۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
بوم گردی گلستان در حال نابودی است
رییس انجمن بوم گردی گلستان

بوم گردی گلستان در حال نابودی است

گرگان- باقری، رییس انجمن بوم گردی گلستان گفت: به دلیل سیاست های نادرست دولت و نگاه کمّی به مسئله بوم گردی متاسفانه این صنعت در گلستان در حال مرگ و نابودی است.

عباسعلی باقری در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: بوم گردی گلستان به دلیل سیاست‌های نادرست و تاکید بر توسعه کمّی از طریق وزارت و دستگاه های دولتی بدون سازکار لازم در زمینه ظرفیت سنجی، توزیع منطقه ای و شناخت اهلیت حرفه سرمایه گذاران در حال مرگ است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۱۰ اقامتگاه بوم گردی در استان گلستان وجود دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به سیل در سال ۹۸ و بعد از آن شیوع ویروس کرونا این اقامتگاه های بوم گردی بدون حداقل های لازم حمایت مالی دولت و پشتیبانی فنی و آموزشی به بقاء خود ادامه دادند.

رییس انحمن بوم گردی گلستان افزود: عدم اجرای دستور العمل های امحال تسهیلات و حامل های انرژی، دارایی و بیمه که بسته حمایتی دولت برای شرایط کرونایی بوده وضعیت این بوم گردی ها را در شرایط بدی قرار داده است به گونه ای که بیشتر سرمایه گذاران این حوزه یا دچار فرسایش و یا تغییر هدف شده اند.

باقری درادامه به دیگر چالش های اقامتگاه های بوم گردی در استان اشاره کرد و گفت: وجود جایگاه های موازی غیرقانونی نظیر خانه های غیر مجاز و حتی بهره برداران بدون صلاحیت حرفه ای که وارد این حوزه شده اند امکان برنامه ریزی درازمدت برای ارتقاء کیفیت این صنعت نوپا از طریق رقابت سالم را از بین برده است.

وی با بیان اینکه در سیاست های ایجاد اقامتگاه های بوم گردی کمیت فدای کیفیت شده است، افزود: متاسفانه هر کسی وارد این صنعت می شود و از تسهیلات و خدماتی که داده می شود در دیگر جاها استفاده می کنند.

رئیس انجمن بوم گردی گلستان یادآور شد: اساس تشکیل این اقامتگاه ها احیاء سنت ها، بهره گیری از طبیعت، جذب گردشگر، مهاجرت معکوس از روستا به شهر و پاس داشت فرهنگ محلات بوده است که متاسفانه با شرایط به وجود آمده هدف بوم گردی در سیاست غلط دولت گم شده است و اقامتگاه ها در اندازه یک سوئیت و خانه مسافر تحلیل یاقته است.

وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به ظرفیت ویژه استان از لحاظ دشت، دریا، تالاب و جنگل ها، فرهنگ متنوع استان در صورت عدم ذوق زدگی و پرهیز از شتاب در توسعه کمی، انتخاب و گزینش مناسب، تلاش در آموزش و نگهداری شایسته با حداقل نیمی از اقامتگاه های موجود در چشم اندازه ای حداقل دو ساله بتوانیم استان را در سطح استان های موفق در این صنعت همچون اصفهان و یزد ارتقاء دهیم و استان گلستان برای مسافران یک مقصد گردشگری شود نه محلی برای عبور.

باقری افزود: ۷۵ درصد اقامتگاه های بوم گردی گلستان عضو این انجمن هستند و در این خصوص در سطح کشور رتبه نخست را داریم و اگر سیاست گذاری ها اصلاح شود جایگاه بوم گردی استان به صورت واقعی نه عددی در ردیف استان های برتر در این حوزه قرار خواهد گرفت.

کد خبر: ۹۲٬۲۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha