۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۸
تداوم نوسان قیمت ارز و سکه تا پایان انتخابات| طلا در مسیر رشد قیمت از تابستان!
«بازار» گزارش می دهد؛

تداوم نوسان قیمت ارز و سکه تا پایان انتخابات| طلا در مسیر رشد قیمت از تابستان!

افت و خیز قیمت ها در بازار طلا و ارز درحالی ادامه دارد که کارشناسان نوسان قیمت این کالاها را تا پایان انتخابات طبیعی دانسته و ساماندهی چنین بازاری دردولت آینده را ضروری عنوان می کنند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: قیمت سکه و ارز در پایان آخرین روز معاملات هفته گذشته آرامشی نسبی را طی کرد و قیمت ها به نسبت روز ما قبل آن با اندکی کاهش همراه بود. بازاری که در چند هفته گذشته دچار نوسان قیمت شد تا جایی که دلار تا مرز ۲۵ هزار تومان هم پیش رفت و قیمت سکه برای اوج نیز خیز برداشته بود. اما این قیمت ها در بازار دوام چندانی نداشتند چرا که هر لحظه قیمت جدیدی به خود می گرفتند.

فرجام انتظار برجام 
طبق گفته کارشناسان، بازار سکه و ارز مدت هاست منتظر نتیجه مذاکرات برجامی وین و احتمال رفع تحریم هاست، اما از آنجایی که قیمت تعادلی ارز با توجه به شرایط اقتصادی کشور (شاخص های کلان اقتصادی چون نرخ بالای تورمٰ، نقدینگی فراوان و...) رقمی خیلی پایین نیست و در محدوده ۲۲ تا ۲۴ هزار تومان برآورد می شود،  بنابراین حتی با انجام توافقات برجام نه جهش آنچنانی در قیمت این کالا آنگونه که دلار را به بالای ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان ببرد اتفاق می افتد و نه اینکه قیمت دلار به زیر ۱۸ هزار تومان یا کمتر خواهد رسید.

کارشناسان پیش بینی می کنند با توجه به احتمال بروز تورم جهانی در پی بالا آمدن بدهی سنگین آمریکا در ماههای آینده، رشد تقاضا در بازار طلا که منجر به رشد قیمت این کالا در بازارهای بین المللی می شود دور از ذهن نیست

البته قیمت طلا و سکه چون از انس جهانی تبعیت می کنند متفاوت با قیمت ارز است و هر لحظه احتمال تغییر دارد. قیمتی که مدتی است نرخ انس جهانی را در مسیر افزایش شاهدیم و با توجه به پیش بینی کارشناسان از احتمال بروز تورم جهانی در پی بالا آوردن بدهی سنگین آمریکا در ماههای آینده، بنابراین رشد تقاضا برای طلا در این بازار به دلیل افت جهانی نرخ دلار وجود دارد.
علی حیدری، کارشناس بازار مالی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره آینده نرخ ارز و طلا گفت: افزایش سطح عمومی قیمتها دربازار بیانگر وجود تورم بالا در کشور است در چنین شرایطی سقوط قیمت ها در بازار طلا و ارز هیچ توجیهی ندارد و چه بسا قیمت این کالاها در بازار روندی افزایشی نیز داشته باشند.

با توجه به کسری شدید بودجه و وجود نرخ تورم بالا در کشور، پیش بینی می شود روزهای سختی پیش روی تصمیم گیران و مدیران اقتصادی دولت آینده است

وی با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری پیش رو نیز برتغییر مقطعی قیمت ها تاثیرگذار است، گفت: معلوم نیست در دولت جدید برای ساماندهی بازار طلا و ارز چه تصمیماتی اتخاذ شود. اما با توجه به کسری شدید بودجه و پیش بینی تداوم نرخ تورم بالا در کشور، به احتمال زیاد روزهای سختی پیش روی تصمیم گیران و مدیران اقتصادی دولت آینده برای مهار تورم و ساماندهی قیمت ها در بازار وجود دارد.

پیروی بازار آزاد از نرخ تعیین شده روزانه ارز صرافی ها تحت نظر بانک مرکزی
آلبرت بغزیان، اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران نیز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» نیز گفت:‌ تعیین نرخ ارز دربازار در دست بانک مرکزی است و تاکنون (طی دوران ریاست کلی بانک مرکزی) نرخ ارز هر روز صبح از طریق بانک مرکزی به صرافی های مجاز اعلام و بازار آزاد نیز پیرو قیمت صرافی ها آن قیمت را با اندکی افزایش در تابلوهای خود می گنجانند.

با رفتن همتی از بانک مرکزی، سیاست های این بانک هنوز پابرجاست، اما معلوم نیست در دولت آینده سیاست گذاریها برای ساماندهی بازار ارز چگونه باشد

وی با بیان اینکه هر گونه تغییری در نرخ ارز در بازار تاکنون از طریق بانک مرکزی اتفاق افتاده است گفت: با رفتن همتی از بانک مرکزی سیاست های این بانک هنوز پابرجاست، اما معلوم نیست در دولت آینده سیاست گذاریها برای ساماندهی بازار ارز چگونه باشد. این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: تعیین قیمت ارز از حساسیت بالایی برخوردار است و تصمیم گیران باید با در نظر گرفتن همه جوانب اقدام به تعیین درست نرخ این کالای تاثیرگذار بر اقتصاد کشور و خانوارها کنند، چرا که افزایش یا کاهش قیمت همه کالا و خدمات در بازار متاثر از قیمت ارز است.

دلار در کانال ۲۳ هزار تومان/ یورو ۲۹ هزار ۱۰۰
بنا به این گزارش، در آخرین روز هفته معاملات بازار از و سکه قیمت دلار ۲۳ هزار ۹۰۰ تومان و قیمت یورو ۲۹ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام شده است. در صرافی بانکی نیز روز پنج شنبه ۱۳ خرداد، قیمت دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل آن افزایش یافت طوری که قیمت فروش دلار ۲۳ هزار ۳۳۸ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۲ هزار و ۸۷۶ تومان تعیین شد. همچنین قیمت فروش یورونیز معادل ۲۸ هزارو ۴۹۸ تومان و قیمت خرید یورونیز ۲۷ هزار و ۹۳۳ تومان اعلام شد. نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می کند.

 قیمت طلای ۱۸ عیار در بازار داخلی هرگرم یک میلیون و ۷۶ هزار تومان، سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز ۱۰ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان و سکه بهار آزادی  طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است

قیمت ها در بازار طلا و سکه نیز روز گذشته تغییر چندانی نداشتند، طوری که در بازار داخلی قیمت طلای ۱۸ عیار هرگرم یک میلیون و ۷۶ هزار تومان، قیمت تمام بهار آزادی طرح جدید نیز ۱۰ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان و قیمت سکه بهار آزادی  طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

علاوه بر این قیمت نیم سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون ۳۰۰ هزار تومان تعیین و به فروش رفت. همچنین قیمت طلای ۲۴ عیار درهر گرم یک میلیون و ۴۳۶ زار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۶۶۵ هزار تومان ارزش گذاری شد.

بازار طلا و ارز همچنان آشفته است و نیازمند ساماندهی قیمت هاست، این درحالی است که با تعیین درست و اصولی نرخ ارز قیمت سکه نیز در مسیر قیمت واقعی قرار می گیرد چرا که نرخ سکه و طلا علاوه بر تبعیت از نرخ انس جهانی تابع تغییر نرخ ارز در داخل نیز می باشد. در چنین شرایطی است که تصمیم گیران ارزی باید نرخ ارز را در بازار طوری تعیین کنند که باعث افزایش سطح عمومی قیمت ها در بازار نشود و از طرفی فعالان اقتصادی را نیز با مشکل مواجه نکند.

کد خبر: ۹۲٬۲۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha