلیارد تومان معوقات مالیاتی است گفت: کسانی که زیر پنج میلیون تومان دریافت می کنند کارتشان شارژ شود زیرا باید با عزت و آبرو زندگی کنند.

وی افزود: ما متکلف این خواهیم بود که برای کل ایرانیان اشتغال ایجاد کنیم که ظرفیت آن موجود است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بنابراین برای کسانی که جویای شغل هستند ما توانمند سازی و آموزش های لازم را اجرا می کنیم.

زاکانی افزود: بخش زیادی از این منابع اشتغال زایی از درآمد مالیات عناصر بالاست که فرار مالیاتی دارند.

وی درباره برنامه های خود برای خصوصی سازی گفت: ما در دهه های ۷۰، ۸۰ و ۹۰ در سه مقطع سازی خصوصی سازی کردیم که هر سه با مفسده همراه بود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: علت آن این بود که وقتی شما خصوصی سازی می کنید دو هدف عمده را دنبال می کنید که یکی از دلایل عمده آن سبک سازی دولت و واگذاری امکانات کاربری ایجاد کنیم که ظرفیت های موجود بتواند جهش پیدا کند.

زاکانی گفت: ما متاسفانه همیشه از سر گشاد شیپور می زنیم و درواقع دولت آمد بخش خصوصی را برای صرف هزینه های خود فروخت و این اتفاق در دهه های ۷۰، ۸۰ و ۹۰ روی داد.

وی افزود: متاسفانه تعارض منافع و مفسده باعث شد تا همین امکان و شرایط به درستی انجام نشود و همین الان امکانات بیش از چند صد هزار میلیارد تومان واگذار شده است که به اعتقاد من باید استیفا شود و به ملت برگردد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اصل ۴۲ قانون اساسی و مصوبه ای که آیین نامه آن هم در قوه قضاییه تنظیم شده است این امکان را می دهد تا این طرح اجرا شود گفت: بسیاری از واگذاری های غیرقانونی بررسی مجدد می شود تا به ملت بازگردانده شود.

زاکانی افزود: ارزش یک مورد از این واگذاری ها به بخش خصوصی بالغ بر ۲۵۰ هزار میلیارد تومان است که به سه برادر رسیده است چرا باید این سه نفر بخورند.
وی گفت: این در حالی است که کل حقوق بگیران کشور از بازنشسته ها و غیر بازنشسته ها حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان امسال می گیرند بعد چرا باید این ۲۵۰ هزار میلیارد تومان فقط به سه نفر برسد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: با شفافیت، نفی تعارض منافع و توجه به ایجاد کارایی و کارآمدی می توان بسیار دقیق خصوصی سازی را اجرا کرد.

زاکانی در پاسخ به سوال دیگری درباره ساماندهی بازار سرمایه گفت: علت به وجود آمدن چنین وضعی در بازار سرمایه در این است که دولت بدون دقت مردم را به بازار سرمایه دعوت کرد البته من همان موقع به مردم هشدار دادم که برای این سرمایه گذاری نروند زیرا به ضررشان بود.

وی افزود: با رانت های اطلاعاتی که وجود داشت من می دانستم دولت مردم را دارد به سمت چه باتلاقی می برد به همین خاطر از مردم خواستم که به سمت این سرمایه گذاری ها نروند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: از صددرصد پول وارد شده به بازار سرمایه ۲۳ درصد در واحد اولیه هزینه شد و ۷۷ درصد بقیه به بازار ثانویه رفت و رانت درست کرد و با ترکیدنش عملاً هزار تا هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از دارای مردم دود شد و به هوا رفت.

زاکانی این را ظلمی بزرگ دانست و افزود: دولت به جای اینکه دارای خود را صرف بازار سرمایه کند به گفته وزیر اقتصاد آمد و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه بیرون کشید و صرف خودش کرد.

وی گفت: دولت اقدام و اصلاح خودش را برای بازار سرمایه هزینه خواهد کرد و ثانیاً با سیاست گذاری های با ثبات و با عدم دخالت بی مورد و با قیمت گذاری دستوری بازار را بهم نمی زند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: شما ببینید سیمان و فولاد را چه بلایی سرش آوردند.

زاکانی گفت: ظاهراً دوستان کشور داری بلد نیستند کشور را باید با اهل علم اداره کرد و عقلانیت و دقت، انگیزه و اراده به پیش برد.

وی افزود: دخالت ما در بازار سرمایه در جهت ایجاد ثبات و امید بخشی به مردم و ایجاد زمینه رونق بازار است نه در جهت تخریب.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی از دعواهایی که در بسته دوم بین وزارت نفت و وزارت اقتصاد اتفاق افتاد این بود که وزارت اقتصاد دنبال عرضه بود اما وزارت نفت عرضه نمی کرد.

زاکانی افزود: بنده در دولت دعوا راه نمی اندازم که دودش به چشم مردم نرود بلکه دخالت من در جهت نفع مردم است با هدف ایجاد یک ثبات جدی در بازار سرمایه.

مبارزه با فساد باید از سرشاخه ها آغاز شود
علیرضا زاکانی در پاسخ به سوالی در خصوص مبارزه با فساد گفت: مبارزه با فساد باید از سرشاخه ها و گردن کلفت ها آغاز شود.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به دو دهه ایستادگی خود در مبارزه با فساد افزود: بنده به عنوان یک عضو کوچک خانواده بزرگ مردم با تمام وجود در برابر فساد اقتصادی ایستاده ام و شیوه من هم در این زمینه این بوده که مبارزه را از سرشاخه ها و گردن کلفت ها آغاز کرده‌ام و در این راه به سراغ وزرا و معاونین رئیس جمهور، برادر رئیس جمهور و نمایندگان مجلس رفتم.

وی با بیان اینکه در راه مبارزه با فساد هزینه های زیادی پرداخت کرده است گفت: من در این راه ۷۰ بار بازپرسی شده‌ام و حتی ۱۵ بار به دادگاه رفته‌ام و یکی از دلایل عدم احراز صلاحیت بنده در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ یکی از همین دادگاه ها بود.

زاکانی با بیان اینکه تا زمانی که به سراغ مفسدان با ریشه و دزدان با چراغ و گردن کلفتانی که از مال مردم ارتزاق می کنند نرویم مبارزه با فساد جواب نمی‌دهد گفت: من به مردم عزیز ایران می گویم با شناختی که از این عناصر و بافت های آلوده پیداکرده‌ام به شما قول می دهم در دولت اقدام و اصلاح با یک حرکت قاطع با فساد اقتصادی مقابل خواهیم کرد.

علیرضا زاکانی تاکید کرد: ما در حوزه اقتصادی ۴ راهبرد داریم که آنها را با جدیت دنبال می‌کنیم.

وی در توضیح بیشتر این ۴ راهبرد گفت: جهش تولید، توسعه فضای مجازی و دولت الکترونیک، تمرکز زدایی بر اساس قوانین بالادستی و مبارزه بی امان با فساد اقتصادی و فساد اداری و بروکراسی ۴ راهبرد دولت اقدام و اصلاح خواهد بود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در خصوص مقررات‌زدایی هم گفت. : هم اکنون۲۰ درصد مجوزهای کسب و کاری که داده می شود شفاف و ۸۰ درصد آن غیرشفاف است. بنابراین ما با مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزها سعی می کنیم دست مردم برای تولید باز شود و ما صدور مجوزها را در حداقل زمان شفاف خواهیم کرد.

علیرضا زاکانی در خصوص صندوق های بازنشستگی هم گفت: وزارت رفاه امسال ۷۹ هزار میلیارد تومان اعتبار داشت که ۷۲هزار میلیارد تومان آن را باید به صندوق های بازنشستگی به پردازد و این مسئله یک فاجعه است.

وی با بیان اینکه مدیریت غیر علمی و غیر کارشناسی و سیاست زدگی در صندوق های بازنشستگی این فاجعه را رقم زده است گفت: ما در دولت آینده امکانی را فراهم می‌کنیم تا به این روند خاتمه دهیم و با یک نگاه دقیق و کارشناسی حقوق بازنشستگان را ادا خواهیم کرد و با یک نظام پویا و دقیق سرمایه بازنشتگان را به یک تولید مولد تزریق می کنیم.

وی در خصوص شفافیت در بودجه و اصلاح ساختار بودجه نویسی هم گفت: هر وقت از تورم و یا کاهش ارزش پول ملی حرف میزنیم به بودجه می رسید بنابراین باید ساختار بودجه را اصلاح کنیم.

زاکانی با بیان اینکه برای اصلاح ساختار بودجه باید آن را شفاف کنیم گفت : باید در اولین قدم با تمرگز زدایی و انتقال اختیارات به شهرستان ها به شرایط مبهم موجود در بودجه خاتمه داد.
وی یکی از مشکلات بودجه کشور را عدم شفافیت اعلام کرد و گفت: ما ساختار بودجه را در همان سال اول دولت اقدام و اصلاح شفاف و منظم خواهیم کرد وانضباط مالی را از خود دولت آعاز خواهیم کرد.

علیرضا زاکانی در خصوص برنامه های خود در موضوع کشاورزی با بیان اینکه امروز بخش کشاورزی ما آسیب دیده است گفت :در سال ۹۸ دولت ۱۵ میلیارد دلار و در سال ۹۹ دولت ۹ میلیارد دلار و و در مجموع حدود ۲۵ میلیارد دلار برای تامین نهاده‌های مورد نیاز در بخش کشاورزی و دامپروری اختصاص داد و درحالی که کل بذر، کود و سم مورد نیاز بخش کشاورزی ۳۶۰ میلیون دلار بود دولت ۶ میلیارد دلار به این بخش تزریق کرد و همین مسئله به بخش کشاورزی ما آسیب زد.

وی اصلاح نظام توزیع محصولات کشاوری و دامی را از دیگر برنامه های دولت خود برای حمایت از بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود : با احیای ۱۲ هزار مجموعه تعاونی های شهری و روستایی مصرف الگوی جدیدی در رساندن محصولات کشاورزی از تولید به مصرف ایجاد می‌کنیم.

کد خبر: ۹۲٬۲۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha